Valoa pimeyteen
Valoa pimeyteen
Kuukauden verran ajellu tolla Sebringillä , joka toimittaa käyttiksen virkaa , ihan mukavan vanhanaikainen laite , muistuttaa jotain 80-luvun isoa japsia.Ajovalothan tossa on aivan luokattoman paskat , ainoa hyväpuoli on että saa ajaa aina pitkät päällä , ei häirise ketään.Onkos kerholaisilla mitään ratkaisua valotehon parantamiseksi , oletteko omiin valoihinne saanu tehoa?
Valoa pimeyteen
Mikä polttimo tollasessa on?
Mää oon testaillu xenoneita, LEDejä ja noita parempia hehkulankoja.
Mää oon testaillu xenoneita, LEDejä ja noita parempia hehkulankoja.
Valoa pimeyteen
Siihen mun vanhaan 2002 Sebringiin laitoin Osramin night brakerit polttimoiks, kiillottelin umpion laseja mut käytännössä ainut tapa saada oikeasti lisää valotehoja oli laittaa lisäpitkät ja sumuvalot. Faijan uudemmassa 2006 Sebringissä oli muistaakseni huomattavasti paremmat valot mutta siitä on vähän aikaa. Pekalla on ollut hyviä niistä bilteman valon vahvistin paketeista. Eli ohjaukset orkkis johdoista, releet väliin ja paksummalla johdolla enemmän jännitettä suoraan akulta polttimolle. Siinä myös yks kikka. En oo vaan koskaan jaksanut tehdä moista vaan oon laittanut samantien lisävalot.
Valoa pimeyteen
Ei taida toimia enää näin uuteen autoon, mutta kaverilla oli mainio patentti aikoinaan Audin valotehojen nostoon: laittoi laturin säätimeen yhden diodin huijaamaan jännitemittausta. Latausjännite nousi 0.7 volttia ja valot kirkastus reilusti 8-)
Valoa pimeyteen
Toi Hepen vanha Sebringhän on mulla nykyisin, valot pysyi kirkkaana pari kuukautta ja nyt alkaneet samentua melkosta vauhtia. Käytännössä näkee ajella hyvin noilla lisävaloilla (sumarit/lisäpitkät), ilman niitä melko heikko on valoteho.

Kattelin, että jenkeistä saa yhtä sun toista valoumpiota tohonkin autoon, mutteivät taida mennä läpi Suomen katsastuksessa kun eivät omaa E-merkintöjä.
Zoomailin jossain välissä Saksan Ebaystä uusia umpioita e-merkinnöillä.. noooh niitä kyllä löytyy mutta hinta vakioumpiolla oli tuolloin about 90eur/kpl, näemmä löytyy vieläkin:
http://www.ebay.de/itm/Scheinwerfer-HB5-Links-f-Chrysler-Sebring-JR-Dodge-Stratus-JR-Neu-/321948883098?fits=Make%3AChrysler%7CModel%3ASebring&hash=item4af5a6189a:g:~fYAAOSwxN5Wbu~b
http://www.ebay.de/itm/Scheinwerfer-HB5-Rechts-f-Chrysler-Sebring-JR-Dodge-Stratus-JR-Neu-/221968769832?fits=Make%3AChrysler%7CModel%3ASebring&hash=item33ae5ea328:g:ie4AAOSw7FRWbvFm
Se sitten taas että tälläseen kinneriin jaksais katella uusia sähköjä ja/tai uskoa polttimoiden vaihdon voimaan kun itse ongelma on valon lasi niin ei mun kohdalla ole kovin todennäköistä. Kaiketi noi lasit vois kiillotella uusiks, mutta lisävaloilla parempi hyötysuhde... ::)

