Sivu 1/2

Öljyn kierto Amc V8 moottoreissa

Lähetetty: La Huhti 07, 2012 11:05 am
Kirjoittaja Kosti
Pohdiskellu tuota öljyn kierron parantamista, 343 kohdalla ilmeisesti sama pulma että takimmaisille kampiakselin runko ja kk-laakereille ei paine tahdo riittää kun ovat niin kaukana öljypumpusta.

Ulkomaisilta foorumeilta poimittu jotain kuvia aiheesta, textit niistä keskusteluista on jäänyt tulkkaamatta.

Onkohan muita konsteja tiedossa?



Tuossa on vedetty pumpun läheltä uusi kanava alkupeäisen linjan takapäähän, tarkoituksena lienee tasata takimmaisille runko ja kk-laakereille tarvittavaa painetta.





Tämä öljykanavien yhdistämisen tarkoitus moottorin takapäässä on vielä ainakin itselle epäselvä.

Itse ajatellut tota niin että kahden paineiltaan väsähtäneen öljylinjan yhdistäminen ei paljoa tilannetta paranna.


Öljyn kierto Amc V8 moottoreissa

Lähetetty: La Huhti 07, 2012 8:32 pm
Kirjoittaja HV
Tuossa alakuvassa olevan putken idea olis kai se, kun vasemman puoleisessa kanavassa olevaa öljyä ei käytetä eteenpäin laakereille, niin tämä yhdistäminen toisi sen käyttöön. Aika pieneltä näyttää tuo putken koko, vähän isompaa vois varmaan yrittää saada sopimaan.

Öljyn kierto Amc V8 moottoreissa

Lähetetty: Ma Huhti 09, 2012 2:10 pm
Kirjoittaja mazda
Tuolta foorumin syövereistä löysin tälläsen:

http://www.amccf.com/yabb2/YaBB.pl?num=1145359170



Ja sitten öljypumpun muokkaamisesta tälläsen:

http://amcramblermarlin.1colony.com/photo2_1.html

Öljyn kierto Amc V8 moottoreissa

Lähetetty: Su Huhti 15, 2012 1:53 pm
Kirjoittaja Kosti
Iso käsi Hatelle kuvista ja antsalle kun on kaivettu esille. :D Hyvät on ohjeet, ja kommentit oikein suåmeksi niin ymmärtää mistä on kyse.



Mietityttää toi takaiskuventtiilin tarpeellisuus kun sellaista ei alunperinkään ole ja tossakin vaan toisessa letkussa, molemmat letkut kanavineen johtaa kuitenkin samaan paikkaan.





Lohkon sisällä öljykanava johon pick-upin putki kiinnittyy on tulpattu molemmista päistä kierretulpalla(etupäässä kanava pitää kierteistää ja tulppa kiertää ohi uuden alhaalta päin tulevan kanavan. Letkussa oleva messinkinen pötikkä on paineilmaverkostoissa käytetty takaiskuventtiili jonka tehtävänä on estää öljypumpun tyhjeneminen moottorin ollessa sammuksissa.



Öljyn kierto Amc V8 moottoreissa

Lähetetty: Ma Huhti 16, 2012 6:19 pm
Kirjoittaja Hate
Niin kyllähän ne molemmat kanavat johtaa sinne pumpun pesään mutta ylempi kanava tulee lohkosta pesän yläreunasta,joten se ei valuta pesää tyhjäksi ja pumppu ei joudu vatkaamaan ensi pelkkää ilmaa ennenkuin täyttyy kun alempi kanavakaan ei päästä sitä tyhjenemään tuon takaiskuventtiilin ansiosta.

Tuliko sana pesä mainittua tarpeeksi monta kertaa?

Vielä kun sais pesää tänään ::)

Öljyn kierto Amc V8 moottoreissa

Lähetetty: Ti Huhti 17, 2012 3:50 am
Kirjoittaja Kosti
Mitäpä mieltä tästä?

Öljy ei voi valua pesästä pois ellei saa korvaavaa ilmaa tilalle ;)

Alakautta ei ilmaa ole tarjolla, yläkautta jos olisi niin se vaikuttaisi putkeen jossa ei ole takaiskuventtiiliä.

Putki jossa venttiili on ei sekään tyhjene venttiilin alapuolelta.

Nää on näitä mun teoriota, saa ampua alas aivan vapaasti ;D

Öljyn kierto Amc V8 moottoreissa

Lähetetty: Ti Huhti 17, 2012 5:02 am
Kirjoittaja Hate
No ainakin mun koneesta tulee mieleen hätäsesti 3 paikkaa mistä on korvausilmaa saatavilla,jakajanrattaan putkenpää,työntötangot/nostajat ja runkolaakerit.

