Sivu 1/1

Alumiinivanteiden soviterenkaat

Lähetetty: Ti Syys 02, 2014 4:17 pm
Kirjoittaja sillu
Mikä merkitys oikeasti noilla alumiinivanteiden kanssa käytettävillä muovisilla soviterenkailla on? Tekeekö niillä ny mitään.. onhan alumiinivanteissakin (ainakin osassa) ruuveille/muttereille kartiot.. Oon tätä kysynyt eri puolilta, myös amc-kerholaisilta, ja mielipiteet tuntuvat vaihtelevan laidasta laitaan.



Huomenna kun meen muissa asioissa Vianorille niin pitää muistaa kysyä tätä samalla..



Alumiinivanteiden soviterenkaat

Lähetetty: Ti Syys 02, 2014 5:35 pm
Kirjoittaja HV
Soviterenkaat on vanteissa siksi, että ne keskittyisivät pyörännavan keskiön avulla. Tämä ongelma koskee vain ns "tarvikevanteita" alkuperäiset vanteet on keskiöön valmiiksi sopivia. Totta kyllä muttereissa on yleensä kartiot, jotka ainakin periaatteessa keskittävät vanteen, on mullakin joskus ollut näin. Kai voisi ajatella myös niin, että varsinkin alkuperäisvanteella jossa keskireikä on napaan tiivis ja ilman muoviosia välissä, vanteeseen tulevat iskut eivät kohdistu yksin pultteihin.

Alumiinivanteiden soviterenkaat

Lähetetty: Ti Syys 02, 2014 6:02 pm
Kirjoittaja pekka
Omien kokemusten mukaan; 4 pulttisena 14" menee ilman sovitteita vielä ihan ok, 5 pulttisena 15". Sitä isommissa eron huomaa ja kaipaa sovitteita. Ei niistä koskaan mitään haittaa ole ollut.

Alumiinivanteiden soviterenkaat

Lähetetty: Ti Syys 02, 2014 6:05 pm
Kirjoittaja Pitu
Tolla muovirenkaan keskityksellä on merkitystä, kun vannetta sovitetaan napaan. Helpompi työnnellä pyörän pultteja reikiin, kun ei samalla tarvii kannatella pyörää.

Jotta sillä keskireiän kantavuudella olisi oikeasti merkitystä olisi sovitus suht tiukka. Eikä rengas pemeää muovia..

Alumiinivanteiden soviterenkaat

Lähetetty: Ke Syys 03, 2014 10:48 am
Kirjoittaja sillu


En käynytkään Vianorilla, vaan tuon soviterenkaat.fi:n jälleenmyyjällä, olihan se 100m lähempänäkin ;D



Meinas et Focuksen kanssa pärjään ihan hyvin ilman soviterenkaita. Jos renkaat tärrää, niin tietää et soviterenkaat tarvii. Mut tuon ison E32:n kanssa kuulemma "aivan pakolliset", mut siinä mulla onkin. Eli ilmeisesti viittasi auton painoon.



Kuulemma tämä liittyy lähinnä siihen et jos renkaan laittaa paikoilleen ja kiristää ensimmäisen ruuvin liikaa, niin rengas saattaa jäädä millin sivuun. Veikkaan et näin vois tapahtua lähinnä paineilmalaitteiden kans..