mitä tänään remontoit tai nikkaroit?
-
- Viestit: 389
- Liittynyt: Pe Heinä 27, 2018 6:12 am
mitä tänään remontoit tai nikkaroit?
Suihkuteltan pihaan. ;D
Pitäisi aloittaa suihkun ja saunan remontti.. :(
Pitäisi aloittaa suihkun ja saunan remontti.. :(
mitä tänään remontoit tai nikkaroit?
Lipputangon kunnostusprojekti ollut vireillä viimeiset pari vuotta. Vanha puinen lipputanko oli vuosia huonossa maalissa ja nupin alta putosi nailoninen puolipyörä.
Siltikin vedin lipun salkoon vaikka jäljellä oli vain teräväkulmainen kantikas hahlo.
Etukuormaajan avulla tanko nurin, kuljetus katon alle ja hionta ja maalaus. Eniten päänvaivaa aiheutti sopivan blokipyörän löytäminen ja asennus, kun halusin säilyttää vanhan nupin joka muistuttaa hieman lytistettyä palloa.
Lopulta Bilteman valikoimista löytyi blokipyörä, jonka sai paikalleen pienellä modifikaatiolla. Uuden narunkin muistin laittaa paikoilleeen ennen tangon nostoa.
Nostossa tarvitsin sitten apukäsiä, että alapultin sai paikoilleen.
Nyt kelpaa taas liputtaa.
Siltikin vedin lipun salkoon vaikka jäljellä oli vain teräväkulmainen kantikas hahlo.
Etukuormaajan avulla tanko nurin, kuljetus katon alle ja hionta ja maalaus. Eniten päänvaivaa aiheutti sopivan blokipyörän löytäminen ja asennus, kun halusin säilyttää vanhan nupin joka muistuttaa hieman lytistettyä palloa.
Lopulta Bilteman valikoimista löytyi blokipyörä, jonka sai paikalleen pienellä modifikaatiolla. Uuden narunkin muistin laittaa paikoilleeen ennen tangon nostoa.
Nostossa tarvitsin sitten apukäsiä, että alapultin sai paikoilleen.
Nyt kelpaa taas liputtaa.
mitä tänään remontoit tai nikkaroit?
Aloin purkamaan yhtä 258 konetta. Pitää tarkistaa mille näyttää.


Pitäisi varmaan investoida moottoripukki....


Pitäisi varmaan investoida moottoripukki....
mitä tänään remontoit tai nikkaroit?
Lipputangon kunnostusprojekti ollut vireillä viimeiset pari vuotta. Vanha puinen lipputanko oli vuosia huonossa maalissa ja nupin alta putosi nailoninen puolipyörä.
Siltikin vedin lipun salkoon vaikka jäljellä oli vain teräväkulmainen kantikas hahlo.
Etukuormaajan avulla tanko nurin, kuljetus katon alle ja hionta ja maalaus. Eniten päänvaivaa aiheutti sopivan blokipyörän löytäminen ja asennus, kun halusin säilyttää vanhan nupin joka muistuttaa hieman lytistettyä palloa.
Lopulta Bilteman valikoimista löytyi blokipyörä, jonka sai paikalleen pienellä modifikaatiolla. Uuden narunkin muistin laittaa paikoilleeen ennen tangon nostoa.
Nostossa tarvitsin sitten apukäsiä, että alapultin sai paikoilleen.
Nyt kelpaa taas liputtaa.
Ei ollu sentään isoisän veistämä nuppi päässä tangon tuon?
mitä tänään remontoit tai nikkaroit?
Aloin purkamaan yhtä 258 konetta. Pitää tarkistaa mille näyttää.
Pitäisi varmaan investoida moottoripukki....
kannattaa,ei tu muuten hevon helevettiä jos permannolla tollasta möhkälettä tarvii pyöritellä.olisko 400kg kantava Mätänetissä 8kyssää...
mitä tänään remontoit tai nikkaroit?
Lipputangon kunnostusprojekti ollut vireillä viimeiset pari vuotta. Vanha puinen lipputanko oli vuosia huonossa maalissa ja nupin alta putosi nailoninen puolipyörä.
Siltikin vedin lipun salkoon vaikka jäljellä oli vain teräväkulmainen kantikas hahlo.
Etukuormaajan avulla tanko nurin, kuljetus katon alle ja hionta ja maalaus. Eniten päänvaivaa aiheutti sopivan blokipyörän löytäminen ja asennus, kun halusin säilyttää vanhan nupin joka muistuttaa hieman lytistettyä palloa.
Lopulta Bilteman valikoimista löytyi blokipyörä, jonka sai paikalleen pienellä modifikaatiolla. Uuden narunkin muistin laittaa paikoilleeen ennen tangon nostoa.
Nostossa tarvitsin sitten apukäsiä, että alapultin sai paikoilleen.
Nyt kelpaa taas liputtaa.
Ei ollu sentään isoisän veistämä nuppi päässä tangon tuon?
Alumiinia.
Lippu tulee alas vapaapudotuksella. Ei tarvi vetää narusta kuin lippua nostaessa. :)
mitä tänään remontoit tai nikkaroit?



