Sivu 1/1

AMC:n 2.5L nelonen

Lähetetty: Ma Heinä 09, 2007 6:42 am
Kirjoittaja A-V
Ei näytä löytyvän suomenkielellä mitään tietoa aiheesta joten nakkaan tähän mitä on vastaan kävellyt.



AMC 150cid (2.5L) moottorin kehitys alkoi vuonna 1980 kun lainaneloset eivät soveltuneet Jeep/Eagle käyttöön huonon väännön ja luotettavuusongelmien vuoksi. AMC näinollen ratkaisi ongelman kehittämällä oman tähän käyttöön suunnitellun koneen. Moottori tuli tuotantoon vuonna 1983 toukokuussa ja ensimmäinen käyttökohde oli AMC Eagle. Vuodesta 1984 mottia oli saatavana lähestulkoon mihin vain tuotanto-autoon (paitsi wanha-wagoneer).



Moottori kehitettiin 258cid kuutosesta, käytännössä lyhentämällä siitä pari pyttyä pois keskeltä ja kasvattamalla sylinterikokoa ja lyhentämällä iskua. Käytännössä nelosesta tehtiin niin iso kuin sen aikaiset kuutos-käytössä olleet koneistusvälineet sallivat. Kannessa otetettiin käyttöön uusi venttiilien sijoittelu ja venttiilit, joita myöhemmin hyödynnettiin myös 4.0L moottorissa kun 2.5L kansi pidennettiin lisäämällä kaksi pyttyä keskelle. Normaalin AMC:n kaavelijaon sijaan 2.5L moottorissa käytettiin GM:n V6 jakoa. Syy tähän oli, että uusi 2.5L korvasti GM:ltä lainatun nelosen, sekä AMC:lla oli tuolloin käytössä 4.0L tuotantoon asti 2.8L V6 lainakone jonka kanssa 2.5L käytti samoja vaihteistoja (kun taas 4.0L tarvitsi vahvemmat versiot). Moottoria ei kannata sekoittaa Moparin tai GM:n 2.5L moottoreihin, sillä AMC kehitti koneen pickup/4x4 käyttöön ja muut valmistajat kehittivät nelosensa henkilöautoihin (vääntökone vs. kierroskone).



Poraus x isku: 3.88" x 3.19"

Koko: 150.4cid (2.465L)

Venttiilit: 8v

Kampuran laakereita: 5

Puristussuhde: 9.1:1 - 9.2:1



Moottorista oli kolme eri versiota, kaasarilla, perus yksipisteruiskulla (TBI) ja monipisteruiskulla (MPFI).



Viimeisen vuoden tehot monipisteruiskulla olivat 123hp@5400RPM (89kW) ja vääntöä 145ft/lb@3250RPM (197Nm). Vertailuna 258cid kuutonen kehitti viimeisenä vuotenaan tietokoneohjatulla kaasuttimellaan 112hp@3200RPM ja 210ft/lb@2000RPM, eli mistään tehottomasta koneesta ei ollut kyse.



Moottorin eri versiot:

2.5    PS    Hevosvoimat    Vääntö

1 bbl 9.2:1 105@5000 132@2800

TBI 9.2:1 117@5000 135@3500

MPFI 9.1:1 123@5250 139@3250




Käyttökohteet:

* 1983.5-1988 AMC Eagle/Kammback/SX4

* 1984-1986 AMC Concord/Spirit

* 1984-1986 Jeep CJ-7

* 1984-2000 Jeep Cherokee (XJ) / Comanche (MJ)

* 1987-2002 Jeep Wrangler (YJ/TJ)

* 1988-1989 Eagle Premier

* 1996-2001 Dodge Dakota



Todisteena tämän moottorin erinomaisuudesta juuri pickup käyttöön kannattaa huomioida tuo viimeisin käyttökohde listalla...

AMC:n 2.5L nelonen

Lähetetty: Ma Heinä 09, 2007 6:44 am
Kirjoittaja A-V
Jos löytyy korjattavaa tai huomautettavaa, kertokaa ihmeessä ;)

AMC:n 2.5L nelonen

Lähetetty: Ma Heinä 09, 2007 7:23 pm
Kirjoittaja KKOSKINEN
Oliko tosiaan tuo 258 ruisku noin voimallinen. 40 hp over 4.0. Isokoppajeepeissäkö niitä oli. Tiedätkö AV millainen ruisku niissä oli?

AMC:n 2.5L nelonen

Lähetetty: Ma Heinä 09, 2007 8:46 pm
Kirjoittaja hentpe
Jeepin Wranglerissa oli viimeks 1990 258 (4,2L) kone ja sen teho oli 112hp/3000rpm,210lbs-ft/3000rpm,9,2:1. Tää kone oli vissiin PCM-ohjatulla 2-kurkkusella varustettu. Saman vuoden 2,5 nelonen kehitti 117hp! 1991 Wrangleriin tuli sit 4,0 kone 190hp tehoineen.



Grand Wagoneerista 258 jäi pois ´87 ja ´88 Comanchen korvattua J-sarjan avolavat kokonaan (Comanchen valmistus alkoi 86) jäi tuo kone Wranglerin yksinoikeudeksi.



En nyt ensi silmäilyllä löytänyt Jeepin tiedoista ton suurempaa teholukemaa. Olisko jossain poliisi versiossa sit ollu tollanen kasiin verrattava lukema vai mahdollinen painovirhepaholainen?????????

AMC:n 2.5L nelonen

Lähetetty: Ti Heinä 10, 2007 5:49 am
Kirjoittaja A-V
hou hou hou ;D joo painovirhe, korjattu. koko lauseen piti osoittaa että nelosessa oli enemmän hummia kuin vanhassa kuutosessa väännönkin ollessa siedettävän hyvä. ;)

AMC:n 2.5L nelonen

Lähetetty: Ti Heinä 10, 2007 5:51 am
Kirjoittaja A-V
Jeepin Wranglerissa oli viimeks 1990 258 (4,2L) kone ja sen teho oli 112hp/3000rpm,210lbs-ft/3000rpm,9,2:1. Tää kone oli vissiin PCM-ohjatulla 2-kurkkusella varustettu. Saman vuoden 2,5 nelonen kehitti 117hp! 1991 Wrangleriin tuli sit 4,0 kone 190hp tehoineen.



Grand Wagoneerista 258 jäi pois ´87 ja ´88 Comanchen korvattua J-sarjan avolavat kokonaan (Comanchen valmistus alkoi 86) jäi tuo kone Wranglerin yksinoikeudeksi.



Comanchen valmistus alkoi 1985 (esim mun on tehty 10.1985), muttajoo markkinoille tuli 1986 mallina. ;) se on toki totta ettei XJ/MJ koppaan saanut 258cidiä koskaan vaan se korvattiin tuolla 2.5L nelosella ja GM:n V6:lla pariksi vuodeksi kunnes 4.0L saatiin valmiiksi (ja GM:n ankkuri jätettiin hyllylle).