Sivu 1/4
´59 American
Lähetetty: Ti Kesä 19, 2007 6:20 am
Kirjoittaja Teddy_Tiger
Moro
Vähän kuumottelisi tuollaisen
http://www.blocket.se/vi/11739978.htm?ca=11_s hankinta, mikäli vain oma Caddy menee kaupaksi. Olisinkin tiedustellut teiltä armon Rambler/AMC- tuotevirtuoosit, saako tuollaiseen osia mistään?
Eli onnistuuko käytännön ylläpito ja ajaminen hyvillä mielin? Tekniikkana tuossa näyttäisi olevan lättäpää-kutonen, 196 cid? Onko tuon ikäisissä sähköt jo 12v? Taitaa olla aikas harvinainen malli etenkin täälläpäin maailmaa? :o
Saa nyt nähdä tuleeko meikäläisestäkin AMC-konsernin mies harhailtuani ensin Mopareiden ja Gm:ien kanssa... ;)
´59 American
Lähetetty: Ti Kesä 19, 2007 6:40 am
Kirjoittaja sillu
Osien saamisen takia ei kannata jättää ostamatta.
Varaosia saa, joitain Suomestakin, ei tietty GM:n tapaan kaikkea hyllystä,
mut joitaki perusosia saa täältä hyllystäki, ja soveltaahan voi aina.
Varaosatarjontaa voi katsoa esim.
http://www.americanpartsdepot.com/ ,
joka osoittaa että tarjontaa on. Toinen hyvä on rockauto.com (johon anna automerkiksi konserni AMC)
Hankalimpia lienee isot peltiosat jos jotain pitäs veikata, mutta asiantuntevammat korjannevat minua
vastaamalla tähän :)
´59 American
Lähetetty: Ti Kesä 19, 2007 8:23 am
Kirjoittaja Teddy_Tiger
Kiitos nopeasta vastauksesta!
No se on hyvä tietää että palikkaa tuohon vielä löytyy edes jostain maailman kolkasta.
Yritin googlettaa tuohon teknisiä tietoja yms. mutta aika laihoin tuloksin. Jostain päättelin että kone saattaisi olla sen 196 c.i.d, mutta varma en ole. Oliko kellään tietoa sähköistä, joko ne on 12v? Melkein voisi jo olettaa että vuonna -59 oltiin siirrytty 12v järjestelmään, vai voiko? :)
Mutta pitää nyt jäädä odottelemaan että oma laite menee kaupaksi ja sitten harkita pientä laivareissua naapuriin.... :P
´59 American
Lähetetty: Ti Kesä 19, 2007 9:23 am
Kirjoittaja rebel70
Tuskin kädin myynti niin hankalaa on. Hyvä suunta sulla on harrastuksessa. Ja taitaa siinä jo olla 12v järjestelmä
´59 American
Lähetetty: Ti Kesä 19, 2007 9:58 am
Kirjoittaja A-V
Komia limppu! ;)
12v sähköt oli kaikissa Ramblereissa (paitsi Nash Metropolitan) vuodesta 1956 alkaen.
Kulutusosia on saatavilla niin koneeseen kuin muutoinkin tekniikkaan ja alustaan/jarruihin. jossei muualta niin noista sillun linkeistä tiluuttamalla (aika laiskasti suomalaiset varaosafirmat tilailevat tän merkin osia vaikka saatavilla olisikin). Peltiosia ei oikeastaan tuon ikäiseen saa uutena ja kromi/tinkeliosat on myös aika kiven alla - mitä nyt NOSia löytyy ebay tai dealereilta usassa.
