Sivu 5/13
Käyttövoimavero tulevaisuudessa...
Lähetetty: Su Marras 29, 2009 9:11 pm
Kirjoittaja tl
Ei taida kokonaismassaa pystyä muuttamaan
Käyttövoimavero tulevaisuudessa...
Lähetetty: Ma Marras 30, 2009 5:54 am
Kirjoittaja Jeep-Ukko
Ei taida kokonaismassaa pystyä muuttamaan
Tuon oman Dodgen (malli B150) kohdalla meina solla ongelmia kokonais massa kanssa.
Vaihdoin B250 mallista eli isomman auton jouset, jossa korkeampi kokonais massa, muutoinhan autot ovat periaatteessa samoja.
Niin siinnä vaiheessa inssi hokas, että kokonais massaa ei saa muuttaa, mutta löyty sit porsaan reikä jolla saatiin lain voimaa pienilläkin painoilla.
(mutta oliko siinnäkin sitten että AKEn erikois luvalla vois muuttaa???, eli ei helppoa)
Käyttövoimavero tulevaisuudessa...
Lähetetty: Ma Marras 30, 2009 10:23 am
Kirjoittaja h3rn3
(mutta oliko siinnäkin sitten että AKEn erikois luvalla vois muuttaa???, eli ei helppoa)
Sen verran jäi itseäni mietityttämään asia, että kysäisin asiaa vielä konttorilta. Vastaus: kokonaismassaa ei pysty muuttamaan kuin auton valmistajan luvalla.
Käyttövoimavero tulevaisuudessa...
Lähetetty: Ti Joulu 08, 2009 5:08 am
Kirjoittaja Ninni
Heh joo karavaanarit ei oikein näyttäny tykkäävän ku menee painon mukaan.. :P
Joo, ei eikä vannarit!
nim. Vanin onnellinen omistaja 3250kg
Käyttövoimavero tulevaisuudessa...
Lähetetty: Ti Joulu 08, 2009 3:31 pm
Kirjoittaja hentpe
Aivan, ja kuten sanoin, saattaa noiden isojen diesel vanien hintaa kohdata pienimuotoinen inflaatio kun omistamisen kustaanukset pompsahtavat laakista monin kertaisiksi. Vielä ainakin nörttiauton mukaan hyvästä pakusta joutuu pulittamaan saman verran kuin vastaavasta kevytkuorkista. Kuinkahan kauan?? Noi alkupään kevytkuorkithan ei vaadi edes nopeuden rajoitinta. Kortissa vaan pitää olla sen verran enemmän kirjaimia, et saa ajella.
Käyttövoimavero tulevaisuudessa...
Lähetetty: Ti Joulu 08, 2009 6:39 pm
Kirjoittaja Jeep-Ukko
Kyllä itekkin huomannut, Dodgee myydessä, että aikas nihkeetä on kaupankäynti, että kaikki ostajat sanoo, jotta ilmatteeks pitäis saada, kun verot tulee kohta oleen kalliit.
Vaikka kokoluokkaan nähden kevyt auto, kokonaismassa vain 2400 kg ;)
Tosin eksoottinen tekniikka karkoittaa suuren osan ostaja ehdokkaista.
Orggis olis aina helpompi.
Ja valmiiksi hinnoiteltu ylihinta :o mutta tuo hinnoittelu onkin näitä vaihdokkeja varten, käteisellä pääsee edullisiinkin kauppoihin, ainakin jos osaa tinkiä :D
Käyttövoimavero tulevaisuudessa...
Lähetetty: Ma Tammi 25, 2010 6:19 pm
Kirjoittaja maasturi
Niin, tyhmä kysymys mutta mistä se tulee kokonaismassa. Painaako se auto se silti kun otteessa monenlaisia kokonaismassoja ja onko ne kohdallaan, ajateltuna -70 luku 2010 luvulle. Monellakaan autolla ei kannata ajatella mitä veisi tavaraa mitä -70 luvulla ajateltu.. Kummiskin harrasteajoneuvo kysessä, erikseen pikkari jossa on lava mutta sitten saa olla sittenkin kuorma-autoksi rekisteriröity... Jos auton omamassa alle 2000 kiloa ja kokonaismassa joku reippaasti 3000kg. Onko kelläkään edes se koskaan 1000 kiloa kerran vuodessa ylimääräistä näillä polttoainehinnoilla kuljetettavana.
