Sivu 1/2

Americanin lataus

Lähetetty: To Elo 16, 2007 5:41 am
Kirjoittaja Slapa
Tuossa -65 Americanissa tahtoo usein olla akussa liian vähän virtaa starttiin. Apuvirralla ja akku täynnä kyllä starttaa kuin enkeli heti kun avaimesta kääntää, mutta akku pikku hiljaa tyhjenee.

Eilen mittailin latausjännitteitä ja tulokset oli seuraavia:

Tyhjäkäynti: latausjännite akulta 11.76 V ja laskussa, eli ei latausta

Kaasun kanssa (kierroksista juuri riippumatta):

- kaikki sähkölaitteet pois päältä: 12.8 V, eli lataa, mutta h i t a a s t i...

- ajovalot ja puhallin päällä: 12.5 V, eli lataa vielä hitaammin

- nuo, plus CD-soitin kovalla: 12.3 V, voiko tuota enää lataukseksi kutsua



Jännite tosiaan pysyy about vakiona kierrosluvusta huolimatta, paitsi tyhjäkäynnillä ei lataa. Siis jännitteensäädin kaiketi on kunnossa. Onko tämä nyt siis ongelma vai ominaisuus? Eikö tuosta laturista saa tuon enempää puhkua? Eihän tuolla voi ajaessa kuunnella stereoita ollenkaan, tai sitten seuraava startti voi jäädä tekemättä... Jos tuo on ihan normaalia, pitänee vaihtaa hiukan munakkaampi laturi.

Laturi on Motorola. Jännitteensäädin ilmeisesti on ulkoinen, ja vanha Motorola-jännitteensäädin on jätetty kylkeen, mutta piuhat liitetty johonkin toiseen, joka on ruuvattu kiinni sen viereen. Neuvoja? Lohtua ja selkääntaputuksia? ;)

Americanin lataus

Lähetetty: To Elo 16, 2007 5:48 am
Kirjoittaja hentpe
Suomeksi noi sun mittaukset on lyhyesti.......EI LATAA! Latausjännitteen pitäis olla luokkaa 13V joutokäynnillä ja kierroksilla lähempänä 14V.



Jos latausvalo ei pala, niin vika voi olla säätimessä tai hiilet loppu. Voihan diodisiltakin olla osittain kärähtänyt.



Joko laturin vaihto tai korjaus edessä.

Americanin lataus

Lähetetty: To Elo 16, 2007 5:55 am
Kirjoittaja Slapa
Siinä joskus startin jälkeen tyhjäkäynnillä palaa latausvalo, kun kierrokset on vielä tosi alhaalla. Sitten heti kun painat kaasua, latausvalo sammuu. Antaako tuo lisäpontta diagnoosiin?

Löytyykös noita osia helposti?

Americanin lataus

Lähetetty: To Elo 16, 2007 6:28 am
Kirjoittaja A-V
Kaikki varmaankin ovat jo kuulleet mun mielipiteen noista Motorola latureista... ;) Uutenakaan niiden puskema 35ampeeria ei riitä enää nykypäivänä jos asennat vaikkapa sellaisen luksuksen kuin CD soittimen ja pari kunnon kajaria, saati sitten 30 vuotta käytettynä. Toki sen voi korjauttaa korjaussatsilla, tai hiilillä, tai diodisillalla, tai jännitteensäätimellä, tai... mutta ongelma hyvällä tuurilla siirtyy ens vuoteen kun jokin muu laturissa tai säätimessä hajoaa. Ja sitten oletkin investoinut vanhaan laturiin enemmän rahaa kuin uusi olisi maksanut.



Pistä laturi vaihtoon, sellaseen jossa on säätimet ittessään sisällä. Sähköt on helppo tehdä (vaatii liittimen säätimen irrotuksen, liittimen 2 piuhaa yhteen ja laturiin plus ja ehkä heräte ja laturivalo). En toki tähän hätään muista mitkä 2 piuhaa liittimestä piti liittää toisiinsa, Hornetissa olivat 2 vierekkäistä.. Muistaako kukaan värejä?



Sopivia latureita löytyy kohtuullisen helpolla, joko malli mukaan tarvikeliikkeeseen tai sitten tiluuttelet sopivan DelcoRemyn suoraan tarvikeputiikista (mittaamalla laturin kiinnikkeet yms). Helpompaa on varmaankin ottaa laturi mukaan, aika monella on latureita hyllyssä valmiina että pääsee vertailemaan.