Kattelin, että jenkeistä saa yhtä sun toista valoumpiota tohonkin autoon, mutteivät taida mennä läpi Suomen katsastuksessa kun eivät omaa E-merkintöjä.
Zoomailin jossain välissä Saksan Ebaystä uusia umpioita e-merkinnöillä.. noooh niitä kyllä löytyy mutta hinta vakioumpiolla oli tuolloin about 90eur/kpl, näemmä löytyy vieläkin:
http://www.ebay.de/itm/Scheinwerfer-HB5-Links-f-Chrysler-Sebring-JR-Dodge-Stratus-JR-Neu-/321948883098?fits=Make%3AChrysler%7CModel%3ASebring&hash=item4af5a6189a:g:~fYAAOSwxN5Wbu~b
http://www.ebay.de/itm/Scheinwerfer-HB5-Rechts-f-Chrysler-Sebring-JR-Dodge-Stratus-JR-Neu-/221968769832?fits=Make%3AChrysler%7CModel%3ASebring&hash=item33ae5ea328:g:ie4AAOSw7FRWbvFm
Se sitten taas että tälläseen kinneriin jaksais katella uusia sähköjä ja/tai uskoa polttimoiden vaihdon voimaan kun itse ongelma on valon lasi niin ei mun kohdalla ole kovin todennäköistä. Kaiketi noi lasit vois kiillotella uusiks, mutta lisävaloilla parempi hyötysuhde... ::)
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Valoa pimeyteen
Päivin ysifemmasta olivat umpion muovit mattaantuneet ja valoteho heikkeni siksi selvästi. Mä otin umpiot irti, hieraisin pinnan rikki vesihiomapaperilla ja vedin muutaman kerroksen kirkaslakkaa päälle. Ovat ainakin vielä pysyneet hyvinä, tosin aikaa ei ole kovin paljoa kulunut.
edit: mites se DOT-valojen systeemi muuten menikään, sehän muuttui jokunen vuosi sitten..?
edit: mites se DOT-valojen systeemi muuten menikään, sehän muuttui jokunen vuosi sitten..?
Valoa pimeyteen
Noitten lisävalojen puute on se, ettei nykyisin, siis vuodesta -79, saa lähivaloja kahdentaa. Eli lisävalot saa vain pitkien rinnalle.
Joo meilläkin noita etuveto-mopseja. Dodge kylläkin muuttoauto ja dot-valoilla.
E-baussa eteen pomppasi normi polttimoiden tilalle asennettavia led-polttimoita. Onko jollain noista kokemuksia? Lienevät yhtä kiellettyjä, kuin 100W polttimotkin. ::)
http://www.ebay.com/itm/PIA-2-pcs-9006-HB4-Low-Beam-Canbus-42-LED-Plasma-Projector-Light-bulbs-Free-WU60-/181958089746?fits=Year%3A1995|Make%3ADodge|Model%3AStratus|Submodel%3ABase|Engine+-+Liter_Display%3A2.0L&hash=item2a5d8c1c12:g:ecQAAOSwNphWaLLx&vxp=mtr
Joo meilläkin noita etuveto-mopseja. Dodge kylläkin muuttoauto ja dot-valoilla.
E-baussa eteen pomppasi normi polttimoiden tilalle asennettavia led-polttimoita. Onko jollain noista kokemuksia? Lienevät yhtä kiellettyjä, kuin 100W polttimotkin. ::)
http://www.ebay.com/itm/PIA-2-pcs-9006-HB4-Low-Beam-Canbus-42-LED-Plasma-Projector-Light-bulbs-Free-WU60-/181958089746?fits=Year%3A1995|Make%3ADodge|Model%3AStratus|Submodel%3ABase|Engine+-+Liter_Display%3A2.0L&hash=item2a5d8c1c12:g:ecQAAOSwNphWaLLx&vxp=mtr
Valoa pimeyteen
Noi LED-polttimot ei toimi normaaleissa heijastinvaloissa, projektoreissakin saattaa esiintyä ongelmia.
Mullahan on nyt tää rojekti menossa omaan ysitonnariin:

Mullahan on nyt tää rojekti menossa omaan ysitonnariin:

Valoa pimeyteen
Biltemastakin löytyy ledi-sarjaa H4 umpioihin. Miksi ledit ei toimi heijastin valoissa?? Mulla on tossa jemmassa X-Visionin ledi pitkät jotka on ihan heijastin umpiot. En oo vaan saanut aikaiseksi asentaa niitä mihinkään, et tietäis miten ne oikeasti toimii.
Valoa pimeyteen
Bilteman setti tuskin on kauheen hyvä, ainakin watteja on vaan 20.
Mulla on Jeepissä Cobran 30w sarja ja niillä kyllä näkee... Hiukan tulee hajavaloa, mutta kyllä näkee, eikä vielä kukaan vastaantulija oli valoja vilkutellut... Noi siis hb4, mutta löytyy myös h4 sarja.
Sellaistakin muuten testasi, laitan kuvia kun oon koneella ku monen kuvan lisääminen luurilla on hiukan työlästä.
Mulla on Jeepissä Cobran 30w sarja ja niillä kyllä näkee... Hiukan tulee hajavaloa, mutta kyllä näkee, eikä vielä kukaan vastaantulija oli valoja vilkutellut... Noi siis hb4, mutta löytyy myös h4 sarja.
Sellaistakin muuten testasi, laitan kuvia kun oon koneella ku monen kuvan lisääminen luurilla on hiukan työlästä.