Sivu 1/2
Rebeliin Peltisarjaa ja putkistoa..
Lähetetty: Ke Marras 02, 2011 8:43 pm
Kirjoittaja Wuffe
Joop elikkäs lähinnä kyselen että kumpi mahtanee olla parempi vaihtoehto X vaiko H-putki 360 koneeseen, kun putkistoa rakennellaa ja mikä ois mahti tuumakoko ränneille:D?
Peltisarjat on hookkerssit ja ei se niin yksinkertanen juttu ollukkaan laittaa paikallee ilman monttua tai nosturia, mitä äkkinäisenä luulin...:D :D
Rebeliin Peltisarjaa ja putkistoa..
Lähetetty: Ke Marras 02, 2011 9:18 pm
Kirjoittaja tl
x-putki parempi mutta h sopii yleensä helpommin paikalleen. Käytännössä ero ei katuautossa oo varmaankaan kovin merkittävä.
Rebeliin Peltisarjaa ja putkistoa..
Lähetetty: To Marras 03, 2011 7:24 am
Kirjoittaja A-V
Oma näkemys on, ettei AMC:n veekasi tarvitse peltisarjoja vaan koneeseen suunnitellut omat dogleg pakoaukoilla olevat freeflow valusarjat virtaavat yhtä hyvin kuin peltisarjat. Lisäksi työn määrä ja matalalle tulevien peltisarjojen epäkäytännöllisyys sai ainakin mut vaihtamaan peltisarjat takaisin freeflowhin. Niiden pitkien peltisarjojen sorvaaminen konehuoneeseen aiheutti ainakin itelle melkosia ärräpäitä, etenkin kun niitä pääsi aina purkamaan kun piti vaikkapa starttia säätää - ja starttiahan sää sitten niitten kanssa säätää kun peltisarja lämmittää sitä aina koneen käydessä siihen kuntoon ettei tartte lämpimänä starttailla.
Toki jos peltisatsien säksätyksestä diggaa niin omasta katsotakulmasta Edelbrockin shorty peltisarjat ovat varmaan paras vaihtoehto, kun ovat jotakuinkin samoilla lähdöillä kun alkuperäiset freeflow pakosarjat - eikä tarvitse tehdä putkistoa uusiksi vaihdon yhteydessä. Löysin myös Hookerilta vastaavat kataloogista (kts kuva alla) mutta niistä ei ole muuta tietoa kuin juuri tuo kuva.
AMC Freeflow valusarjat (paras vaihtoehto):
AMC 'woodlog' valusarjat (huonoin vaihtoehto):
Edelbrock Shorty peltisarjat:
Hedman Hedders peltisarjat:
Hooker Headers peltisarjat:
Hooker Headers Shortie peltisarjat:
Niin ja X- ja H-putkista on varmasti hyötyä kisakoneissa, mutta näin harrastekäyttöön jättäsin pois, vaikeuttaa vaan asennusta ja huoltoa. Kaiketi suurin hyöty voi olla pakoäänien tasaus, muttakun ainakin itse tavallaa tykkään siitä höpötyksestä mikä tuplapakoputkista tulee... ::)
Rebeliin Peltisarjaa ja putkistoa..
Lähetetty: To Marras 03, 2011 8:02 am
Kirjoittaja tl
Joo jos kone on muuten vakio niin pakoputkistolla ei niin kauheesti oo merkitystä mutta jos vähänkin on piristetty niin kyllä silloin avarammasta putkistosta ja peltisarjoista on selvää hyötyä. Ja kyllä siitä yhdysputkestakin on ihan tutkittua hyötyä.
Vaikka A-V aina rummuttaa noiden valusarjojen puolesta niin en niitä kyllä jättäisi kuristimeksi mihinkään viritettyyn moottoriin :)
Rebeliin Peltisarjaa ja putkistoa..
Lähetetty: To Marras 03, 2011 8:12 am
Kirjoittaja pekka
Juu, ahdasta on helposti peltisatsien kanssa äheltäessä...
