Sivu 1/3

Taka-akselit AMC15 AMC20

Lähetetty: Pe Elo 15, 2014 6:59 am
Kirjoittaja A-V
AMC20, isoperä, AMC 12bolt, model 20, 8 7/8 inch

- täysin pyöreä koripallo banjoltaan, täyttö etupuolelta.

- Tehdasvälitykset (kirjain löytyy usein stanssattuna matkustajanpuolen huohotusreiän vierestä ja/tai peltilätkästä banjon pulteissa):

-> A = 3.54, B = 3.15, C = 2.87, D = 3.91

-> Dealereiden autoihin asentamia välityksiä oli mm. 3.73, 3.91, 4.10, 4.44, 5.00.







Vakiona V8 mallisissa, löytyy myös kuutosten kanssa jos heavy-duty alusta tai towing package lisävarusteena. Käytetty paljon isokorisissa Suomi-autoissa riippumatta tekniikkavaihtoehdosta.



Löytyy pääasiallisesti kolmea versiota:

I: 1966 asti isokoppa (Classic, Ambassador, Marlin), putkikardaani.

II: 1967+ isokoppa (Rebel, Ambassador, Marlin, Pacer), avoin kardaani ristinivelin ja nelilinkit

II: Pikkukoppa (Hornet, American, Javelin, Spirit, AMX, Gremlin, Concord), lehtijouset ja avoin kardaani.



Käytetty muualla (huom esim. QT jakolaatikolla varustetuissa Jeepeissä akselin banjo ei pakosti ole keskellä ja navan pulttijako voi erota henkilömalleista):

- Jeep J10 1980-86

- Jeep CJ7 1976-1981 (narrow track)

- Jeep CJ7 1972-1986 (wide track)

- Jeep Scrambler 1976-78

- Jeep Wagoneer 1979-86

- AM Hummer (etuperä, kaikki mallit)





Alkuperäinen lukkoperä on positraction kitkalukkoperä, myöhemmin tarvikkeena AMC20 perään on saanut kymmeniä eri tyyppisiä lukkoja. Huomattava on kuitenkin että usein ne halvimmat (alle 500e) ovat vain offroad käyttöön soveltuvia.







AMC15, pikkuperä, AMC 10bolt, model 15

- ovaali banjoltaan, täyttöpultti takakannessa.

- Tehdasvälitykset (kirjain löytyy usein stanssattuna matkustajanpuolen huohotusreiän vierestä ja/tai peltilätkästä banjon pulteissa):

-> E = 3.58, F = 3.08, G = 3.31, H = 2.73, J = 2.37







Vakiona kuutosmalleissa, kestää normaaliajoa myös pikkukasin perässä (290/304), muttei juurikaan kumin polttoa tai rankkaa polkemista veekasin kanssa. Sekaantuu ulkonäkönsä puolesta usein Jeepeissä yleiseen Dana35:seen joka on AMC15:n ns. seuraava kehitysversio.



Löytyy pääasiassa neljää eri versiota:

I: 1966 asti pikkukoppa: (American), lehtijouset, mutterikiinnitys kardaanille.

I: 1967+ pikkukoppa: (Hornet, American, Javelin, Spirit, Gremlin, Concord), lehtijouset, ristinivelet/u-pultit kiinnitys

III: 1966 asti, isokoppa (Classic, Ambassador, Marlin), kierrejouset, putkikardaani

IV: 1967+ isokoppa (Rebel, Ambassador, Marlin, Matador, Pacer) kierrejouset, avoin kardaani, ristinivelet/u-pultit kiinnitys



Lukkoperä on 99,9% todennäköisyydellä alkuperäinen positraction kitkalukkoperä, jotka ovat melko harvinainen löytö. Tarvikkeena lukkoja on, mutta ovat pirun kalliita vähemmän käytön vuoksi.



Räjäytyskuvat kaikista versioista:

http://www.amccf.com/tech.html



VETOAKSELIT





- Vetonakselit näissä taka-akseleissa ovat ns. kaksiosaiset, tarvikkeena on jo vuosia saanut yksiosaisia vetareita joissa momenttimuttereita (torque nuts) ei ole.

- Uutena navassa ei ole rihloja lainkaan, sen rihlat syntyvät kun uusi napa kiristetään "vähintään" momenttiin (AMC20: 270ft/lbs=366Nm, AMC15: 250ft/lbs=339Nm) vetoakseliin.

- Tehdas uutta perää kiristäessä jatkoi kiristystä tämän jälkeenkin kunnes napa on oikeassa kohdassa vetariin nähden (kts kuva Jeep CJ7):



Vahvistakaa joku tuo oikea kiristyskohta henkilöautoihin, itselläni ko. tietoa ei ole.

- Jos lukkosokan reikä ei ole oikeassa kohdassa niin kiristä lisää kunnes sokka menee paikoilleen.



