Sivu 1/4
Jeepin 304:een nokka?
Lähetetty: Ti Huhti 23, 2013 6:28 am
Kirjoittaja Renegade
Päiviä tällekin foorumille!
Olis tallissa levällään vuoden 1980 CJ-7 tuolla 304 koneella. Kone niin ikään avattuna. Eilen nostin kannet pois koneesta, ja noin vanhaksi koneeksi oli yllättävän hyvässä kunnossa kaikin puolin. Kun tuota nyt aloin askartelemaan, niin täytynee viedä lohko ja kannet koneistajalle. Lohkolle riittänee hoonaus ja venttiileille myös kevyt koneistus.
Tässä kohtaa kovasti kiinnostais hommata tuohon vähän ärjympi nokka-akseli.... :)
Kun tossa vuoden -80 koneessa on alkuperäisenä vaan se 125 tehoa ja oliko vääntöäkin vaivaiset 220, niin siitä lienee melko helpolla irrota toiset sata heppaa...? Ideana siis olis piristää konetta inhimilleisesti, eikä repiä siitä irti kaikkea mahdollista. Olisko jotain ideoita minkälaista nokkaa tuohon kannattais alkaa miettiä? En löytänyt mistään tuon alkuperäisenkään nokan specsejä, niin en osaa siihenkään verrata...
Ja tarkoitus tosiaan olisi pitää kone muilta osin niin alkuperäisenä kuin mahdollista, ettei tarttis välttämättä vaihdella venttiilinjousia jäykempiin tms. Ja alkuperäisillä sarjoilla pitää pärjätä, ja tuon orkkis kaasarinkin (Motorcraft) mielellään säilyttäis jos siitä vaan riittää ruokkijaksi...
Jeepin 304:een nokka?
Lähetetty: Ti Huhti 23, 2013 6:58 am
Kirjoittaja A-V
Moni muu voi vinkata tuon nokkavalinnan paremmin mutta kaiketi Jeepeissä on yleensä enemmänkin vääntönokkaa kuin kierros/tehonokkaa...? Vaiko mitä haet?
Oletan että motissa on 2 kurkkuinen motorcraft+orkkis imusarja? Nämä pistäisin itse vaihtoon heti alkuun ja tilalle edelbrockin performer aluimusarja ja carter/edelbrock 600cfm nelikurkkuinen kaasari. Motin paino vähenee ja bensankulutus vähenee normiajossa (tuo nelikurkkunenhan käyttää vain kahta kevyellä kaasulla jotka pienemmät kuin tuo sun orkkis 390cfm) ja ruokaa riittää kaasupohjassa aivan eri tavalla.
Pullonkaula tuon jälkeen on matalapuristeiset kannet ja niiden pienet venttiilit. Oikeasti karu totuus on, että halvin tapa saada tehoja irti 304cidistä on vaihtaa se 360cidiin (ulkoisesti moteissa ei eroa ja tuo aiemmin mainitsemani kaasari+imusarja setti sopii myös isompaan - eli ei mene sekään hukkaan). ;)
Veekasitekniikan (etenkään noin uuden) ostajista ei ole pulaa eli ei jää vanha kone pyörimään nurkkiin jos tuolle linjalle lähdet. Toki jos vähemmät hepat riittää niin onhan tuo 304cid mainio moottori ja vähäruokanenkin jos etenkin kaasari on timmissä kuosissa.
Jeepin 304:een nokka?
Lähetetty: Ti Huhti 23, 2013 7:01 am
Kirjoittaja A-V
Niin ja Tervetuloa! :) ps. Mulla ei näemmä ei enter toimi kännykässä taaskaan joten pahoitteluni edellisen viestin kappalejaon puutteesta... :D :D
Jeepin 304:een nokka?
Lähetetty: Ti Huhti 23, 2013 8:36 am
Kirjoittaja KK
Makkosellahan oli pirtsakka 304 ruutukatto-Rebelissä, vois heittää vinkkiä sen spekseistä. Muuten olen kyllä A-V:n kanssa samoilla linjoilla, kannet käy ahdistaa 304:n viritystä, toki siitäkin saa tehoja orkkista enemmän. Ite ehkä laittaisin Comp Camsin 260 nenän, Performerin ja snadin nelikurkkuisen.
