Tukisillan uusi muotoilu

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
Gunner
Viestit: 153
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 12:15 pm

Tukisillan uusi muotoilu

Viesti Kirjoittaja Gunner »

Irroittelin koneestani riplattavan seiskapytyn tukisillan pultit uudenkarhealla Bahcon (...tu kun oli kallis, mutta laadukas satsi...) puolituumaisella hylsyllä. Olinkin jo vähän ihmetellyt miksi viimeisen venttiilin vippari näyttää olevan vinossa:



Irroitin tukisillan ja pähkäilin mielenkiintoista muotoilua, joka tosin pultteja aukivääntäessä ilmeisesti viellä korostui:





Eipä liene siis ihme että riplattaa, keinuvivussa on kulumajälki vastaavasti keskilinjasta vinossa, mutta ei näytä pahalta...

Työntötangoista toinen oli pöydänpinnalla pyörittäen suora(hko) mutta toinen kilkatti selkeästi.

Tukisilta tuskin kestää takaisinmuotoilua. Näitä lienee yleisesti tarjolla vauhtikaupoissa. Mites Jari, löytyykö Jamantista?
JAMANT
Viestit: 1564
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2003 7:45 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Tukisillan uusi muotoilu

Viesti Kirjoittaja JAMANT »

Käytettyjä ainakin löytyy......







Uusia löytyy ainakin se yksi minkä tarviit?? Tarkastuksen jälkeen kaksi uutta sarjaa (sisältää ne "pivot":it kanssa) löytyi!!!
amcjavelin
Viestit: 2
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 12:31 pm

Tukisillan uusi muotoilu

Viesti Kirjoittaja amcjavelin »

vääntele takas! mulla ainaskii pelannu vielä :o
Gunner
Viestit: 153
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 12:15 pm

Tukisillan uusi muotoilu

Viesti Kirjoittaja Gunner »

vääntele takas! mulla ainaskii pelannu vielä :o

Hain uuden Jamantista ja jätän vanhan varalle.

Irroittaessani tukisiltaa ihmettelin pulttien jäykkyyttä. Näinköhän on konetta kasatessa tullut luettua manuaalista väärää riviä, pulttien jättämistä jäljistäkin päätellen...

Rocker arm studs to cylider head: 62 jalkapaunaa

Rocker arm stud retainer nut: 23 jalkapaunaa



Jälkimmäinen arvo on oikea, veikkaan että on lyöty kovemmilla kiinni. :-/...voin olla tietenkin väärässäkin (taas).



Näitä kyllä sattuu ja tapahtuu: Fordin 1.6OHC:n kannenpultteja joskus kiristäessäni ei oikein ajatus juossut aamuyöllä edes normaalitahmeudella. Ohje: "käännä pultit momenttiin nn. jonka jälkeen käännä viellä 45 astetta tiukemmalle". Väännettyäni kaikki pultit ihmettelin että pitipäs vääntää pitkälläkin varrella ihan tosissaan. Tosin tajusin hetken kuluttua että ympyrässähän oli peräti 360 astetta ja jos kääntää puoliympyrän verran on jo kääntänytkin 180 astetta eikä 45 :o

Eivät pultit sentään katkenneet...
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

Tukisillan uusi muotoilu

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Jos nyt oikeen muistan niin nuo tukisillat on vedetty kiinni!! Eli momenttiavain on ollut piukasti pakissa. Eipä noita venttiilikoneiston osia oo tullu pahemmin momenttiin vedettyä ja sentään jokunen kansi rempa on takana. Kannet on toki vedetty momenttiin (ostin sitä varten oikeen uuden avaimenkin). No, tekevälle sattuu.


hornex
Viestit: 58
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 12:14 am

Tukisillan uusi muotoilu

Viesti Kirjoittaja hornex »

Irroittaessani tukisiltaa ihmettelin pulttien jäykkyyttä. Näinköhän on konetta kasatessa tullut luettua manuaalista väärää riviä, pulttien jättämistä jäljistäkin päätellen...

Se on Pikku-Jaakko vääntäny ne kunnolla kiinni..... :) Juu joskus ihmetyttää miten jotkut on vetänyt esim. pyörän pultit niin helvetin tiukkaan et luulis jo et vanne halkeaa :-/
Gunner
Viestit: 153
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 12:15 pm

Tukisillan uusi muotoilu

Viesti Kirjoittaja Gunner »

No, tekevälle sattuu

...ja jos ei tee niin ei satu, mutta olenko silloin todistettavasti edes olemassa ;D

Täytyy kyllä sanoa, että oma momenttiavain on ostettu vuonna 1987:o eli saattaapi olla arvot suuntaa-antavat.

Juu joskus ihmetyttää miten jotkut on vetänyt esim. pyörän pultit niin helvetin tiukkaan et luulis jo et vanne halkeaa :-/

Totta, jopa rengasliikeiden jäljiltä on joskus saanut hakea pidempää jatkovartta. Siperia on joskus opettanut vääntämään renkaanpultit kiinni samalla avaimella millä niitä todennäköisesti tienpenkalla räntäsateessa availlaan :)
Make66
Viestit: 102
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 7:40 am

Tukisillan uusi muotoilu

Viesti Kirjoittaja Make66 »

Mulla oli ihan samanlaisesti mennyt pari

tukisiltaa. ajattelin oikaista kun muuten näyttää

hyviltä.
Gunner
Viestit: 153
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 12:15 pm

Tukisillan uusi muotoilu

Viesti Kirjoittaja Gunner »

ajattelin oikaista kun muuten näyttää hyviltä.

Uskoisin, että kyllä ne kestää: materiaali ei ole kovinkaan kovaksi karkaistua. Kato nyt sitten kuitenkin oikea momentti...ne on aikanaan määritelly kallispalkkaiset insinöörit ihan kohalleen. :)
Vastaa Viestiin