Nonii.
Moottori yleisesti ottaen toimii OK.
Vähän pölläyttää pakokaasua, kun paikoillaan tyhjäkäynniltä polkasee kaasupolinta.
Mahdollisesti pakosarjan EGR linjan lähdöstä, tai turbon luota, mutta en ole tarkalleen saanut vielä paikallistettua (en ole isommin vielä tutkinut).
Tänään tuossa kylillä kävin ja sytytti check engine valon.
Valo sammuu kun virrat katkaisee.
Tilanne, jossa valon sai syttymään, niin kiihdytin 4 vaihteella moottoritielle loivaa ylämäkeä.
Tuntui että vetää, mutta ei kannata vielä kuitenkaan 5 vaihdetta vaihtaa. Sitten valo syttyi.
Kokeilemalla kokeilin ja sain valon syttymään toisenkin kerran. Saman tyyppinen, että vedätetään liikaa.
Toisaalta, tuntui myös, että auto olisin voimaton, että on pakko vedättää pienellä vaihteella ylikierroksille.
En tullut katsoneeksi, kuinka paljon kierroksia oli, kun valo syttyi.
----
Ahtopaine tai syöttö puolelta vika tulee.
Äkkiseltää, pumppu vanha mekaaninen vaijeri vetoinen.
Vaijeri vivuston päällä asento anturi.
Tai ainakin näyttää asento anturilta, vai onko kylmäkäytön tyhjäkäynnin korotus?
Lisäksi pumppuun tulee sähköä?
-sammutin
-ajonesto?
-onko muuta??
---
Pumpun päällä ahtopaine kello, ahdon alaisen syötön säätöön?
Imusarjasta tulee letku tähän.
Ilmeisesti jossain voisi olla ahtopaine anturikin??
Turbo vanha perinteinen hukkaportillinen, ei säätyvä siipinen.
Onkos tässä ilmamassa anturia??
Ilman putsarikin näytti vaihtokuntoiselta kun nopeasti senkin vilkaisin.
------
Mitä kaikkea parametria tuo Jeeppi haistelee moottorilta?
Mikä check engine valon sytyttää?
Ahtopaine vs polttoainemäärä vs imuilmamäärä vs kaasuvivun asentoanturi.
Meneekö ahtopaine liian isoksi?
Vai eikö saa imuilmaa?
Vai mitä...
---
Onko tuossa pumpussa perinteinen mekaaninen syötön säätö ruuvi? Vai onko sähköä sotkettu siihenkin?
---
Vakionopeuden säädin toimii, ainakin silloin kun vika ei ole päällä.
Vian ollessa päällä, en kokeillut.
Vakkarikaan ei taida isommin tarvita, kuin nopeus tiedon vaihdelaatikolta??
VM 2.5 diesel, ZJ -96, check engine valo
VM 2.5 diesel, ZJ -96, check engine valo
Ja se piti vielä, että jos EGR:n tulppaa, niin sytytteleekö vika valoa.
VM 2.5 diesel, ZJ -96, check engine valo
Ei ton ikäisessä vielä pitäis olla mitään virtauksen tunnistusta. Jätä EGR toimimaan mutta tuki pakokaasun kulku esim. sokealla laippatiivisteellä jos mahdollista. Fordeissa tuo virtauksen tunnistus tuli vasta EURO IV normin mukaisiin dieseleihin joskus 2006. Jos EGR:stä nyppii johdot pois (eli asennon tunnistus ei pelaa) niin sitten sytyttää vikavaloa. Toisaalta jos on vaan alipaineohjattu (ei sähköä) niin sit ei oo mitään väliä.
VM 2.5 diesel, ZJ -96, check engine valo
Juu, egr:n meinasin ekana tulpata pois, jos jostain syystä pääsee vähän vuotamaan.
Sen jälkeen se selviää, tunnistaako vian.
Tosin, taitaa vasta 2000-luvun ja uudemmissa alkaa tunnistaa viaksi, yleensäkkään missään merkkisessä autossa.
Varsinkin jos tuossa Jeepissä ei ole ilmamassaanturia, niin eihän se edes tiedä silloin mitä siellä liikkuu.
Ja imusarjasta lähtevä letku pumpulle ahdon säätökalvolle, on letku jossain vaiheessa katkastu ja ilmesiseti joku t-haara ollut (ahtomittari lie?) nyt on sellainen liitos viritys, saattaa sekin vuotaa, eikä pumppu saa tarpeeksi hyvin tietoa.
Motonetissa eilen katselin ahtopaine mittareitakin, mutta en vielä ostanut (32 euroa tais olla).
Sillon aikoinaan Dodge RamVaniin hommasin tuollaisen ja toimi tarpeeksi hyvin.
Näkisi vähän mitä ahtopuolella tapahtuu.
Periaatteessa on sen verta vanha tekniikkaa, että ei tässä isommin ongelmia tule.
Mutta jotain sähköä liikaa silti, kun se check engine -valo kerta on olemassa :P
Sen jälkeen se selviää, tunnistaako vian.
Tosin, taitaa vasta 2000-luvun ja uudemmissa alkaa tunnistaa viaksi, yleensäkkään missään merkkisessä autossa.
Varsinkin jos tuossa Jeepissä ei ole ilmamassaanturia, niin eihän se edes tiedä silloin mitä siellä liikkuu.