Mielestäni laturin vaihdossa ei alkuperäisyys kärsi, sillä kyseessähän on kulutusosa joka alkuperäisenäkin oli tarvikevalmistajan laatima ja kunnon lataus ei vain tuo mukavuutta vaan myös turvallisuutta (kirkkaammat valot, auto ei sammahtele, jätä tielle jne).



Toki nämä ovat vain omia mielipiteitäni, monet käyttävät Motorolan laturia ilman ongelmia vielä tänäpäivänäkin, etenkin jos autossa ei ole modernia soitinta/yms ja/tai alkuperäisyys on harrastuksessa etusijalla.

Americanin lataus

Lähetetty: To Elo 16, 2007 6:41 am
Kirjoittaja Slapa
Juu, olen netissä nähnyt noita ohjeita uudemman laturin laittamiseksi tuon Motorolan tilalle, eikä itse asennuksessa varmaan mitään ongelmaa olisikaan, mutta tuo sähköpuoli on ihan hakusessa, eli miten osaan kytkeä sen sitten oikein...

Netistä löysin tällaisen lausahduksen:

"If a diode had failed, it would only reduce the maximum charging current, not totally disable the alternator."



Eli olisko kyseessä sitten tuo kärähtänyt diodi? Voiko noita vaihtaa uuteen itse kolvin kanssa heiluen? Missä ne diodit on, laturissa vai säätimessä?

Americanin lataus

Lähetetty: To Elo 16, 2007 7:14 am
Kirjoittaja pekka
Tapanaisellahan oli juurikin samanmoinen ongelma tuolla norjan reissulla. Siinä tuli viisaat siihen tulokseen, että yks diodi sökö ja sulla on 12 voltin laturi ;D Ei piisaa ei.



Vaihtoehtoja on monen monta, oon nähnyt delcoa, boschia, nipponia ja ties mitä muuta. Mut jos haluut laittaa orkkiksen, eli motorolan, niin tuu hakeen, niitä riittää...

Americanin lataus

Lähetetty: To Elo 16, 2007 7:20 am
Kirjoittaja Slapa
Hmm, löyty ihan hyvä info-sivu aiheesta:

http://theamcpages.com/chargesys.asp



Antaisi ymmärtää, että joko diodi sökö, tai sitten tuo jälkeenpäin vaihdetun jännitteensäätimen speksit on väärät. Saako tuommoista jännitteensäädintä ja/tai diodisiltaa jostain kaupasta, vai pitääkö lähteä viikonloppuna Turkkuseen? ;)

Americanin lataus

Lähetetty: To Elo 16, 2007 8:20 am
Kirjoittaja sillu


heh ja mä kun luulin et se on nii päi et sil delcoremyl ei tee mitään ja motorola on hyvä ::) :o

A-V:n motorola on toiminu erinomaisesti mut ei taidakaa "ihan" olla auton ikänen ::) 8-)

Americanin lataus

Lähetetty: To Elo 16, 2007 8:53 am
Kirjoittaja tl
Kaikkihan noi on ihan surkeita laitteita kun ei toimi ees viittäkytä vuotta huoltamatta >:( ;)

Americanin lataus

Lähetetty: To Elo 16, 2007 9:43 am
Kirjoittaja RamiS
Hmm, löyty ihan hyvä info-sivu aiheesta:

http://theamcpages.com/chargesys.asp



Antaisi ymmärtää, että joko diodi sökö, tai sitten tuo jälkeenpäin vaihdetun jännitteensäätimen speksit on väärät. Saako tuommoista jännitteensäädintä ja/tai diodisiltaa jostain kaupasta, vai pitääkö lähteä viikonloppuna Turkkuseen? ;)



Jos päädyt korjaamaan vanhaa, niin multa saattais löytyä jokunen diodi ja muuta pikkusälää sekä asiantuntija-apua laturin leväyttämisessä ja kasauksessa.

Tuli aikoinaan vaihdeltua noita diodeita, säätimiä, latureita sekä poltettua hermot totaalisesti.



Mun autossa on jo pitkään palvellut Moparin 55A "pesukonemoottori" ulkoisella säätimellä (Hugo) jossa 14,5V latausjännite.



RS