1959 Americanissa oli tosiaan tuo 196cid (195.6 tarkalleen) lättäpää motti (3.125 poraus x 4.25 isku), kasin puristuksilla tuotti 90hv@3800rpm ja 150lb/ft@1600rpm. muutoin kopan akseliväli oli 100 tuumaa painoa 2435 paunaa, renkaat 5.9x15" ja vanteet tutulla ramblerin 5x4,5 pulttijaolla. Vaihteistona oli automaattina Borg-Warnerin M-8 (3vaihteinen, joka on ymmärtääkseni hyvin lähellä mm. volvon aisin-warner laatikoita sekä fordin ford-o-matic lootaa), osien saatavuus siihen on hyvä (käytössä '66 asti). Manuaalivaihtoehto oli Borg-Warnerin T-96D jota käytettiin eri revisioina '70 luvulle asti. Taka-akselina mitä todennäköisimmin Danan suunnittelema AMC-15.
Ei ole tullut ainuttakaan vastaan tuota mallia, tuskin löytyy Suomesta (varmaksi en toki osaa sanoa).
´59 American
Lähetetty: Ti Kesä 19, 2007 11:07 am
Kirjoittaja tl
Hieno on kiesi, tossa vähän uudempi mutta avo, kans ruotsista
http://www.blocket.se/vi/12173255.htm?ca=3_s
´59 American
Lähetetty: Ti Kesä 19, 2007 12:24 pm
Kirjoittaja Teddy_Tiger
No niin, täältähän löytyi melko kattavasti tietoa kuten toivoinkin, mutta en uskonut että näin nopeasti :o
Osatilannehan vaikuttaa sitten yllättävänkin hyvältä, paremmalta kuin uskalsin odottaakaan. Tämähän alkaa sitten näyttää siltä, että mikäli kaikki menee suunnitelmien mukaan, harkitsen ihan vakavissani moisen laivaamista Suomeen. Ainakin myyjä lupailee ilmoituksessa, että on hyvässä iskussa. Pitää varmaan lähestyä sähköpostitse miekkosta ja tiedustella lisää.
Veroahan tuosta jo menee, mutta tuskin kovin paljoa. Toisaalta tullilla voi olla vaikea määrittää tuommoisen arvoa? Kilpiin pitäisi saada Suomessa ilman hankaluuksia jos auto vaan on kunnossa?
´59 American
Lähetetty: Ke Kesä 20, 2007 4:27 pm
Kirjoittaja pekka
Tullihan arpoo veroja ihan miten sattuu, mutta mitä luultavimmin summa on siin 500 tienoissa.
Kilpiinsaatossa ei mitään ihmeempiä kommervenkkejä tuon ikäisessä ole. Noista ruotsin rekisteriotteista on aina erimielisyyksiä ja helpoimmalla pääsetkin jos saat molemmat osat mukaan. Konttoreiden pitäis päästä suoraan ruotsin vägvärketin tietokantaan, mutta suuri osa katsureista pelkää sinne sekaantumista... Ja siis jos molemmat osat on mukana, niin katsurin ei tarvi sieltä mitään kurkkia.
´59 American
Lähetetty: Ti Kesä 26, 2007 10:21 am
Kirjoittaja Teddy_Tiger
No niin, Cadillac on myyty. Nyt ois sitten tukko rahaa jolla vois hankkia Ramblerin. Tosin melkoisen hidas kaveri vastaamaan maileihin, mutta ihan lupaavalta vaikuttaa auto.
Saa nyt nähdä jos sen kerkeis hakea tässä lähiaikoina, voisin tulla sitte näyttäytymään stadin cruisingeihin ja heinäkuun miittiin sillä jos kaikki menee niin ku oon miettiny.
(...ja kuinkakohan usein asiat menee silleen...? :-? )
´59 American
Lähetetty: Ti Kesä 26, 2007 12:33 pm
Kirjoittaja tl
Toi on kyllä hieno kiesi, eilen näin ohimennen melkein samanlaisen tampereen moottoritiellä. Värikin oli sama mutta mielestäni maski ei ollut ihan sama joten olisko joku vuosimalliero. Saattoi korissakin olla pieniä eroja. Ja vararengaskotelo oli takapuskurin päällä. Tietääkö joku tästä laitteesta tarkemmin?