Tuossa menneellä viikolla oli tuollainen 1700 kg sähkökaivinkone lainassa.
Lupaavat 5-7 h työaikaa täydellä akulla.
Ja lupaavat voimavirralla jopa 30 minuutin tauon aikana 30 % akun latauksesta 80 %:iin, että hyvin pystyy työpäivän kaivamaan.
(0-30% akku latautuu hitaasti. Ja 80-100 % lataus hidastuu).
Lataus tyhjästä täyteen 4-10 h, riippuen lataus tavasta. Voimavirta/valovirta.
Ja tällä pystyy myös kaivamaan, vaikka verkkovirta johto olisi kiinni latautumassa.
Kaiveltiin monenlaista, kukkapenkkiä, talon kivijalan ympäristöä, jne.
Aamulla kun aloitti 100 % akkulla, kaiveli, teki lapiolla apuna, jne. 10-12 h työnteon jälkeen latausta oli päivästä riippuen 40-60 % jäljellä, joten siihen nähden semmosiin hommiin, johon tuon kokoknen on hyvä, niin pystyy helposti työpäivän kaivamaan.
Hyvää tuossa on se, että koneen ääni hiljainen, ei naapurit häiriinny ja apumiehen kanssa pystyy jutustelemaan, (sähkömoottorin ininä ja vähän hydrauliikan suhinoita). Sekä pakokaasut ei pyöri ympärillä.
Toki silti edelleen olen kovasti työkoneissakin polttomoottorin kannattaja. Mutta oli ihan positiivinen kokeilu ja mielenkiinnolla odottaa isompienkin koneiden sähköistymistä.
(Toki Catilla on Suomessakkn isoja 600 tonnin täys sähköisiä kaivos kaivinkoneita, joissa ei ole akkuja, vaan kone on kokoaika valtakunnan verkossa)
-
- Viestit: 389
- Liittynyt: Pe Heinä 27, 2018 6:12 am
mitä tänään remontoit tai nikkaroit?
Tipautin LQ4:n Supikkaan.
Yllättävän vaivattomasti upposi Oldsiin tehdyillä koneenkorvilla. 8-)
Mitoitus on aikalailla jämpti.. ::) Sentti eteen- tai taaksepäin, niin olis mennyt korvakkeiden muokkaamiseksi!?! :o

Apparinpuoleisesta pakosarjasta piti ottaa pieni siivu EGR:n valukökkäreestä pois ettei nojannut runkoon.
]
Samoin öljypohjan etunurkasta kuskinpuolen etukulmalta. :(
Yllättäen kanttikopan konehuone on Lässykälle ahtaampi koti kuin B-bodyn.. Siis Sekä GM:n, että Moparin!?! :o
Palkki koneen edessä tekee niin typeriä mutkia, että tilaa ei jäänyt oikein..
Nyt on pari milliä joka suuntaan padalla tilaa heilua! 8-)
Jos koneen olisi laittanut sentin verran ylemmäs, niin ainoa kontaktin ottava kohta olisi tuo EGR:n möykky pakosatsin kupeessa..
Sitten olisi taas melko ahdasta tulipellin luona mm. lootan öljytikun putkella.. >:(
Pitäis varmaan taikoa korinkorotus tuohon.. :-?
Illan päätteeksi piti laittaa koneelle vielä katto päälle, jos sääennuste ei pidäkään :(paikkaansa..

Yllättävän vaivattomasti upposi Oldsiin tehdyillä koneenkorvilla. 8-)
Mitoitus on aikalailla jämpti.. ::) Sentti eteen- tai taaksepäin, niin olis mennyt korvakkeiden muokkaamiseksi!?! :o

Apparinpuoleisesta pakosarjasta piti ottaa pieni siivu EGR:n valukökkäreestä pois ettei nojannut runkoon.
]

Samoin öljypohjan etunurkasta kuskinpuolen etukulmalta. :(
Yllättäen kanttikopan konehuone on Lässykälle ahtaampi koti kuin B-bodyn.. Siis Sekä GM:n, että Moparin!?! :o
Palkki koneen edessä tekee niin typeriä mutkia, että tilaa ei jäänyt oikein..
Nyt on pari milliä joka suuntaan padalla tilaa heilua! 8-)
Jos koneen olisi laittanut sentin verran ylemmäs, niin ainoa kontaktin ottava kohta olisi tuo EGR:n möykky pakosatsin kupeessa..
Sitten olisi taas melko ahdasta tulipellin luona mm. lootan öljytikun putkella.. >:(
Pitäis varmaan taikoa korinkorotus tuohon.. :-?
Illan päätteeksi piti laittaa koneelle vielä katto päälle, jos sääennuste ei pidäkään :(paikkaansa..

mitä tänään remontoit tai nikkaroit?
Tuli hommattua tuossa syksyllä Rebeliin 'matching numbers' 343/M11B projektikombo, jonka mukana tuli lievästi sanottuna hieman kyseenalainen moottoripukki.

