Sivu 1/2
Puola
Lähetetty: Ti Elo 13, 2013 6:25 pm
Kirjoittaja Tapani
Onko alkuperäisessä johdotuksissa mitään esivastusta ? Kannatttako hankkia esivastuksellinen puola ja jos niin minkä merkkinen /mallinen olisi hyvä .
Puola
Lähetetty: Ti Elo 13, 2013 6:49 pm
Kirjoittaja raipe
meikäläiselle ei oo tullu vastaan omissa rysissä.
siitä en tiä olisko hyätyä.
Puola
Lähetetty: Ke Elo 14, 2013 4:20 am
Kirjoittaja Jeep-Ukko
Yleisesti ottaen, kärjellinen ei tarvitse esivastusta, kärjetön tarvitsee.
Puola
Lähetetty: Ke Elo 14, 2013 6:10 am
Kirjoittaja Uba
Kärkien kanssa on nimenomaan käytettävä etuvastusta. Alkuperäisessä johtosarjassa on vastusjohto hoitamassa sitä virkaa. Mittaa puolalle tuleva jännite, jos on noin 9V niin vastusjohto on tallella.
Uuden jos tarvii niin: MSD 8203 sarja sisältää Blaster2 puolan ja esivastuksen.
Puola
Lähetetty: Ke Elo 14, 2013 6:24 am
Kirjoittaja A-V
yup, kaikissa ramblerin kärjellisissä on esivastus jota hoitaa 'resistance wire', eli ainakin Horneteissa sellanen pinkki löysä sähköpiuha. Yleisin paikka piuhalle on virtalukon ja solenoidin välissä. Tuo piuha lähtee muistaakseni keltaisena molemmista päistä ja se on yhdistetty tuohon pinkkiin resistanssipiuhaan siinä koneen takaosan kohalla. Purkaa vaan tarpeeksi kauan sitä keltasen piuhan nippua niin vastaan tulee - jos ei ole poistettu. Pinkin piuhan pituus voi olla puolisen metriä.
Muistelisin että tuo esivastuspiuha tiputtaa voltit noin puoleen normaalista, mutta en nyt tähän hätään löytänyt mistään "faktaa" asiasta. Edit: Uban mainitsema 9V lienee oikea. ;)
Melko monella tuo piuha on mennyt poikki tai epähuomiossa ohitettu ja myöhemmin korvattu erillisellä esivastusblokilla sisälokariin (näitä nähnyt useampia) tai sitten esivastuksisella puolalla.
Puola
Lähetetty: Ke Elo 14, 2013 7:25 am
Kirjoittaja KK
Hitto, onnex en tiedä esivastuksista mitään.
Mähän vaihdoin joskus kärjet Ignitoriin ihan samalla puolalla ja hyvin on pelittänyt, niinkuin pelitti kärjilläkin ei sen puoleen.
Tosin puolana joku outo tehosellainen ihanaiselta 70-luvulta.
Puola
Lähetetty: Ke Elo 14, 2013 9:48 am
Kirjoittaja Jeep-Ukko
OK.
Eräs auto sähkö asentaja joskus maitsi vain, että perus sääntö olis tuo, kärjellinen ei tarvi, kärjetön tarvii. Mutta näköjään tapaus kohtaisesti.
Ilmeisesti tuo käsitys esivastuksen tarpeellisuudesta johtuu siitä, että on erilaisia puolia ollut käytössä.
Tosinaan varaosa liikeissä näkyy olevan puolia sillai, että myynti tekstisä mainitaan, onko tarkoitettu kärjelliselle vai kärjettömälle.
Puola
Lähetetty: Ke Elo 14, 2013 10:35 am
Kirjoittaja JAMANT
Siis eihän se esivastus ole suoraan puolaa varten, vaan starttausvaiheessa solenoidilta otetaan esivastuksen ohi jännite, jolloin on käytettävissä n. 9 voltin jännite ja 6 voltin puola tuottaa silloin hyvän kipinän, verrattuna ilman ko. järjestelmää: 12 voltin puolalle 9 voltin jännite = huono kipinä....
Puola
Lähetetty: Ke Elo 14, 2013 11:32 am
Kirjoittaja Uba
Joo se unohtui mainita, että startatessa syötetään esivastuksen tai vastusjohdon ohi 12V puolalle. Muun ajan annettava tätä alennettua 9V jännitettä.
Kokoajan, jos syöttää kärjellisen systeemin puolalle 12V niin sulaa kärjet aika nopeasti.
Puola
Lähetetty: Ke Elo 14, 2013 11:40 am
Kirjoittaja faikku66
Joo se unohtui mainita, että startatessa syötetään esivastuksen tai vastusjohdon ohi 12V puolalle. Muun ajan annettava tätä alennettua 9V jännitettä.
Kokoajan, jos syöttää kärjellisen systeemin puolalle 12V niin sulaa kärjet aika nopeasti.
Ei sula ,käytännön kokemusta n. 500 000km kärkijakajalla ajosta 12 voltin jännitteellä.