Ja tuommeoinen pikku Jeeppi on kiva peli kasikoneella!
Jeepin 304:een nokka?
Lähetetty: Ti Huhti 23, 2013 10:32 am
Kirjoittaja guru
mä mittään tiedä mutta asioista paremmin perillä oliat on valistaneet että
comppi campi on halpa mutta tarkotettu ooppeliin eli amc/mopar toimis paremmin niihin suunnitellulla nokalla
Jeepin 304:een nokka?
Lähetetty: Ti Huhti 23, 2013 10:38 am
Kirjoittaja Renegade
Kiitoksia nopeista vinkeistä! Ja joo, on orkkis valurautasarja ja sen päällä tuo kaksreikänen motorcraft.
Ja tarkoitus tosiaan ei ole tehdä tuollaisesta kesäkioski-jeepistä mitään rakettia, riittää kun pienen piristyksen sais lisää. Jos nyt tehot sais jonnekin lähemmäs kahtasataa, ja noin vääntölukemat sais mun puolesta vaikka tuplata... Mutta joo. Ymmärrän kyllä että imusarjassa ja kaasarissa tulee rajat vastaan, mutta kun tekis mieli pitää alkuperäisenä... Siksi ajattelin tuollaista huomaamatonta viritystä. 8-) Mutta joo, en kaipaa paljoa tehoja, muuten karkaa homma lapasesta ja kohta on vaihdossa koko tekniikka akseleita myöden. Eli alkuperäisestä koneesta pitää vaan saada pirteämpi! Toi kaasari-imusarjan vaihto on kyllä ollut harkinnassa, jos ei muuta keksi...
Jeepin 304:een nokka?
Lähetetty: Ti Huhti 23, 2013 10:57 am
Kirjoittaja Enzo
Jeepin 304:een nokka?
Lähetetty: Ti Huhti 23, 2013 11:34 am
Kirjoittaja Renegade
Kävi mielessä jossain vaiheessa kun mietiskelin että mitä tosta autosta tulee.. Miinuspuolena tossa ainakin mulle on tuon alkuperäisyyden katoaminen ja hinta. Myönnettäköön että nokka-imusarja-kaasaripakettikin maksaa. Ja menee mulle vähän turhan Hi-Techiksi, mielummin tätä virittelis perinteisin menoin.
Tosta autosta on tarkoitus tulla tosiaan mahdollisimman alkuperäiskuntoinen (no joo, tulee pari tuumaa korkeampi alusta ja ehkä 33" renkaat) kesäjeeppi, mikä loppujen lopuksi tulee aika vähälle käytölle. Mietin jopa auton museokatsastusta, kunhan sen joskus konttorille saan ajamalla... Mutta tekniikkaa olis tarkoitus parannella tuossa samassa hengessä.
Proketia voi seurata tuolta Offipalstan puolelta, jos jollakulla riittää mielenkiintoa:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=103281
Jeepin 304:een nokka?
Lähetetty: Ti Huhti 23, 2013 6:01 pm
Kirjoittaja A-V
Eikai kaasari+imusarja+nokkamuutos museokatsastusta haittaa? Samanlailla sen imusarjan voi maalata koneen väriseksi ja kaasareista ei tartte ottaa sitä kiillotettua versiota... ;)
Alota ihmeessa oma aihe tonne meitinkin Projektit puolelle, jos tämmönen vähemmän offroadaava mielipide kiinnostaa ;)
Jeepin 304:een nokka?
Lähetetty: Ti Huhti 23, 2013 6:18 pm
Kirjoittaja Renegade
Joo, eihän se museokatsastusta haittaa, jos vaan on aikakauden varusteet. Mutta se haittaa jos viritys lähtee lapasesta... ;D Täytyy vähän paremmin tutustua tohon teidän projetiosastoon, josko sitä jaksais päivitellä kahdelle palstalle.
Edelleen saa ehdotella noita nokkavaihtoehtoja, ja kiinnostaa ton alkuperäisenkin nokan arvot, jos jostain löytyis...