Tulee se mieleen että kantavuus, kokonaispainot sekoitettu keskenään. Koska -60 kuorma-autoissa, Fargot, fordit, bedfordit ja chervoletit oli sellaisia, auto ittessään painanut ilman päällysrakenteita (lava jne...) 3000- 4000 kiloa ja auto kantavuus riippuen alustasta lähes 3 kertaa omapaino. Eli helposti sillä sai viedä 10 tonnin hiekkakuorman. Nykyään erinlailla kun kuorma-autokin painaa sen mitä kuormatkin. Onko amerikkalaisissa pikkareissa, maastureissa alusta jopa niin vahva että sillä voi viedä monen auton omamassan mukana (hyvää materiaalia AKE:n mielestä auton metalli). Kun on kattonut noita jeepinkin runkoja purkuautossa, hyvä kun se kantaa korin ja moottorin, voimansiirron... Aivan peltiä se runkokin lopulta. Kori siinä kantaa osaksi tukee, sitä runkoakin.
Tämän päivän käytetyt autot sellaisia, että ne ei mee enää sen -70 määräyksistä läpi mitenkään> autot vanhentuneet, koska sen ikäinen museoauto ja sen mukaan ei niistä pitäisi käytöstä maksaa enää mitään.... Sitäkään en ymmärrä kun miten se auto voi päästää hiilidioksia ilmaan, kun se seisoo puolet ajasta. Sama onko puupino vai tuuppeen sahattua lautaa, saastuttaa saman verran....
Autoverot olleet tilapäisiä ja jää tilapäiseksi tämäkin uudistus vielä, ei missään muualla ole kuin näin suomessa. Sama on matkailuauto, yhtä järkeä vailla olevaa touhua, kun siitäkin saa maksaa...
Sitten pitäisi poistaa katsastuksesta päästömittauksen maksu mutta se ei käy kun rahan tulo loppuu monesta valtion rei'stä... Ja katsastuksien hinnat pudottaa... Hieno tämmöinen yhteiskunta, rahaa pitää liikkua ja paljon taskusta toiseen. Sitten valtion herrat käyttää törsäämisen mihin milloinkin... Tavallinen ihminen vietäis lusimaan jos se niin tekisi....
Ehkä se bensiinikäyttöinen kuorma-auto on halvempi vielä pitkään kun jos ajat vähän> ajat kerralla ne kaikki ajot ;)... EI ole kuin liikennevakuutus, saat kuormaa laillisesti viedä ja paljon.... ;D ;D ;D
Käyttövoimavero tulevaisuudessa...
Lähetetty: Ma Maalis 29, 2010 4:59 pm
Kirjoittaja pekka
Tän päivän
turkkarissa on juttua diesel verosta
Käyttövoimavero tulevaisuudessa...
Lähetetty: Ma Maalis 29, 2010 5:07 pm
Kirjoittaja Jago
Ammattiautoilijaa saattaa jatkossa närästää.
Itselle tuo hinnankorotus sopii jos tosiaan koko käyttövoimavero poistuu.
Käyttövoimavero tulevaisuudessa...
Lähetetty: Ma Maalis 29, 2010 6:43 pm
Kirjoittaja Jeep-Ukko
Ammattiautoilijaa saattaa jatkossa närästää.
Itselle tuo hinnankorotus sopii jos tosiaan koko käyttövoimavero poistuu.
Juu, ite oon aina ollut sitä mieltä, että käyttövoimavero (dieselvero) kokonaan pois. Ja bensan ja dieselin litra hinnat keskenään samalle tasolle.
Sen jälkeen tulis ihan järkeväksi ostaa ihan henkilöauto diesel, eikä "veronkierto" pakettiautoja :P
Käyttöautona, diesel on vaan jotenkin mukavampi kuin bensiini. Se sitkeä voima ja vääntö, alakierroksilta asti.
Mutta suomen valtion tuntien, vaikka dieselin hinta nousee, niin ei silti käyttövoimavero poistu??? :-/
Ja vaikka vero laskisi, niin ei kuitenkaan suhteessa niin paljon kuin dieselin litrahinnan korotus on...