Madalletut autot vetää oikeelle

Juttua kaikesta mahdollisesta säästä elämään ja muuhun ei suoraan harrastukseen liittyvään.
sillu
Site Admin
Viestit: 2153
Liittynyt: La Joulu 21, 2024 8:53 pm

Madalletut autot vetää oikeelle

Viesti Kirjoittaja sillu »

Mikähän siinä on et madallusjouselliset autot vetää usein oikeelle - päästät ratista nii auto vetää samantien kohti ojaa. Ei oo ihan ensimmäinen eikä toinen auto joka on nyt tällanen.. nyt kun näitä on perheessä kaksi nii alkaa jo ärsyttää. Molemmat autot käytetty nelipyöräsuuntauksessa ja ovat sen suhteen kunnossa. Jarruissakaan ei vikaa että sen takia tekis.. kumpikaan huoltokaan ei ole osannu auttaa et mitä pitäs tehä.



Vähä vaikee ymmärtää et kun auto on matalampi nii siks tekee tota, miksei sit vetäis esim vaik vasemmalle.. ;D
HV
Viestit: 1904
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 8:27 pm

Madalletut autot vetää oikeelle

Viesti Kirjoittaja HV »

Vähän ongelmallinen asia yleensä tuo auton madaltaminen ja ajokäytös sen jälkeen  :P



Meillä on saman katon alla rengas ja vannemyynti, lisäksi siinä viereisellä tiskillä myydään myös madallussarjoja. Pyöräkulmien säädöt tehdään meillä huollon puolella. Useissa autoissa etupyörien camber ja caster kulmat muuttuva jousituskorkeuden madaltuessa, eikä niissä usein ole säätöä lainkaan tai sitä on niin vähän ettei se riitä.



Pyöräkulmien säädössä sitten laitetaan auraus ohjearvoihin ja auto matkaan. Usein on camber ja caster kulmat punaisella ja lisäksi renkaiden ja vanteiden leveys sekä vanteiden offset ovat kaukana alkuperäisestä. Auton madallus on helppoa toteuttaa, mutta ohjearvoja mihin pyöräkulmat tulisi uudella korkeudella säätää, siis jos säätöjä olisi, ei yleensä ole saatavana.



Arvelisin, että oikealle vetävässä autossa on kuitenkin liian iso haritus, ainakin todellisessa ajotilanteessa. Toinen vaihtoehto olisi oikealla liian pieni caster kulma, oliko caster sama oikealla ja vasemmalla ? Jos nämä on kunnossa ja etupyörien vaihto puolelta toiselle ei vaikuta on kyseessä jo varsin outo tilanne.



Edit: Ja vasemmalle autot ei yleensä vedä, johtuu tienkallistuksesta. Vasemmalle alkaa vetää kun siirtyy ajamaan vastaantulijoiden kaistalla ;D
sillu
Site Admin
Viestit: 2153
Liittynyt: La Joulu 21, 2024 8:53 pm

Madalletut autot vetää oikeelle

Viesti Kirjoittaja sillu »



Juu kyllä nuo kulmat on säädetty kuntoon, kahdessa eri huoltoliikkeessä. Ja tää pahempi vetää oikealle vasemmallakin kaistalla..

Ei kyllä pysty ymmärtää mistä kyse kun huollotkin nosti kädet pystyyn..
Avatar
rebel70
Viestit: 4224
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 6:49 pm

Madalletut autot vetää oikeelle

Viesti Kirjoittaja rebel70 »

Tuntuma paranee, eli ei anna anteeks pientäkään virhettä akselit ei oo ihan linjassaan?
😁
HV
Viestit: 1904
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 8:27 pm

Madalletut autot vetää oikeelle

Viesti Kirjoittaja HV »

Tämä on jankuttamista, mutta saitko mittaustulokset mukaan ja oliko niissä caster kulmat a. mitattu b. samat molemmn puolin ?

Caster kulmaahan ei ole pakko laittaa näkyviin tai mitata lainkaan, riittää kun ottaa paperille aurauksen ja camber kulman, silloin caster on saattanut olla ihan mitä tahansa.



Jos auto vetää oikealle myös vastaantulijan kaistalla, on oikea eturengas taempana (siis caster pienempi) kuin vasen. Tämä sillä oletuksella, että renkaat eivät vaikuta, eli on kokeiltu vaihtaa oikea ja vasen eturengas keskenään. Asia ei ole sen kummallisempi, auto jonka pyöräkulmat ovat kohdallaan ei vedä ylämäkeen, eli tienkallistusta vastaan.
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Madalletut autot vetää oikeelle

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Oletettavasti ovat mitanneet takapäänkin, mikäli säätöjä on niin säätänytkin?



Takapään väärä kulma voi alkaa ajaa perää sivulle...



Ja ehdottomasti, onko mittaus tulokset paperilla.

Tarvittaessa scannaa vaikka näkyville, nin voidaan porukalla tuumailla.