Kone tuli kuljetettua pukissa pohjoisesta tänne länteen ja siirrellessä sitä tallin nurkkaan huomasin että pukin yläkiinnike alkoi antaa periksi ja motti taittua kohti lattiaa. Äkkiajattelulla koneenkorvat kiinni ja liinat niihin ja sit norsu kiinni ja hallin lattialle puupalikoiden päälle lasku hallitusti.
No tästä onkin jo sit pari kuukautta kun työt haitanneet harrastusta, mutta viime viikolla tuli puuhasteltua hiukan.


Elikkäs koska 99.9% kaikista moottoreista mihin mä tallissa kosken on AMC:n veekaseja niin päätin tehdä tästä AMC:n veekasille sopivan pukin. Hitsaaminen ei ole oikein ollu mun juttu koskaan, mutta nyt päätin parin mitan oton ja parin röörin leikkauksen jälkeen kokeilla erilaisia hitsaustapoja ja tyylejä mitä mieleen tuli ja mitä youtubesta löysin. Walliuksen i1800 MIGillä, jota tässä on jo testailtu yhen Jeepin verran. Kuvista sitä ei näe, mutta hitsasin myös taustapuolelta olevista 'säätöväleistä' nuo pätkät kiinni, eli en näe oikein mitää skenariota millä nuo lähtisi enää irti. Jätin nyt maalaamatta toistaiseksi, mutta varmaan mottia maalatessa tulee tämä pukkikin AMC:n väriin...

Varsinaisen kiinnityspaikan sovitusten jälkeen seuraavaksi katselin itse pukkia joka heilui kuin porilainen perjantai-iltana. Kiristin pultit/mutterit, otin teräsharjalaikalla kaikki saumakohdat puhtaaksi ja eikun sitten ton kiinnityspaikan opeilla saumaa joka laitaan.

Tuli hyvä, eikä muuten heilu. 8-)
Nyt motti on pois keskeltä tallinlattiaa, eli voi jatkaa autoprojektien parissa... :D

Kone tuli kuljetettua pukissa pohjoisesta tänne länteen ja siirrellessä sitä tallin nurkkaan huomasin että pukin yläkiinnike alkoi antaa periksi ja motti taittua kohti lattiaa. Äkkiajattelulla koneenkorvat kiinni ja liinat niihin ja sit norsu kiinni ja hallin lattialle puupalikoiden päälle lasku hallitusti.
No tästä onkin jo sit pari kuukautta kun työt haitanneet harrastusta, mutta viime viikolla tuli puuhasteltua hiukan.


Elikkäs koska 99.9% kaikista moottoreista mihin mä tallissa kosken on AMC:n veekaseja niin päätin tehdä tästä AMC:n veekasille sopivan pukin. Hitsaaminen ei ole oikein ollu mun juttu koskaan, mutta nyt päätin parin mitan oton ja parin röörin leikkauksen jälkeen kokeilla erilaisia hitsaustapoja ja tyylejä mitä mieleen tuli ja mitä youtubesta löysin. Walliuksen i1800 MIGillä, jota tässä on jo testailtu yhen Jeepin verran. Kuvista sitä ei näe, mutta hitsasin myös taustapuolelta olevista 'säätöväleistä' nuo pätkät kiinni, eli en näe oikein mitää skenariota millä nuo lähtisi enää irti. Jätin nyt maalaamatta toistaiseksi, mutta varmaan mottia maalatessa tulee tämä pukkikin AMC:n väriin...

Varsinaisen kiinnityspaikan sovitusten jälkeen seuraavaksi katselin itse pukkia joka heilui kuin porilainen perjantai-iltana. Kiristin pultit/mutterit, otin teräsharjalaikalla kaikki saumakohdat puhtaaksi ja eikun sitten ton kiinnityspaikan opeilla saumaa joka laitaan.

Tuli hyvä, eikä muuten heilu. 8-)
Nyt motti on pois keskeltä tallinlattiaa, eli voi jatkaa autoprojektien parissa... :D
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
mitä tänään remontoit tai nikkaroit?
Laitetaan tännekin kuvia koulun valamisharjoituksesta. Jäi rästiin kuumeen takia ryhmän kanssa niin rästipäivänä ei muita ollutkaan. Otin toiveikkaana R kirjaimen mukaan ja onnistuin tekemään sitten sillä valukokeilun. Hyvä koriste talliin.