- Käytännössä napoja ei tulisi koskaan irrottaa akseleista ellei se ole aivan pakollista. Uudelleen kiristetty napa ei ole koskaa yhtä kestävä kuin uusi, mutta vanhaa voi käyttää jos rihlat ovat ehjät ja kunhan varmistaa että loppumomentti on vähintään minimivaatimus. Tosiaan momentti on todella iso, joten normaalit räikät eivät siihen kiristämistä kestä ja paineilmalaitteillakin se on haasteellista. Monet rekkafirmat käyttävät samantapaisia kiristettäviä vetareita ja voivat suorittaa kiristyksen ja/tai vuokrata/myydä tarvittavia työkaluja.

- Napojen saatavuus on vielä kohtuullisen hyvä ja tehdaskirjallisuudessa napa neuvottiin vaihtamaan uuteen kaikissa V8 malleissa jos se oli pakko avata.









Hyvä kirjoitus/tarina AMC20 perän läpikäynnistä:

http://www.jeepforum.com/forum/f8/full-amc-20-rebuild-setup-1176780/index2.html

Taka-akselit AMC15 AMC20

Lähetetty: Pe Elo 15, 2014 7:00 am
Kirjoittaja A-V
kerätääs tähän peräfaktat, kiristysohjeet ja momentit, yms. lisäilen myös ite tietoa loppuillasta...

Taka-akselit AMC15 AMC20

Lähetetty: Pe Elo 15, 2014 7:12 am
Kirjoittaja pekka



Taka-akselit AMC15 AMC20

Lähetetty: Pe Elo 15, 2014 7:14 am
Kirjoittaja RamiS
AMC15 perä Americanissa (lehtijousilla) vaihtuu "mutteri"-kiinnityksestä ristinivel-kiinnitykseen noin vuonna 1966-1967.



RS

Taka-akselit AMC15 AMC20

Lähetetty: Pe Elo 15, 2014 8:13 am
Kirjoittaja American67
ja mutterikiristys oli vaan 199:in perässä, en tiedä oliko 67:ssa vielä mut 66 on..



232:sen peräs oliki u-pulttikiristys.



tyhmä kysymys: onks pikkukoppasten isot perät aina käytännös saman levysiä (poislukien jeepit) kun pikkukoppasten pikkuperät?



eli käykö vaikkapa javelinin isoperä americanin pikkuperän paikalle ilman muutoksia ja leveys täsmää?



vai kuinka monta leveyttä noita akseleita on tehtaalta pihalle rullannu...

Taka-akselit AMC15 AMC20

Lähetetty: Pe Elo 15, 2014 8:31 am
Kirjoittaja A-V
Mulla on Hornetissa Javelinin perä ja olen nähny Hornetin perän Americanissa, joten...



Ymmärtääkseni eroja on pikkukoppasissa (American, Hornet, Javelin, jne), mutta erot on niin pieniä että sopivat ristiin sillä varauksella että jousien kiinnityspaikkaa perässä voi joutua siirtämään (rälläkällä irti ja hitsaus takas).



Mainittakoon myös sekin, että isokoppasissa vm 69 raideleveys on viitisen senttiä enemmän kuin vanhemmissa joten tällöinkin perän leveydessä on eroa. Isompi ero vartmaan '66 ja vanhemmissa isokoppasissa kun niissä on putkikardaani.

Taka-akselit AMC15 AMC20

Lähetetty: Pe Elo 15, 2014 8:46 am
Kirjoittaja A-V
Tähän vois varmaan lykätä samaan noi esim YJ/XJ:n kopassa olevat D35 perät, ovat ymmärtääkseni lähelle henkilöautomittoja leveydeltään eli sovitus ei varmaan olis mikään älytön duuni ja ovat kuitenkin AMC:n peräakseleita...

Taka-akselit AMC15 AMC20

Lähetetty: Pe Elo 15, 2014 9:05 am
Kirjoittaja A-V
lisäsin hiukan detailia noista käyttötarkoituksista, vetareista, kiristyksestä ja välityksistä...

Taka-akselit AMC15 AMC20

Lähetetty: Pe Elo 15, 2014 9:16 am
Kirjoittaja JAMANT
Onko oikeasti toi eka nimitys myös Dana 20, se nimitys kun on yleensä 70-luvun osa-aikaisen jakolaatikon??



Ainiin, kirjoitusvirheitä ja asia virheitä äkkilukaisulla tuossa vetoakseli kohdasssa: ...Uutena navassa ei ole rihloja lainkaan, sen rihlat syntyvät kun uusi napa kiristetään "vähintään" momenttiin (AMC20: 270ft/lbs=366Nm, AMC15: 250ft/lbs=339Nm) vetoniveleen. ... Pitää varmaan olla viimeinen sana vetoakseliin???

Taka-akselit AMC15 AMC20

Lähetetty: Pe Elo 15, 2014 9:20 am
Kirjoittaja A-V
pistin tuohon nyt noita nimiä mitä on itellä vastaantullut (googlaappa dana 20 rear, löytyy hyvä mixi molempia), tiedossa tosiaan on myös tuo jakolaatikkoristeytys ;)



joo vetonivel/akseli korjattu  ;D