American tärisee ja ravistaa

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
aijoma
Viestit: 16
Liittynyt: Su Elo 04, 2013 5:52 pm

American tärisee ja ravistaa

Viesti Kirjoittaja aijoma »

Poikettiin eilen tampere cruisingissa tyttären americanilla (-65, 199 cid ja manuaali) ja yhtäkkiä auto alko pitää aivan täristämään ja ravistamaan aivan törkeästi vajaan viidenkympin vauhdista ylöspäin. Vähän samaan tyyliin kuin jos olis kaksosanen kardaani josta mennyt tukilaakerin kumi. Onkos näissä mitään sellasta tyyppivikaa mikä voisi aiheuttaa moisen ilmiön. Yhtään en ole vielä ehtinyt autoa tutkia enkä varmaan alkavalla viikolla ehdikään, mut että olis helpompi alkaa hakea vikaa. Kardaanin ristitapit on tänä kesänä uusittu joten niitä tuskin kannattaa ehdottaa. Itselle tuli mieleen vaihteiston kannatinkumi, mut voisko se aiheuttaa tällasta?
Avatar
pekka
Viestit: 4940
Liittynyt: To Tammi 23, 2003 6:59 pm
Paikkakunta: Parainen

American tärisee ja ravistaa

Viesti Kirjoittaja pekka »

Vaikka kiellettiin ehdottamasta; ihan ekana tarkastaisin kardaanin ja renkaat. Jos perä on mallia mutteri, niin luultavasti on keppi tipahtamaisillaan.
juhap
Viestit: 6800
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 7:14 am

American tärisee ja ravistaa

Viesti Kirjoittaja juhap »

Jos tuo taka-akselin liitoksen mutteri on kireä, niin siiten voi olla vaihteiston tukikumi antanut periksi. Taikka vaihteiston takaputken laakeri mennyt yhtäkkiä rikki. (no se kyllä kuluu hitaasti välkäksi ja alkaa siksi täristämään) Nämä oli omassa kuusvitosessa syinä kun täristi ja vatkasi.



Aikoinaan Isabellalla ajettaessa meinasi pudota hampaista paikat, kun meni renkaasta vyö poikki ja teki patin. Pienen ja vaikeasti löydettävän, mutta kyyti oli järkyttävää...
American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
aijoma
Viestit: 16
Liittynyt: Su Elo 04, 2013 5:52 pm

American tärisee ja ravistaa

Viesti Kirjoittaja aijoma »

Hyviä ehdotuksia kaikki. Täytynee ensimmäisenä kunhan ehtii möyrimään auton alle, tarkistaa se kardanin mutteri sekä vaihteiston kannatin kumi. Renkaathan tuossa on varsin hanurista kyllä joten kannattaa nekin tsekata, jotenkin vaan kuvittelisin rengasvaurion vaikuttavan enemmän vasta kovemmassa vauhdissa. :)
Avatar
RamiS
Viestit: 2134
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2003 1:07 pm

American tärisee ja ravistaa

Viesti Kirjoittaja RamiS »

Minä tarkastaisin vesipumpun propellin... Kaksi propellia räjäyttäneenä ;)



RS
Avatar
Pitu
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Tammi 31, 2003 4:40 pm

American tärisee ja ravistaa

Viesti Kirjoittaja Pitu »

Hyviä ehdotuksia kaikki. Täytynee ensimmäisenä kunhan ehtii möyrimään auton alle, tarkistaa se kardanin mutteri sekä vaihteiston kannatin kumi. Renkaathan tuossa on varsin hanurista kyllä joten kannattaa nekin tsekata, jotenkin vaan kuvittelisin rengasvaurion vaikuttavan enemmän vasta kovemmassa vauhdissa. :)

Ihan ekana.

Tää ongelmahan tuli ajon aikana: Minkälainen oli nopeuden vaikutus tärinään? Tärisikä paikoillaan tyhjäkäynnillä vai paikoillaan isoilla kierroksilla..  ;)
aijoma
Viestit: 16
Liittynyt: Su Elo 04, 2013 5:52 pm

American tärisee ja ravistaa

Viesti Kirjoittaja aijoma »

Jep, ongelma ilmestyi ajon aikana. Nopeuden vaikutus ilmiöön on kasvattava eli nopeuden lisääntyessä tärinäkin lisääntyy. Tärinää ei esiinny auton seistessä paikallaan moottori käynnissä eikä moottorin kierrosluvulla myöskään ole siihen vaikutusta. Myöskään ajon aikana käytössä oleva vaihde ei vaikuta kuten ei myöskään vaikka rullaisi vapaalla tai kytkin painettuna. Ja vesipumpun tuuletin on tsekattu, siitä ei vikaa tähän vaivaan löytynyt.
Avatar
RamiS
Viestit: 2134
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2003 1:07 pm

American tärisee ja ravistaa

Viesti Kirjoittaja RamiS »

Jep, ongelma ilmestyi ajon aikana. Nopeuden vaikutus ilmiöön on kasvattava eli nopeuden lisääntyessä tärinäkin lisääntyy. Tärinää ei esiinny auton seistessä paikallaan moottori käynnissä eikä moottorin kierrosluvulla myöskään ole siihen vaikutusta. Myöskään ajon aikana käytössä oleva vaihde ei vaikuta kuten ei myöskään vaikka rullaisi vapaalla tai kytkin painettuna. Ja vesipumpun tuuletin on tsekattu, siitä ei vikaa tähän vaivaan löytynyt.



Alusta puolen ongelma, sillä propelli täristää paikallaankin.

Rengastus, laakerointi, pyöräntuenta...



RS
aijoma
Viestit: 16
Liittynyt: Su Elo 04, 2013 5:52 pm

American tärisee ja ravistaa

Viesti Kirjoittaja aijoma »

Vika selvisi, kardaani oli näköjään kuitenkin päässyt valumaan uritusta pitkin vaikka mutteri vedettiin kesällä kiinni pitkällä vääntövarrella hartiavoimin.
juhap
Viestit: 6800
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 7:14 am

American tärisee ja ravistaa

Viesti Kirjoittaja juhap »

Kait laitoit rasvanpoistoainetta pintoihin...
American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
Vastaa Viestiin