Sivu 4/5

american sähköjen kanssa päänsärkyä...

Lähetetty: Ke Kesä 17, 2009 12:07 pm
Kirjoittaja American67
itse paiskasin ulkosen säätimen jo mäkeen... eiks se toimi käytännös nii et delco remyyn tulee kaks napaa liittimessä. toiseen varotusvalo, ja toiseen johto joka menee johonkin jatkuvaan plussaan, eli "haistelee" paljon järjestelmässä virtaa ja sitämukaa säätelee enempi forcee laturilta? ja tietysti se paksu plussa ja maadotus?

american sähköjen kanssa päänsärkyä...

Lähetetty: Ke Heinä 01, 2009 7:08 am
Kirjoittaja stidi
Juu, suunnilleen noin. Musta negatiivinen, punanen lussalähtö ja oranssi laturin tuuppaama. Käytännössä tehon säätää hiilille tuleva virta, joka ei siis säädä ulostulevaa jännitettä, mutta kun ulosmenojännitettä jarrutetaan säätimellä niin myös hiilille tuleva virta pienenee ja tehoa ei oteta täyttä hönkää koko aikaa. Toisin on näissä nykymodernilatureissa joissa yleensä on kestomagnetoitu ankkuri, eli laturi tuuppa koko tehollaan niin paljon ulos kun irti lähtee ja säätimillä yritetään sitten hillitä ettei akku kuivuis joka viikko. Toisaalta, nykyrimpuloissa kyllä on sähkönsyöjiäkin niin paljon ja ajomatkat niin lyhkäsiä että aikas harvoin akkua edes täyteen saa.

Nerokkain säädin on sitikan transactionissa vuodelta 47 vuoteen -55, josta voin kertoa jossain muualla, tääl ei varmaan kukaan hjaluu kuulla.

american sähköjen kanssa päänsärkyä...

Lähetetty: Su Elo 09, 2009 5:31 pm
Kirjoittaja Tapani
Mites toi sulakerasian pitäisi toimia,sähkön pitäisi varmaan tulla sulakkeiden molempiin nastoihin jos sulake on ehjä.Entä jos virta-avain on acc-asennossa tai start-asennossa,niin pitäisikö kantoihin tulla eri tavalla sähköä,entä jos laitetaan vielä valot päälle  :o :o :o.Entä miten vasemmalla ylänurkassa olevan nastan sähköjen kulku pitäisi olla (punaiset johdot 3kpl,mutta löytyy vain 2  :-?)Eli päänsärkyä riittää  :-/.Pitää varmaan tehdä taulukko eri vaihtoehdoilla?

Etuvalot palaa ja vaihtaa ja niissä on uusi katkaisija,vilkut toimii edessä ja takana,parkit ei kummassakaan päässä,eikä mittarivalot.Hauskinta on että,ne kaikki pelasi viime alkukesästä.

american sähköjen kanssa päänsärkyä...

Lähetetty: Su Elo 09, 2009 5:46 pm
Kirjoittaja raipe
mun miälestä ku virta on pällä ni pitäis kaikkiin sulakkeisiin tulla virta molempiin päihin. meinaan jos on sulake kunnossa.

american sähköjen kanssa päänsärkyä...

Lähetetty: Su Elo 09, 2009 7:57 pm
Kirjoittaja pekka
Virta tulee vaan sulakkeen toiseen päähän, mitäs hyötyä siitä muuten olis?



Kato maadotukset vielä kerran, vedä vaikka piuhalla suoraan akkuun, et saat testattua.

american sähköjen kanssa päänsärkyä...

Lähetetty: Ma Elo 10, 2009 6:40 am
Kirjoittaja Slapa
Virta tulee vaan sulakkeen toiseen päähän, mitäs hyötyä siitä muuten olis?

Miten sen nyt sitten ajattelee. :) Virta tulee ensin toiseen päähän, mutta jos sulake on ehjä niin sittenhän se tulee myös toiseen päähän sen sulakkeen läpi ja jatkaa matkaa laitteille... ;)

american sähköjen kanssa päänsärkyä...

Lähetetty: Ma Elo 10, 2009 7:01 am
Kirjoittaja RamiS
Virta tulee vaan sulakkeen toiseen päähän, mitäs hyötyä siitä muuten olis?

Miten sen nyt sitten ajattelee. :) Virta tulee ensin toiseen päähän, mutta jos sulake on ehjä niin sittenhän se tulee myös toiseen päähän sen sulakkeen läpi ja jatkaa matkaa laitteille...  ;)




Juuri näin virta ja jännite kulkee sulakkeen läpi. ;)



Americanin alkuperäinen sulakerasia ei ole niin yksinkertainen kuin päältä voisi olettaa. Pakeliittien välissä metalliliuskat risteilee niin erikoisesti, että pitäisi ottaakin se mun piirros tallilta ja tehdä siitä selvitys joskus tänne sivuille.



Hatusta vetäen esimerkki (tämä ei pidä suoraan paikkaansa): johto tulee esim. vasempaan yläkulmaan, niin sulake voikin olla keskellä alhaalla.



RS



RS



american sähköjen kanssa päänsärkyä...

Lähetetty: Ma Elo 10, 2009 7:15 pm
Kirjoittaja pekka
Heh heh. Toiseen tulee, toisesta menee eteenpäin.

american sähköjen kanssa päänsärkyä...

Lähetetty: Ma Elo 10, 2009 8:50 pm
Kirjoittaja HV
Mulla on -68 manuaalissa myös American kytkentäkaavio, jos sitten on samanlainen kuin -66 ?



Voin sen skannata jos tarvit, siinä näkyy (jos siis on oikea kaavio) juuri tuo sulakerasian virrankulku myös.



Ainakin omassa autossa oli sähköjen korjaus paljon helpompaa kaavion kanssa, suorastaan nautinto  ;D

american sähköjen kanssa päänsärkyä...

Lähetetty: Ti Elo 11, 2009 9:17 am
Kirjoittaja Tapani
64.n kaavio löytyy,mutta sittekään se ei ole mitään nautintoa esim.kattovalo alkoi toimia itsestään, kun laittaa start-virran päälle eikä sammu millään.Parasta on kuitenkin,että se saa virran dome-sulakkeen takaa?,mutta sulake ei ole edes paikallaan!Jokin kyllä polttaa tätä sulaketta.Haen lisää sulakkeita ja tsekkaan lisää.