Hornan valot

Tänne voit iskeä kysymykset kaikesta muusta autojen rakenteluun liittyvästä.
Avatar
pekka
Viestit: 4938
Liittynyt: To Tammi 23, 2003 6:59 pm
Paikkakunta: Parainen

Hornan valot

Viesti Kirjoittaja pekka »

Ongelma:

Ajovalot ei pala, muut toimii normaalisti.



Jalkakatkaisin on ok, mutta riippumatta sen asennosta mittariston pitkien merkkivalo palaa koko ajan.



Ois ihan kiva jos keksis mikä on, et on valot kun ajelee illalla töistä kotio...
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Hornan valot

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Onkohan valot orkkis, suoraan katkasijalta.



Vai onko väliin kytketty releitä?



---



Ainakin tossa Classicissa alkuperäis kytkennällä:

Valot on/off -katkasijalta, menee suoraan lattialle valonvaihtoon.

Valon vaihdolta lyhyet suoraa valoille.

Pitkät suoraa valoille, joista haara mittariston merkkivaloille.



---



Eli jos ja kun kerta merkkivalo syttyy, mutta mitään ei tapahdu, niin täytyisi olla joko valoille menevä johto poikki tai maa vika.

Ja samanaikaisesti lyhyvien puute, viittaisi myös maa vikaan. (tai lyhyvienkin johto poikki)



Mutta jos on releitä välissä, niin releille tuleva plussa???



--



Edit.

Vielä sellainen, että onko polttimot ehjät  ;)



Tiedän tapauksen, jossa talvipimeällä, molemmat lyhyet polttimot pimeni kerrasta yhtä aikaa, uuden karheasta käyttö autosta.

Tässä tapauksessa kuitenki pitkät toimi edelleen.



---



Ja edit2

Niin joo, sulla palaa merkkivalo kokoaika, vaikka olis vaihtokatkasin lyhyvillä  :o :o



Polttimo palanut, ja maadoittaa polttimon sisäisesti karvan lyhyviltä pitkillä, jolloin merkkivalo syttyy, jne...

Mutta silti tässäkin vika ehdotus tapauksessa luulis jonkun valon edes vähän kiiluvan.



Ja tai, periaatteessa jos molemmilta valoilta katoo maa, niin vois maadotus tapahtua lyhyviltä pitkien kautta, pitkien merkkivalolle.
Avatar
pekka
Viestit: 4938
Liittynyt: To Tammi 23, 2003 6:59 pm
Paikkakunta: Parainen

Hornan valot

Viesti Kirjoittaja pekka »

Aivan piemeetä.



Siis kun toiselle puolelle laittaa h4 polttimon alkaa myös toinen puoli hehkua. Jos molemmilla puolilla on epäsymmetriset polttimot kumpikaan ei pala. Jos molemmilla puolilla on h4, niin molemmat toimii normaalisti. :o
Avatar
pekka
Viestit: 4938
Liittynyt: To Tammi 23, 2003 6:59 pm
Paikkakunta: Parainen

Hornan valot

Viesti Kirjoittaja pekka »

Dodii, toinen polttimo oli sisäisesti oikkarissa. Lieneekö ollut uudesta asti, kun toinen valo on ollu koko ajan himmeämpi ku toinen, joskus enemmän joskus vähemmän.
stidi
Viestit: 324
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 9:58 am

Hornan valot

Viesti Kirjoittaja stidi »

Ehkä saattais olla hyvä laittaa rele valovaihtajan väliin, oikopolttimo kun tuppaa syömään kytkintä autoveron lailla.

En kyllä jymmärrä mikä tässä nykymaailmassa on niin erinomasta ku mullaki on 2 H4sta menny tänä kesänä, toinen ekaa kertaa mun elämässä putos lumpion sisään kun kehä lähti juotoksista irti. Ai laatu nykyään parempa?
Vastaa Viestiin