Sivu 1/2
Pakkasneste kysymys
Lähetetty: Ke Tammi 20, 2016 11:41 am
Kirjoittaja Enzo
Olipa tuossa Wheeler Dealersien eräässä jaksossa pakkasnesteestä jotta monoetyleeniglykoli erkanee ajan kuluessa vedestä ja vesi jäätyessään aiheuttaa vaurioita. Joten etyleenipohjainen neste pitäisi vaihtaa kahden vuoden välein.
Monoetyleeniglykoli on hieman painavampaa kuin vesi, tiheys 1,1132 ja ilmeisesti tämä tiheysero aiheuttaa erkaantumisen ajan kuluessa.
Propyleeniglykolin tiheys on 1,04g/kuutiosenttimetri ja on myrkytöntä. Tähän olen vaihtanut aina nesteenvaihdon yhteydessä.
On myös vedetön jäähdytysneste jota ei tarvitse vaihtaa ollenkaan, mutta se on aikas kallista.
Onko kenelläkään kokemusta pakkasnesteen erkaantumisesta vedestä ja mahdollisesta moottorivauriosta?
Pakkasneste kysymys
Lähetetty: Ke Tammi 20, 2016 12:10 pm
Kirjoittaja pekka
Käsittääkseni tuo ei ole oikea ongelma. Ongelma on että litku menee vanhaksi ja korroosia alkaa sen myötä lisääntymään järjestelmässä.
Pakkasneste kysymys
Lähetetty: Ke Tammi 20, 2016 12:16 pm
Kirjoittaja A-V
hmm.. :) Mä olen aina niin harrasteleluissa kuin käyttiksissäkin käyttänyt perusvihreää (vissiin tuota monoetyleeniglykolia sitten vai?) ja ei ole ongelmia tullut vastaan. Pääsyy tähän on ollut, että vihreetä saa joka kioskilta, kaupasta ja huoltikselta ja jos tuota joskus reissatessa tarvitsee niin...
Onko tuo Propyleeniglykoli sitten sitä punaista vai?
Pakkasneste kysymys
Lähetetty: Ke Tammi 20, 2016 4:04 pm
Kirjoittaja Enzo
Ainakin se propyleeniglykoli jota olen laittanut vanhempiin rysiin on kellertävää ja haju on erilainen kuin monoetyleenissä. Tohon mun -96 golfiin suositeltu neste on punaista, mutta koostumuksesta en tiedä sen tarkemmin. Wikipedian mukaan propyleeniglykoli sopii paremmin moottoreihin jossa on alumiiniosia.
Se veden erkaantuminen sai vahvistuksen erään autokorjaajan taholta, jolta asiaa kysyin.
Pakkasneste kysymys
Lähetetty: Ke Tammi 20, 2016 5:30 pm
Kirjoittaja pekka
Hmmmm...
Silti pidän tuota ihan huuhaana, vanhalle perinteiselle vihreälle nesteelle sallitaan jopa 10 vuoden vaihtoväli, mut uusille punaisille ja erityisesti keltaisille nesteille annetaan max. 3 vuoden vaihtoväli.
Ei siis oikein sovi meikäläisen kaaliin...
Pakkasneste kysymys
Lähetetty: Ke Tammi 20, 2016 5:33 pm
Kirjoittaja pekka
Jos vaan suinkin kerkeen ja muistan huomenna, niin kysyn tota meidän jäähdytinnestetehtaalta :)
Pakkasneste kysymys
Lähetetty: Ke Tammi 20, 2016 9:37 pm
Kirjoittaja hentpe
Mitä omasta kokemuksesta voin sanoa, niin nää uudet oranssit ja siniset nesteet on just ns. long-life nesteitä. Esim. Suzuki antaa siniselle nesteelle 10vuoden vaihtovälin mut vihreelle vain 2 vuotta. Fordeissa ei vihreetä nestettä oo käytetty Rangeria lukuun ottamatta enää vuosiin. Vihreä neste pitäisi korvata Rangerissä 4 vuoden jälkeen purppuran värisellä ja vaihtaa sitten 6 vuoden välein. Purppuran sekä vaalean punaisen nesteen ja ne nykyisin korvaavan oranssin nesteen vaihtoväli on 10 vuotta. Mavericissa (Escape) käytetty keltainen neste pitäisi vaihtaa ekan kerran 4 vuoden jälkeen ja sitten 2 vuoden välein tai jos se korvataan purppuralla nesteellä niin 6 vuoden välein.
Tärkeintä on mun mielestä kuitenkin valita oikein lisäaineistettu neste. Eli vihree/sininen vanhaan rautakoneeseen ja tälläinen punainen/purppura/oranssi neste uudempaan alumiini/seosmetalli koneeseen. Näin korroosion esto aineet on ko. metallille oikeat.
Tosta veden erottumisesta en oo koskaan kuullutkaan. Mulla on ollut noita vanhoja laitteita tontilla jotka välillä seisoo pitkiäkin aikoja. Samoin tuossa on naapuruston vanhoilla isännillä vuosiakin seisseitä vanhoja koneita enkä ole kuullut yhdenkään jäätyneen jos vaan on ollut edes jonkinlaiset nesteet koneessa.
Pakkasneste kysymys
Lähetetty: To Tammi 21, 2016 6:09 am
Kirjoittaja Kautsi
Yksi työkaveri meni lisäämään vihreää nestettä punaisen sekaan, parin päivän päästä oli ruosteenruskeaa kuraa koko neste. Sitten oli huuhdellut letkulla koko järjestelmän ja tyytyi yhteen väriin. ;D
Pakkasneste kysymys
Lähetetty: To Tammi 21, 2016 9:47 am
Kirjoittaja maze
Etäisesti liittyy aiheeseen. Muutamia viikkoja sitten puhdistin hornetin jäähdytys järjestelmää laskin vanhat nesteet läpinäkyvään noin 10 litran ämpäriin, no se astia jäi talliin ja tuli 30 asteen pakkaset. muistin parin viikon päästä että pitää kipata se ämpärillinen johonkin kanisteriin jatkokäsittelyä varten, oli siinä ajassa erottunut niin että ruoste velli oli pohjalla keskeltä aivan puhtaan näköstä vihreää ja pinta oli jäässä/hyhmässä. :-?
Pakkasneste kysymys
Lähetetty: To Tammi 21, 2016 5:58 pm
Kirjoittaja raipe
yks talli kaveri oikeen korjaamolla duunissa.
siä ruvettu käyttään tislattua vettä lantikina. ei osannu sanoo syytä.
tulee kuulemma 200 litran tynnyreissä voda metoro rysään.