Sivu 1/1

Ylivaihde

Lähetetty: To Elo 08, 2013 3:51 pm
Kirjoittaja uncle_mike
Classikki 65 Alukone jonka perässä 3lovinen manuaali /ylivaihde Kertokaas oikea vaihtamistyyli Kytkin on kaasuvivustossa jota survaistaan pohjaan (näin neuvottiin ) Voisko vaihtaa kytkimen sisälle ja vaihtaa "siistimmin"napilla Onkohan muita versioita ollu käytössä ? Käsittääkseni toimii sähköllä eikä alipaineella

Ylivaihde

Lähetetty: To Elo 08, 2013 6:09 pm
Kirjoittaja oh5lep
Kytkin ohjaa loikkarilaatikon (häntäosa normilaatikon perässä) solenoidia, joka kytkee ylivaihteen pois päältä.

Eli normiajossa on käytössä harvempi välitys ja kun kaasun polkaisee pohjaan niin ylivaihde tippuu pois päältä.



Olikos '65:ssa myös vapaavaihde, eli kytkintä tarvii vain lähdössä?

Ylivaihde

Lähetetty: To Elo 08, 2013 6:48 pm
Kirjoittaja raipe
asiaan.

vapaakytkin toimii 1-3 välillä. eli lähtiessä luistatusta tiedossa.

sähkökytkin on tosiaan sen takia että lähtee ylivaihde POIS päältä.

aluperin ylivaihde kytkeytyy itte päälle määrätyssä nopeudessa.

muistaakseni 60-80. ei tarkkaa muistikuvaa.

Ylivaihde

Lähetetty: To Elo 08, 2013 9:32 pm
Kirjoittaja Enzo
1963 Classic Ambassador Owners Manualista (englanninkielinen): Kun ylivaihde on ensin valittu ratin oikealla puolella kojelaudan alla olevaa vipua työntämällä (tämä voidaan tehdä auton liikkuessa missä nopeudessa tahansa kytkintä painamatta) ylivaihde kytkeytyy nopeuden ollessa 28MPH (45km/h) tai yli ja vaihteen ollessa 2 tai 3 päästämällä kaasupoljin hetkeksi.



Vauhdin hidastuessa, kun kaasupoljinta ei paineta ylivaihde kytkeytyy pois päältä automaattisesti 25MPH (40km/h) vauhdissa.



Kun ylivaihdevipu on työnnetty päälle, alle 28MPH (45km/h) nopeuksissa on mahdollista vaihtaa 1,2,ja 3 vaihteen välillä ilman kytkimen painamista.



Ylivaihteen poiskytkeminen on parasta tehdä, kun auto seisoo paikallaan. Tämä on mahdollista myös vauhdissa: Paina kaasu pohjaan ja vedä Overdrive- vipua. Vaihde on oltava päällä, ei vapaalla.



Autoa ei saa työntää käyntiin ylivaihdevivun ollessa sisällä.

Pysäköitäessä mieluiten vaihde vapaalle ja pysäköintijarru päälle tai peruutusvaihde päälle.

Ylivaihde

Lähetetty: Pe Elo 09, 2013 11:37 am
Kirjoittaja raipe
onkohan toi ylivaihdevipu sama ku toi vapaakytkimen käyttövipu/vaijeri?

Ylivaihde

Lähetetty: Pe Elo 09, 2013 8:44 pm
Kirjoittaja Enzo
Samainen manuaali ohjeistaa jyrkissä alamäissä kytkemään ylivaihteen pois päältä, jolloin voidaan käyttää moottorijarrutusta.



Onkos se sitten niin, että ylivaihteen ollessa päällä ja vauhdin yli 45km/h kun päästää kaasun, niin vapaakytkin irrottaa eli auto rullaa vapaalla?

Ylivaihde

Lähetetty: La Elo 10, 2013 6:49 am
Kirjoittaja uncle_mike
Tää ny anto selvennystä asiaan Ei kyllä ex omistajakaan osannu neuvoo oikein ja vanhempi asentajakin muisti että se kytketään päälle kaasua polkaisemalla Vapaakytkin pelittää vaan toi loikkari ei perstuntumalla mee päälle 60-luvun taksaritkin on jo muilla mailla jolta olis voinu kysellä

Ylivaihde

Lähetetty: La Elo 10, 2013 5:52 pm
Kirjoittaja faikku66
Samainen manuaali ohjeistaa jyrkissä alamäissä kytkemään ylivaihteen pois päältä, jolloin voidaan käyttää moottorijarrutusta.



Onkos se sitten niin, että ylivaihteen ollessa päällä ja vauhdin yli 45km/h kun päästää kaasun, niin vapaakytkin irrottaa eli auto rullaa vapaalla?

Mun muistikuvien mukaan just kun vedetään ns. ylivaihde päälle ni sillon toimii se vapaakytkin.Erittäin näppärä toi vapaakytkin esim. jos ajelet kolmosella ja ruppeet vaikka kääntymään jonnekii ja hidastat vauhtia tarpeeks ni auto rullaa vapaalla ja voit laittaa vaik jo valmiiks kaksosen silmään(ilman kytkintä).Ja käännyttyäsi laitat vaan kaasua ja matka jatkuu.Joskus oli kaverin Country Sedan -62 farmissa toi ylivaihdeloota.Painava auto rullaa mukavasti vapaalla jos vähänkin on alamäkee.Huomas kyl ihan kulutuksessakin.Ja tosiaankin parkkeeratessa muistaa sit laittaa tosiaankin pakin päälle tai käkkärin jos se ylivaihde toiminta päällä(ja vapaakytkin).Kerran tais valua se Country johonkin puskaan kun ei kukaan kuskille muistanu sitä sanoo.

Ylivaihde

Lähetetty: To Syys 26, 2013 3:38 pm
Kirjoittaja oh5lep
Tää ny anto selvennystä asiaan Ei kyllä ex omistajakaan osannu neuvoo oikein ja vanhempi asentajakin muisti että se kytketään päälle kaasua polkaisemalla Vapaakytkin pelittää vaan toi loikkari ei perstuntumalla mee päälle 60-luvun taksaritkin on jo muilla mailla jolta olis voinu kysellä

Ihan tyyppivika että loikkarin solenoidi ei toimi. Sellainen hernerokkapurkkia pienempi mutikka kuskin puolella vaihteiston häntäosassa. Muistaakseni helposti irrotettavissa kahdella pultilla.

Akselin pitäisi liikkua sisäänpäin kun antaa 12v ja palautuu jousivoimalla muistaakseni.



Tällainen saattaisi autotallista löytyä, ja oli muistaakseni toimiva.