Huotarilla oli aikoinaan sama systeemi ja oli ottanu pois käytöstä kun

sammutuksen jälkeen oli kestäny tovi ennenkun ö-paineet oli noussu,tämä siis ilman  takaiskuventtiiliä.

Yksi vaihtoehto on kiertää imuletkulla mutka pumpun yläpuolelta jos konehuoneessa on tilaa.

Öljyn kierto Amc V8 moottoreissa

Lähetetty: Ti Kesä 26, 2012 4:46 pm
Kirjoittaja Kosti


...Ja sitten öljypumpun kanavien muokkaamisesta tälläsen:

http://amcramblermarlin.1colony.com/photo2_1.html

^Toi linkin idea öljypumpun muokkaamisesta jäi vähän epäselväksi kun painepuolen kanavia avarretaan mutta lohkossa on vastassa sama ½" hole kuin pumpussakin alunperin.





Palikka valmiina 19mm liitosholkilla, tuohon vielä 1" imuputki päälle niin menee yhdellä putkella. (sisämitat)

Sisääntuloa on kohdistettu ja upotettu hieman pumpun imupuolelle. (parin mm toleranssilla ettei pumpun runko mee puhki)

Holkki suunnattu yläviistoon, kiertää moottorin korvakkeen yli niin ei tarvitse takaiskuventtiiliä.








Öljyn kierto Amc V8 moottoreissa

Lähetetty: Su Touko 25, 2014 10:40 am
Kirjoittaja Kosti
Yhteenveto omasta Javen 343 koneesta miten sovellettu öljynkiertoa ja käyttökokemuksia.

Muuten tuli hyvä mutta ei toimi odotetulla tavalla, vähänkin pidemmässä tai reippaassa jarrutuksessa syttyy öljynpainevalo, ilmeisesti ulkoinen lisäimuputki haukkaa ilmaa kun öljy pakenee öljypohjasta moottorin/öljypohjan etuosaan.

Ulkoisen imuputken imuaukko on sijoitettu öljypohjan takaosaan oikeaan alakulmaan n. 5mm etäisyydellä pohjasta.

Toinen ei toivottu ominaisuus on pidemmän käyttämättömyyden jälkeen käynnistyksessä pumppu ei kehitä heti öljynpainetta, vaan muutaman sekunnin ajan palaa öljynpainevalo.

Ilmeisesti ulkoinen imuputki tyhjenee ainakin osittain, öljyt valuu öljypohjaan ja öljypumppu haukkaa ilmaa, putki on kierretty moottorin korvakkeen yläpuolelta siten että putken korkein kohta on ylempänä kuin öljypumppu niin ainakin teoriassa pumpussa pitäisi olla aina öljyä, onko sitten niin että pumppu käyttää sen putkessa olevan öljyn nopeasti ja vasta sen jälkeen haukkaa ilmaa ennen kuin uutta öljyä ehtii tulla tilalle.



Sitä on mietitty tilanteen parantamiseksi että pitäisikö ulkoinen imuputki kytkeä kokonaan pois ja antaa öljypumpun olla alkuperäisen imuputken varassa, tiedä sitten vaikuttaisiko kylmäkännistyksen ö-paine ongelmaan tai aiheuttaako uusia ongelmia.



Ulkoisen imuputken sisähalkaisija n. 19 mm läpi koko matkalta pumpulle, käsittäen letkut liittimet ja kanavat.



Öljypohjan tilavuus 8L kasvatettu leventämällä alkuperäistä öljypohjaa, syvyys alkuperäisellä tasolla ja alkuperäinen imuputki omalla paikallaan.





Lisätty öljykanava pumpulta 6-8 sylinterien kohdalle alkuperäisen öljykanavan painetta tasaamaan, kanava johtaa kk ja runkolaakereille.





Ulkoinen lisäimuputki öljypumpulle.





Öljypohjan alkuperäinen loiskelevy.





Öljypumpun ulkoisen imuputken adapteri sisäänmeno liitännällä.





Ulkoisen imuputken öljypohjan sisäpuolen osa, siiviläosan aukko näyttää pieneltä mutta on pinta-alaltaan reilusti suurempi kuin ko. putken sisä halkaisijan pinta-ala





Ulkoisen imuputken osa öljypohjan sisäpuolelta nähtynä, 5mm etäisyydellä pohjasta ja tässä kohtaa liittyy öljynpoistotulpaan eli öljypohjan tyhjennys tapahtuu tätä kautta öljynvaihdon yhteydessä. (todettu että tyhjennyksessä kuuma öljy virtaa tehokkaasti siivilän läpi  ;) )


Öljyn kierto Amc V8 moottoreissa

Lähetetty: La Kesä 28, 2014 4:03 pm
Kirjoittaja Kosti
Otetaas tämä ylös jos jollain osaavammalla olisi tähän jotain sanottavaa, tiettävästi näitä muutoksia on klubissakin useita.