Sivu 1/1
Sulakkeet??
Lähetetty: Ma Kesä 13, 2011 7:01 am
Kirjoittaja Jeep-Ukko
Jeps.
Tuohon Classicciin vedellyt sähköjä uusiksi.
Tottakai uusi sulake rasiakin tuli laitettua.
10 sulaketta, eiköhän niillä pärjää.
Sulakkeiden Amppimääristä. Mitä mihinkäkin??
Valothan on helppo, kun vain katsoo polttimoiden wattti määrät ja laskeskelee.
Voltti x Amppeeri = Watti
Esim.
300 W / 12 V = 25 A
--
Mutta mites, tuollainen kärjetönjakaja/syttyboxi/puola.
Minkälaisia wattimääriä niissä kulkee, paljoka ne tarviis amppereja??
Lasinpyyhkijän ja lämppärinmoottorin tehoista ei oo tietoo, minkä kokoisia ne olis?
(ei oikein ajatus pelaa, mitä 12 voltin vehkeissä nää olis??)
Olisko heittää veikausta, montako amppia olis hyvä. 25? 30?
No, kokeilemallahan sekin selviää, ensin pienellä palaako, ja sit vaan isonnetaan vähän kerrallaan :P :-[
--
Vanharasia löytyi kojetaulun alta, mutta sen merkinnöistä ei kyllä saa mitään selkoo. Ja siihenkään ei ollut kytketty nyt paljo mitään, lähes kaikki ohitettu...
Sulakkeet??
Lähetetty: Ma Kesä 13, 2011 12:09 pm
Kirjoittaja stidi
Laskeskele eripäin.
14,5 V (huomaa et käynissä käyttöjännitteen pitäis tolle tasolle nousta tai ei lataa) * ohmiimäärä. Puolas on suunnilleen 2,5 ohmista 5 ohmiin, jos et ota muuta kun sytytysvirran tältä sulakkeelta ( aikas älytön kytkentä lisätä 4 liittimellä säköjarrua pelkästeen ja jos tämä virtapiiri palaa niin sen huomaa kuiteskin) niin 14,5 v /2,5 = 5,8 a eli 84,1 W tai 5 ohmin puolalla 42W , järjetön jakaja on marginaalinen , joten 85 W tai 45W.
pyyhkijän ja lämppärin motorin lähtöä sitten vaan mittaamaan ohmisesti jos ei mittarissa ole ampeeriasteikkoa ja samaa laskua suunnittelemaan.
Onhan se hienoa kun on paljon sulakkeita ja kaikki ei hyyydy kerralla jos joku proppu palaa mutta miinuksena on jumalaton tehohäviö joka liitoksen kohdalla, semmosta sulakemallii ei oikeen ookkaa missä häviö olis ees likellä 0.llaa, kun liikutaan yli 0,5 ohmin luvuissa niin voi todeta ite aiheuttaneensa itselleen sähkölaiteongelman joka varsinkin sadesäällä ja kurjissa olosuhteissa eritoten korostuu.
Sulakkeet??
Lähetetty: Ma Kesä 13, 2011 6:17 pm
Kirjoittaja Jeep-Ukko
Thänks.
Täytyypi mittailla ja laskeskella, ku ei tuo ohmista päin laskukaava ollut oikein muistissa.
Tottahan sekin, että useampi liitos, enempi häviöitä.
Välilllä tuntuu, että nyt olen turhankin paljon vetänyt johtoja.
Mutta siihen malliin kytkentöjä tehnyt, että yhden sulakkeen takaa tulee katkaisijoille "heräte" virrat, joilla ohjataan vain releitä.
Joten, "oikea käyttö sähkö", sulakkeelta releen kautta käyttöön, jolloin tulee mahdollisimman vähän häviöitä, jotka käyttökatkaisijat aiheuttaisi.
Sulakkeet ja releet akun lähettyvillä, ettei tule turhia johdon vetoja kojetaulun alle noissa jotka jää konetilan puolella käyttöön, jne.
Sulakkeita tähän malliin jaotellut:
-Ohjausvirta katkaisijoille
-Parkit, takavalot, mittarivalot
-Ajovalot lyhyet
-Ajovalot pitkät
-Startti solenoidi
-Puolalle, syttyboxille
-Lasinpyyhkijä, pissapoika
-Lämppäri ropelli
-Polttoaine, lämpö, radio, yms.
-Vilkut, jarru
Välttämäti ei kaikki nyt ihan tuollai mee, mutta liki pitäen.
Muistiin panot autossa, ja omat tyhmät ideat ja ajatukset saattaa välillä olla toisten mielestä vähän huonoja ;) :P
Ajovaloja ja parkkejahan pitäis kai toisten suosituksien mukaan laittaa ristiin, että vaikka sulake jostain palais, niin silti jollain nurkalla jotain elämää olisi...
Sulakkeet??
Lähetetty: Ke Kesä 15, 2011 5:48 am
Kirjoittaja stidi
Niin, pari pääasiaa varmaan on hyvä omassa päässään ohjeistaa.
!. mitä paremmin kullanarvoisia kytkimiä suojaa niin sitä vähemmällä pääsee. Parin markan releitä paljon mielummin vaihtelee kun mailman ääristä metsästettävää kytkintä ja kytkimet on kuiteskin suurin vastuksen aiheuttaja. Eli komen releen taktiikaa mä oon suosinu. Päävirralle 1 rele, parkeille toinen ja ajovaloille nelinapanen vaihtokärki, kolmas. Ei kallis ja helppo paketti , vielä kuulee misssä vika jos on vähän herkkäkorvaven ja nykyintoiloille on viel lediilmasinreleitä jos korvis on vakkua. Sitten voi releirtä lisäillä mielen mukaan joka kytkimen taakse jos asiasta enempi innostuu, sama virtapiiki se tulee releestä kun kyytkimestä.
2. tee johdotus niin et ite tiedät miten kulkee viel kolmen vuoden pääst. Tai kymmenen. Säästää sitten paljon hermoja ja aikaa kun tulevaisuudessa tulee niitä häikkiä, jos tulee.