--



Mulla Audi on jonkin verta vängännyt koko sen ajan mitä minulla ollut.

Katsastuksessa todettiin väljiä niveliä edessä.

Huolto firma vaihto ja sääti samalla, mutta oli päin peetä muutaman yrittämisen jälkeen. Auto tuntui pahemmalta kuin ennen nivel remonttia.

Piti viedä lopulta säädettäväksi yhdelle tutulle rengas firmalle.

Takapäässä oli auraus pielessä, kaikki pultiti sen näkösiä, että edellinen firma ei niihin ole koskenut, eli on koko aika ollut.

Etu auraus oli vähän pielessä, mutta ei pahasti.

Etupäässä oikealla oliko nyt caster vai camper, muista enään, jää punaselle, mutta kun ei ole mitään säätö mahdollisuuksia.

Itsekseni joskus mietin, että jos itellä olisi mahdollisuus mitta vehkeisiin kunnolla, niin tekis edessä yläpään kiinnitys reiät soikeiksi ja ohjurit/epäkeskoprikat ja saisi säädetyksi juuri oikeaksi kaikki kulmat.

Nyt kuitenkin etu ja takapää molemmat auraukset ok, ja kulkee hyvin.



Toki ei ole madallettu, mutta kun lopulta kummassapäässä tahansa pienikin virhe vaikuttaa lopulta paljonkin.
sillu
Site Admin
Viestit: 2153
Liittynyt: La Joulu 21, 2024 8:53 pm

Madalletut autot vetää oikeelle

Viesti Kirjoittaja sillu »

Hannun vastauksista päästiin jäljille, käyttiksen renkaathan ihan selvästi silmilläki katsottuna harittaa.



Eikun säätämään haritusta pois. Muuten hyvä, mut meni vaan selvästi pahemmaksi.



Säädin toiseen suuntaan niin että nyt harittaa viä vähä enemmän ku ennen. Outoa, mut ongelma poistui.



Kuinkahan iso rikos tässä nyt tuli tehtyä kun itse meni säätämään?? Jos tuosta nyt vaik renkaat vähän nopeemmin kuluisivatkin niin ei paljo välii noilla renkailla.. ;D ::) kunhan kulkee suoraan.



Bemarissa taas takarenkaat ovat ihan "lintassa" kun 10cm laskettu et johtunee siitä..


Avatar
pekka
Viestit: 4944
Liittynyt: To Tammi 23, 2003 6:59 pm
Paikkakunta: Parainen

Madalletut autot vetää oikeelle

Viesti Kirjoittaja pekka »

Et mitään rikosta tehnyt.



Mutta kannattaa myös muistaa, että suomessa on lähes mahdotonta löytää tietä jolla voi oikeasti päästää ratista irti ja auto menee suoraan.  Tie on käytännössä aina kallistettu ja se aiheuttaa puoltoa.  Omien kokemusten mukaan ilmiö tulee esille pahiten tiukalla alustalla ja matalalla kumilla.  

Korkeat kumit + korkea alusta, niin ei tunnu missään.  Esim Ambossa on kulmat renkaiden kulumisesta ja ratin asennosta päätellen ihan perseellään, mutta täysin suoraan se kulkee.  Katotaan jos ens viikolla sais säätöön.



Aristossa oli taka-akselilla reilusti haritusta, missään ei tuntunut, kunnes tuli ekat liukkaat; 100 vauhtia ja kontrolli katosi aivan totaalisesti.  Säädön jälkeen ei mitään murhetta.
juhap
Viestit: 6828
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 7:14 am

Madalletut autot vetää oikeelle

Viesti Kirjoittaja juhap »

Meillä oli 406 Pösö (sielunvihollisen keksintö tuo...) joka kanssa ensi liukkailla alkoi tehdä mutkia. Kesällä ei huomannut mitään vikaa... taka-akselin aurauksen säätötangot sököt ja pyörät haritti reilusti...
American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
sillu
Site Admin
Viestit: 2153
Liittynyt: La Joulu 21, 2024 8:53 pm

Madalletut autot vetää oikeelle

Viesti Kirjoittaja sillu »



Joo ja ei ohjausvarren säätö poikkea kuin 3-4mm siitä missä se oli et.. ja nyt ku tos ympärillä pyöriny nii huomaa mitään ihmeellistä renkaiden asennossa. Jätän kyllä noin, toimii paljon paremmin nyt. Ja juu, nykytiet tuntuu kaikki olevan ojaan päin vinossa, tämän otin kyl huomioon, siks testailin moottoritien vasenta kaistaa.



Sit hieman ihmeellisempään probleemaan, off topic mutta.. mikä jako tossa Focuksessa on? Kaikki bolt pattern sivut sanoo että 4x108, mut kyl tossa viis pulttia renkaissa on.. tässäkö syy oikeelle vetämiseen ;D ;D


Vastaa Viestiin