Säksätys ei ole ongelma kun käyttää kunnollisia tiippareita.
H ja X:n hyödyt on käytännössä samat. H on helpompi tehdä huollettavaksi, eli laipalla kun tekee, niin saa tarvittaessa irti.
Peltisatseja on moneen lähtöön, osassa on tosiaan toi pakoaukko väärä, osassa oikea.
Putkistosta, pikkusen tirhennettyyn 360:seen laittaisin 2,5-3" putket.
Rebeliin Peltisarjaa ja putkistoa..
Lähetetty: To Marras 03, 2011 10:16 am
Kirjoittaja A-V
Vaikka A-V aina rummuttaa noiden valusarjojen puolesta niin en niitä kyllä jättäisi kuristimeksi mihinkään viritettyyn moottoriin :)
kaiketi hieman makuasioita.. ;) näissä käyttisharrastelaitteissa joissa ehkä isompi kaasari ja hiukan nokkaa koputettu niin ei taida ensimmäisenä pakosarjoissa ahdistaa... mutta joo oikeasti viritetyistä moteista mulla ei ole henkilökohtaista kokemusta, eli voi hyvin olla että niissä peltisarjat ajaa paikkansa.
ihan kuriositeettinä tosin:

mutta esim... tässä motissa on myös
AMC:n freeflowt, eli oletettavasti ihan heti ne eivät ahdista...
Rebeliin Peltisarjaa ja putkistoa..
Lähetetty: To Marras 03, 2011 10:37 am
Kirjoittaja tl
Onhan ne pakosti ahistanut kun on tollanen huuhtelupumppu pitäny laittaa koneen päälle ;D
Rebeliin Peltisarjaa ja putkistoa..
Lähetetty: Pe Marras 04, 2011 1:57 pm
Kirjoittaja NonSenCe
kaikissa testeissä mitä oon nähnyt niin muistaakseni molemmat h ja x putket tuovat yleensä hieman lisää vääntöä koneeseen. ja x vähän enemmän. toi huollettavuus ja helppous yleensä aiheuttaa sen ettei kukaan viitsi tehdä sitä liitosta autoonsa.. ja jos tekee se on se perus h putki vaan. eli jos on halua tehdä putkeen lisäosia niin kyllä siitä saa hieman tasaisemmalta kuulostavan äänen lisäksi hieman katukäytössä apua olevaa vääntöä.. luultavasti ei kuintenkaan niin paljoa että sen ihan selvästi huomaa jos sokko testiin laitetaan.
ja tuntuu että kaikki tutut jokka ovat peltisatsit asentaneet ovat todenneet että bolt-on on ihan yhtä hyvä kuin mikrosoftin plug-n-play aiemmin.. eli ei ole niin helppo. jotain kohtaa joutuu aina murjomaan tai muokkaamaan. shortyt on siitä helpompia. maksimitehoja hakiessa kannattaa pidentää peltisatseja ja etsiä se oikean mittainen kollektori jne mutta jos haluaa helpolla päästä shortyt tai valurautaset vakio hiflowt toimii ok.. niillä jää ehkä se 5-10hp saamatta. ja harvassa iso koneisessa autossa huomaa sen 10hp eron normaalikäytössä. (radalla sen ehkä huomaa ajassa, kadulla ei.)
Rebeliin Peltisarjaa ja putkistoa..
Lähetetty: Su Marras 06, 2011 2:26 pm
Kirjoittaja ArtoIlmari
Mahtaako nuo peltisarjat sopia vanhempiin AMC-koneisiin; 327 ??
Onkohan kansien pako-aukot ja kiinnitys-pultit kuinka paljon eri kohdassa?
Rebeliin Peltisarjaa ja putkistoa..
Lähetetty: Su Marras 06, 2011 7:41 pm
Kirjoittaja A-V
Vanhempiin Ramblerin V8 moottoreihin (250/287/327cid) ei sovi AMCn V8 moottorien (290/304/343/360/390/401cid) peltisarjat.