Spicer 18 laippa

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
JL
Viestit: 372
Liittynyt: Ma Joulu 13, 2004 1:50 pm

Spicer 18 laippa

Viesti Kirjoittaja JL »

Eli Volvon nelivaihteisen laatikon ja Sicer 18 jakolaatikon väliin ammoin valmistukses ollu välipala, Oliko se tehty niin, et oli käytös kaks laakerii, Spiceris oleva, ja Volvon vaihteiston takamainen laakeri. Vai oliko käytös yks laakeri vaan, jos nii kumpi? Ratas kuulemma ruotsilaises tapaukses oli yhdistelmäosa: Spicerin ulkokehä ja Volvon sisäosa?

Ja kuipaksu moinen laippa sit oli? Hepen Walkosen al kurkanneena, siel oli aika vahavanolonen palanen laatikoiden välis.



Kuvia kellään, edes ulkopuolelt? Juhap?



Tuos on yks kuva, paljn rojuu mukan:

http://www.advanceadapters.com/products/pn-50-9902/



Toinen:

http://www.novak-adapt.com/catalog/kit_188.htm



Paljo tavaraa siinäkin mukan.



Mietityttää vaan... ;)


juhap
Viestit: 6800
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 7:14 am

Spicer 18 laippa

Viesti Kirjoittaja juhap »

Huonoja kuvia oli joskus Wheelsissä. Täytyy ettiä ja skannata...
American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
JL
Viestit: 372
Liittynyt: Ma Joulu 13, 2004 1:50 pm

Spicer 18 laippa

Viesti Kirjoittaja JL »

Juu, näkis vähän minkämoinen pala.



Pikkasen tänää kattelin volvolaist laatikkoo. Laipan paksuuden on pakko kai olla vähintään 27mm. Kas kun vaihteensiirtäjien tappeja sojottaa taaksepäin 3 kpl. Eikä niille kai voi tehdä oikeen tilaa jakolaatikon puolel.

Muutenkin olis kai hyvä pitää jakovaihteiston ja varsinaisen vaihteiston öljyt erillään, ettei kävis niin että öljyt pumppautuis vaan jompaankumpaan ja sit narssskkk. Vanhan 3 vaihteisen ja Spicerin välis ei ollut stefaa tai mitää, mut öljypinnat olikin niis samal tasal, tai ainakin likimain niin. Volvolaisen öljypinta on huomattavasti alempana, elikäs stefa niinpäin et öljyt varmasti pysyy jakovaihteistos??



Nii, ku laippa pitää olla noinkin paksu, on Spicerin input ratas jo väkisinki aika kaukan vaihteiston takimmaisest laakerist. Kestäiskö? Voi olla et ainakin suurel väännöl alkaa jo Volvon pienehkön halkasijan omaava aksula taipuu. Vaikka laakeri ja rattaat kestäiski, ni voipi alkaa ainakin ääntää enempi ku normaalisti?
JL
Viestit: 372
Liittynyt: Ma Joulu 13, 2004 1:50 pm

Spicer 18 laippa

Viesti Kirjoittaja JL »

Tänää pyöräytin tätä hiukan, ja huomasin et ovat alumperin yhdistetyt kanaval. Eli vaihteistojen öljypintojen kuuluuki olla samal tasol. Volvon vaihteiston huohotin on alumiinises "hännäs". Jos sen korvaa laipal, pitää huolehtii hengityksestä, muuten tunkee öljyy jostai ulos varmasti! Tai jos olis mahdollist pitää edelleen ölytasot samal korkeudel, sillon volvon laatikos olis vaa aika paljon enemmän öljyy kun alunperin. No, ei mahda siihen hajota? Vuotamisen riski tosin kasvaa.



Tää nyt vaa jäi kuisalisest taas jyskyttää takaraivoo, pitänee tehä sillle jotai enneko äityy säryks.
juhap
Viestit: 6800
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 7:14 am

Spicer 18 laippa

Viesti Kirjoittaja juhap »

Tossa olis Wheels artikkeli elokuulta 1981...



Jos haluut isompaa kuvaa, niin laita s-postiosoite.







American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
JL
Viestit: 372
Liittynyt: Ma Joulu 13, 2004 1:50 pm

Spicer 18 laippa

Viesti Kirjoittaja JL »

Kiitos! Selventävää. Olivat siis huolissaan että öljyt liikkuis vaihteistost jakovaihteistoonpäin. Ihan en ymmärtäny tekstist, laitettiinkos sinne johonki väliin o renkaan lisäks stefa vai luotettiinkos viimesenä asennettavan laakerin pölysuojaan?



No ite laippahan ei kaike olis mikään mahoton tehä.
JL
Viestit: 372
Liittynyt: Ma Joulu 13, 2004 1:50 pm

Spicer 18 laippa

Viesti Kirjoittaja JL »

Ei ole mahdoton. Aikaa kyl meni ainakin neljä iltaa.











Laiskotti, ja ajattelin jätää Volvon laatikosta takalaakerin paikalleen ni hyödynsin sen alumiinnisen pesän:







Ja piti se kokeilla sopivuus molempii laatikoihin.











On nyt kiinni 240:sen M40 laatikos.
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

Spicer 18 laippa

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Mull on muuten siinä varaosa askissa suoraan laatikon päältä lähtevä keppi ylimääräsenä. Meinaan vaan, ettei tarttee jätkien hämmentää takapenkiltä.
juhap
Viestit: 6800
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 7:14 am

Spicer 18 laippa

Viesti Kirjoittaja juhap »

Heh, noi Voovon kepin siirtäjät oli aikoinaan kuumaa kamaa... Kun piti Amazoneissa saada kepukka penkkien väliin. Nyt noita on joka paikassa ja kannessa olevia (ehjiä) saa kattella suurennuslasin kanssa, jos semmoisen haluaa.


American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
JL
Viestit: 372
Liittynyt: Ma Joulu 13, 2004 1:50 pm

Spicer 18 laippa

Viesti Kirjoittaja JL »

Mull on muuten siinä varaosa askissa suoraan laatikon päältä lähtevä keppi ylimääräsenä. Meinaan vaan, ettei tarttee jätkien hämmentää takapenkiltä.



Heh, saattais olla tarpeen, jätänki noi sisäpuhelimet sit hankkimatta...kakkosta siellä takana ;D



Kokoajan kumminki mieles et oonko unohtanu täs jotakin?
Vastaa Viestiin