Sivu 1/2

Koneremontin jälkeinen sisäänajo

Lähetetty: Ti Kesä 09, 2015 8:00 pm
Kirjoittaja JariJ
Terve !

Alunperin ei ollut tarkoitus tehdä täydellistä koneremonttia, mutta moottorin kunto osoittautui sen verran huonoksi, että siihen oli pakko ryhtyä.

Vaikka Wagoneerin moottori on vielä palasina ja kokoamista vailla, niin kysyisin vinkkejä koneremontin jälkeiseen sisäänajoon. Miten se pitäisi suorittaa ja mitä pitäisi ottaa huomioon ?. Moottoriin jäi vanhaa osaa lohkon ja kannen lisäksi kampiakseli ja kiertokanget. Kansi koneistettiin ja siihen tuli uudet venttiilit, jouset ja keinuvivut. Lohkoon uusi nokka-akseli ja sen laakerit, sylintereiden poraus ylikokoon (0.030 ")ja uudet männät ja renkaat, työntötangot, nostajat ja öljypumppu. Uudet tiivisteet. Kampiakseliin ja kiertokankiin uudet laakerit ( std.). Myös jakopään osat ovat uudet.

Ystäväni USA:ssa auttoi kiitettävästi osahankinnoissa.

Sisäänajoöljynä ajattelin käyttää 10-30W mineraaliöljyä ja siihen lisäaineena ZDDP:tä. Lisäksi nokkien ja nostajien voitelu ennen asennusta siihen tarkoitetulla lisäaineella ( tuli nokan mukana ).



t. Jari

Koneremontin jälkeinen sisäänajo

Lähetetty: Ma Heinä 06, 2015 12:48 pm
Kirjoittaja JariJ
Moottorin kokoonpano alkamassa kohta puolin. Kummallista kyllä, kannen tiivisteessä ei ollut merkintää TOP, niinkuin mielestäni pitäisi olla. Pystyykö muulla tavoin päättelemään, kummin päin kannentiiviste asennetaan ?. Lisäksi korjauskirjassa vuodelta 1976 kehoitetaan levittämään liimaa kannentiivisteen kummallekin puolelle. Liimasta ei ole muuta mainintaa kuin "Perfect Seal sealing compound ". Mitä siis pitäisi laittaa ?.



t. Jari

Koneremontin jälkeinen sisäänajo

Lähetetty: Ma Heinä 06, 2015 5:17 pm
Kirjoittaja JAMANT
Se tiiviste menee muistaaksesi vain yksiepäin, yksi vesireikä on se joka määrää... Täytyy yrittää muistaa huomenna tarkistaa...



Ja se liima on tarkoitettu peltitiivisteelle, jos sellaista jostain enää löytyy (itse viimeksi sellaisen nähnyt Jeepin kuutoseen viimeksi 90-luvulla), massatiivarit kuivana kiinni....

Koneremontin jälkeinen sisäänajo

Lähetetty: Ti Heinä 07, 2015 11:20 am
Kirjoittaja JariJ
Moro !

OK, kiitoksia taas tiedoista. Juu, massatiiviste kysymyksessä.

Toinen ihmetyksen aihe on se, ettei lohkossa ole mitään ohjaintappia, mikä helpottaisi tiivisteen ja kannen asennusta oikealle kohdalle. Helpostihan tuo kannentiiviste tuossa liikahtaa kantta asennettaessa.



t. Jari

Koneremontin jälkeinen sisäänajo

Lähetetty: Ti Heinä 07, 2015 1:39 pm
Kirjoittaja JAMANT
Tuosta kuvasta: http://www.jamant.fi/kansitiiviste-cro53020754ab-p-2195.html näkee sen eron, vasemmassa päässä on kaksi vesikanavaa, ne tulee tietenkin taaksepäin, kun lohkossa ja kannessa on samanlaiset reiät ja oikeassa reunassa on yksi ylimääräinen pyöreä reikä poissa kansipulttirivistä, ei mene kuin yksiepäin!!!

Mä oon tehnyt kahdesta vanhasta kansipultista ohjurit, mutta harvoin niitäkään oon tarvinnu, sopivasti kun ottaa otteen tai norsulla laskee, niin aika hyvin on osunut...

Koneremontin jälkeinen sisäänajo

Lähetetty: To Heinä 09, 2015 3:18 pm
Kirjoittaja JariJ
Moro !

Kiitos !. Kuva ja teksti selventää asian hyvin. Eiköhän nyt onnistu... jos ei, niin kysytään lisää :)



t. Jari

Koneremontin jälkeinen sisäänajo

Lähetetty: Su Heinä 19, 2015 12:59 pm
Kirjoittaja JariJ


Tervehdys !



Vanha kun on, niin ei muista... Imusarjassa on kaiken kaikkiaan 8 kiinnityskohtaa kanteen. Näistä kohdista imu- ja pakosarja kiinnitetään yhdessä 3/8"pultilla ja isolla aluslevyllä kiinni kanteen. Sen lisäksi imusarjan etu-ja takapäässä on "reikäkorvakkeet " ja vastaavassa kohdassa kannessa on reikä, jossa ei ole lainkaan kierrettä. Kuuluisikohan näissä reijissä olla jonkinlainen ohjaintappi helpottamassa imusarjan asennusta ?.

Minkäänlaista muistikuvaa ei ole purkuvaiheesta jäänyt ja jos ohjaintapit ovat olleet molemmissa reijissä, on kansikoneistamo ne saattanut poistaa. -Ja unohtanut laittaa takaisin paikoilleen. Nämä molemmat kannessa olevat vaakasuuntaiset reijät yhtyvät samalla kohtaa oleviin kansipultinreikiin.Vastaavasti myös imu-ja pakosarjantiivisteissä on reijät ao. "reikäkorvakkeiden kohdalla".



t. Jari

Koneremontin jälkeinen sisäänajo

Lähetetty: Su Heinä 19, 2015 2:34 pm
Kirjoittaja RamiS
Etummaisten ja takimmaisten imukanavaparien alapuolelle tosiaan kuuluu ohjaintapit!



Kuvaa en nyt saa laitettua puhelimella  ;)



RS



(asiavirhe korjattu)

Koneremontin jälkeinen sisäänajo

Lähetetty: Su Heinä 19, 2015 2:38 pm
Kirjoittaja juhap
Ja sitten niiden ohjaintappien pitää olla tarpeeksi pitkät... Tuossa Matadorin kannessa on etummainen lyhennetty jostakin syystä. On työ ja tuska saada peltisarja+ imusarja+ tiiviste oikealle kohdalle siihen nysään...

Koneremontin jälkeinen sisäänajo

Lähetetty: Su Heinä 19, 2015 2:54 pm
Kirjoittaja RamiS
Siis nehän on imukanavien kohdalla :-?



RS