Ja imusarjasta lähtevä letku pumpulle ahdon säätökalvolle, on letku jossain vaiheessa katkastu ja ilmesiseti joku t-haara ollut (ahtomittari lie?) nyt on sellainen liitos viritys, saattaa sekin vuotaa, eikä pumppu saa tarpeeksi hyvin tietoa.
Motonetissa eilen katselin ahtopaine mittareitakin, mutta en vielä ostanut (32 euroa tais olla).
Sillon aikoinaan Dodge RamVaniin hommasin tuollaisen ja toimi tarpeeksi hyvin.
Näkisi vähän mitä ahtopuolella tapahtuu.
Periaatteessa on sen verta vanha tekniikkaa, että ei tässä isommin ongelmia tule.
Mutta jotain sähköä liikaa silti, kun se check engine -valo kerta on olemassa :P
VM 2.5 diesel, ZJ -96, check engine valo
Itse en ole VM moottoreiden kanssa isommin pelannut, mutta muutama työkaveri on.
Kun työkoneissa Smitdh-harjakoneissa ja Wille-kiinteistökoneissa, muunmuassa muutamina vuosina ollut käytössä.
Työkoneen moottoreissa toki on eroja.
mm. päästövaatimukset vaikuttavat.
Meillä työmalla muutama projekti kuntoinen kone ollut useita vuosia jemmassa.
2 moottoria, oli erilaisilla kansilla, suuttimet tuli keskelle kantta.
1 moottori oli samanlaisilla kansilla kuin Jeep, suuttimet tulee hivenen niin kuin kylkeen.
Kaikissa syöttöpumput vanhoja perinteisiä.
----
Sen verta lisää tutkailtiin Jeepin pellin alle, että ykkös syl. suuttimessa sähköjohdot, eli mittaa nakutuksesta/tärinästä pumpulle ajoitusta?
Eli kyllä pumppuun on sähköö sotkettu.
(samalla tavalla kuin nuo VAG vehkeet, jotka vähän tutumpia minulle)
(laittaisi vanhan mallin pumpun, niin saisi säädettyä syötöt ja ahdot kohdilleen, eikä sähkö härpättimet kettuilisi)
---
Löysin netistä vikakoodiluku ohjeistusta.
Kokeilin ja toimii.
Virrat päälle ja pois 3 kertaa.
antoi koodit
12 ja 24
sekä 55 lopetus koodi.
Tuolta koodi listaa:
http://www.cherokeeforum.com/f2/jeep-computer-codes-obdi-obdii-3341/
12 Battery or computer recently disconnected
24 Throttle position sensor over 4.96V
55 End of codes
Kun työkoneissa Smitdh-harjakoneissa ja Wille-kiinteistökoneissa, muunmuassa muutamina vuosina ollut käytössä.
Työkoneen moottoreissa toki on eroja.
mm. päästövaatimukset vaikuttavat.
Meillä työmalla muutama projekti kuntoinen kone ollut useita vuosia jemmassa.
2 moottoria, oli erilaisilla kansilla, suuttimet tuli keskelle kantta.
1 moottori oli samanlaisilla kansilla kuin Jeep, suuttimet tulee hivenen niin kuin kylkeen.
Kaikissa syöttöpumput vanhoja perinteisiä.
----
Sen verta lisää tutkailtiin Jeepin pellin alle, että ykkös syl. suuttimessa sähköjohdot, eli mittaa nakutuksesta/tärinästä pumpulle ajoitusta?
Eli kyllä pumppuun on sähköö sotkettu.
(samalla tavalla kuin nuo VAG vehkeet, jotka vähän tutumpia minulle)
(laittaisi vanhan mallin pumpun, niin saisi säädettyä syötöt ja ahdot kohdilleen, eikä sähkö härpättimet kettuilisi)
---
Löysin netistä vikakoodiluku ohjeistusta.
Kokeilin ja toimii.
Virrat päälle ja pois 3 kertaa.
antoi koodit
12 ja 24
sekä 55 lopetus koodi.
Tuolta koodi listaa:
http://www.cherokeeforum.com/f2/jeep-computer-codes-obdi-obdii-3341/
12 Battery or computer recently disconnected
24 Throttle position sensor over 4.96V
55 End of codes
VM 2.5 diesel, ZJ -96, check engine valo
Koodi 12
http://www.allpar.com/fix/codes/faults/code12.html
Ei vaarallinen, mull aoli akku viikonloppuna irti, kun tein muutamia sähkökytkentöjä.
Pitäisi nollaantua, kun autoa on startattu yli 15 kertaa...
Koodi 24
http://www.allpar.com/fix/codes/faults/code-24.html
Kaasu asento sensori pitäisi mitata välillä 0.16v - 4.96v ja menee nyt siis tuon yli, eli pitäisi tarkiste mittailla että toimii ja kokeilla säätää että pysyy alueella.
http://www.allpar.com/fix/codes/faults/code12.html
Ei vaarallinen, mull aoli akku viikonloppuna irti, kun tein muutamia sähkökytkentöjä.
Pitäisi nollaantua, kun autoa on startattu yli 15 kertaa...
Koodi 24
http://www.allpar.com/fix/codes/faults/code-24.html
Kaasu asento sensori pitäisi mitata välillä 0.16v - 4.96v ja menee nyt siis tuon yli, eli pitäisi tarkiste mittailla että toimii ja kokeilla säätää että pysyy alueella.