Terve!
Noin 22 vuotta levännyttä projektia herättelen henkiin. Korin kanssa on vielä paljon tekemistä, mutta jossakin vaiheessa pitää hylsy saada rullaavaksi.
Alkuperäiset jouset olivat tuhannen pätkinä. Kysyin helsinkiläiseltä tunnetulta jousien takojalta mitä uudet heillä maksaisi. Vastaus oli, että ehjien norrien kanssa 500 euroa/pari ja ilman norria 750 euroa/pari.
Tuntui ainakin tässä vaiheessa melko arvokkaalta.
Mistä jousien valmistuksen voisi saada huokeammalla ja/tai mitä muita lehtijousia Hornetissa on käytetty?
Entä onko kellään kokemusta esim. Control Freakin tekeleestä: "4-Link Coil-Over Rear Suspension Systems"?
Jussi
Hornetin lehtijouset
Hornetin lehtijouset
Luulisi Hornetteja olevan suomen maalla varaosa/purku autoina sen verta, että hyvät käytetyt alkuperäiset löytyy jostain?
Tai aihiot.
Ja mikä on lehden leveys?
Hyvä kuntoiseen alkuperäiseen norraan, voi lisä lehtiä asentaa mistä vain saman levyisestä pakasta. Ottaa ja katkoo vain sopivaan mittaan. Ja lehden paksuus ja kappale määrä vaikuttaa jäykkyyteen. Toki täytyy tietää missä muissa autoissa samaa leveyttä.
Ja jos on ehjät mutta kuoleentuneet, niin pystyy itsekkin takomaan.
Vain muutamia ajatuksia...
Tai aihiot.
Ja mikä on lehden leveys?
Hyvä kuntoiseen alkuperäiseen norraan, voi lisä lehtiä asentaa mistä vain saman levyisestä pakasta. Ottaa ja katkoo vain sopivaan mittaan. Ja lehden paksuus ja kappale määrä vaikuttaa jäykkyyteen. Toki täytyy tietää missä muissa autoissa samaa leveyttä.
Ja jos on ehjät mutta kuoleentuneet, niin pystyy itsekkin takomaan.
Vain muutamia ajatuksia...
Hornetin lehtijouset
Mahtaakohan Kaarinassa Autojousi Vuola tehdä henkilöautoihin?
Hornetin lehtijouset
Jos ei käytettyjä löydy niin APD:lta saa uusia 258 taalaa pari, lentorahti on varmaan kallista mutta jos tilaa jonkin konttifirman kautta niin tulee ihan kohtuu kuluilla suomeen
http://www.americanpartsdepot.com/leafspgs.htm
http://www.americanpartsdepot.com/leafspgs.htm
Hornetin lehtijouset
Eiks javen jouset mee suoraan hornaan. Tai no varmaan jotain puslia ja tappeja joutuu säätään, mut muuten. Eiks a-vlle menny iiron jouset? Mää kysyin vuolalta jeepin lehtien korjausta ja oli siellä 500 tienoissa.
Hornetin lehtijouset
Hornetin osat ovat menneet vähiin viimevuosina kun autoja on rakennettu kuntoon aika hyvää tahtia ja aika moni raato on jo ositettu ja jaettu tarvitsijoille.Lisäksi noissa takajousissa on yleensä vielä sekin että tarttet kaks settiä että saat yhen ehjän.
Mulla on tosiaan Hornetissa aiemmin Iiron Javessa alla olleet jouset, mutta Javelinin jouset ne eivät olleet. Veikkaisin jotain mopsia alkuperäksi. Ne oli lähellä oikeaa pituudeltaan, hiukan paksummat ja heavydutymmät ja ihan bolt-on homma se ei ollut. Mähän teetin kaikki kiinnikkeet ja riiput uusiks takapäähän kun entiset oli just 'entiset'... Esim niitä riippuen yläkiinnikkeitä (mihin puslat tulee sisään) ei saanut mistään uusia joten jouduin teettämään ne. Saas nähä miten näillä nykysuunnitelmilla tuo takajousitus sopii kuvioon.
http://www.freakride.com/product/amc-4-link-coil-over-rear-suspension-systems/
Oon tota katsellut ja lueskellut ja vaikuttaa todellakin toimivalta setiltä. Hinta on kuitenkin sen verran kova (1600eur+rahti+tulli+alv=~2500eur++), ettei sovi omiin suunnitelmiin.
Sen sijaan kattelin tota Rebeliä rakennellessa ettei olis kovin paha rasti sovitella sen HUOMATTAVASTI viisaampi takajousitusratkaisu Hornettiin... Tai sitten käyttää Rebelin osia muihin paitsi jousiin jotka pistäs tolla tapaa coilovereiksi mitä tossa Freakriden setissä on.
Yksinkertaisin, halvin ja usein järkevin on toki vaan pistää ne mitkä sinne kuuluu... ;D Käytetyt lienee halvimmat, korjatut seuraavana ja noi APD:n uudet varmaan myös aika kustannustehokkaat.
Mutta mutta, mulla vois olla ehkä yksi setti jousia tuolla varastossa siitä Hornetista jonka purettiin toissakesänä Jopen kanssa. Sen sais varmaan alle satkulla, hiukan riippuen missä kunnossa on (puslat tarttee jokatapauksessa uusia).
Eiks javen jouset mee suoraan hornaan. Tai no varmaan jotain puslia ja tappeja joutuu säätään, mut muuten. Eiks a-vlle menny iiron jouset? Mää kysyin vuolalta jeepin lehtien korjausta ja oli siellä 500 tienoissa.
Mulla on tosiaan Hornetissa aiemmin Iiron Javessa alla olleet jouset, mutta Javelinin jouset ne eivät olleet. Veikkaisin jotain mopsia alkuperäksi. Ne oli lähellä oikeaa pituudeltaan, hiukan paksummat ja heavydutymmät ja ihan bolt-on homma se ei ollut. Mähän teetin kaikki kiinnikkeet ja riiput uusiks takapäähän kun entiset oli just 'entiset'... Esim niitä riippuen yläkiinnikkeitä (mihin puslat tulee sisään) ei saanut mistään uusia joten jouduin teettämään ne. Saas nähä miten näillä nykysuunnitelmilla tuo takajousitus sopii kuvioon.
http://www.freakride.com/product/amc-4-link-coil-over-rear-suspension-systems/
Oon tota katsellut ja lueskellut ja vaikuttaa todellakin toimivalta setiltä. Hinta on kuitenkin sen verran kova (1600eur+rahti+tulli+alv=~2500eur++), ettei sovi omiin suunnitelmiin.
Sen sijaan kattelin tota Rebeliä rakennellessa ettei olis kovin paha rasti sovitella sen HUOMATTAVASTI viisaampi takajousitusratkaisu Hornettiin... Tai sitten käyttää Rebelin osia muihin paitsi jousiin jotka pistäs tolla tapaa coilovereiksi mitä tossa Freakriden setissä on.
Yksinkertaisin, halvin ja usein järkevin on toki vaan pistää ne mitkä sinne kuuluu... ;D Käytetyt lienee halvimmat, korjatut seuraavana ja noi APD:n uudet varmaan myös aika kustannustehokkaat.
Mutta mutta, mulla vois olla ehkä yksi setti jousia tuolla varastossa siitä Hornetista jonka purettiin toissakesänä Jopen kanssa. Sen sais varmaan alle satkulla, hiukan riippuen missä kunnossa on (puslat tarttee jokatapauksessa uusia).
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D