FSJ-papat lähtevät Venäjälle 8.9. - 18.9.2016
FSJ-papat lähtevät Venäjälle 8.9. - 18.9.2016
...ja kutsuvat mukaan rentoa porukkaa liittymään letkaan. Suuntana Rukajärven seutu ja majoitus omatoimisesti teltassa. Tutkimme Jatkosodan aikaisia kenttävartioasemia ja vietämme mukavia iltoja nuotion ääressä voimajuomien kera grillaillen lihaa ja makkaraa. Reissusta kiinnostuneet voivat lähettää yv:n. niin kerromme lisätietoja matkasta.
Terv. Jari ja Mikko.
Terv. Jari ja Mikko.
FSJ-papat lähtevät Venäjälle 8.9. - 18.9.2016
Terve !
Reissu tuli heitettyä ja hauskaa oli. Kilometrejä kertyi varmaankin 2500-3000, täytyy tarkistaa matkamittarista. Laitamme tähän viestiketjuun kuvia ja tunnelmia matkalta. Tapahtumia oli riittävästi, jo Venäjän tullista alkaen, jossa vietimme aikaa 5 tuntia.
- Kopterikameraa ei sitten saa viedä Venäjälle, se tuli selväksi. Minulla oli kopterikamera mukana ja rajamiehet soittelivat varmaakin Moskovaan saakka saadakseen neuvoja tuonnin suhteen. Saatoimme olla ennakkotapaus. Huvittavaa oli se, että Mikko joutui kuulusteluihin, vaikka kopteri oli minun. Ilmeisesti Mikko on enemmän rikollisen näköinen kuin minä ;D.
Reissu tuli heitettyä ja hauskaa oli. Kilometrejä kertyi varmaankin 2500-3000, täytyy tarkistaa matkamittarista. Laitamme tähän viestiketjuun kuvia ja tunnelmia matkalta. Tapahtumia oli riittävästi, jo Venäjän tullista alkaen, jossa vietimme aikaa 5 tuntia.
- Kopterikameraa ei sitten saa viedä Venäjälle, se tuli selväksi. Minulla oli kopterikamera mukana ja rajamiehet soittelivat varmaakin Moskovaan saakka saadakseen neuvoja tuonnin suhteen. Saatoimme olla ennakkotapaus. Huvittavaa oli se, että Mikko joutui kuulusteluihin, vaikka kopteri oli minun. Ilmeisesti Mikko on enemmän rikollisen näköinen kuin minä ;D.
FSJ-papat lähtevät Venäjälle 8.9. - 18.9.2016

Propuskat täytettiin hyvissä ajoin ennen rajaa.
Tässä vaiheessa kaikki oli vielä hyvin. Värtsilän raja-asemalla oli lievää jonoa, mutta suht`nopeasti pääsimme passitarkastukseen.Autoja tarkastaessa rajamiehet huomasivat minun kamerakopterin ja siitä alkoikin selvitystyö. Molemmat Jeepit määrättiin tarkempaan syyniin erilliseen rakennukseen. No,rajamiehiä ei kuitenkaan kiinnostanut muu kuin autossani ollut kopteri ja he lähtivät selvittämään sen tuontia Venäjälle.
Aikaa ja tupakkaa paloi. Siirryimme rakennuksen sisälle, jossa Mikko joutui kuulusteluun minun torkkuessa ja odottaessa omaa vuoroani ruuvipenkkiin.
Yllättäen yksi rajamiehistä tuli luokseni kyselemään hinausköyttä. Olin hieman ihmeissäni; tarkoittiko hän hinausköyttä vai hirttoköyttä kävi mielessäni.
Asia kuitenkin selvisi, kun hän vei minut yhden suomalaisen kaverin luo,jonka autosta oli loppunut bensiini tarkastuspisteessä. Lisäksi kaveri oli katkaissut akillesjänteensä työntäessään autoaan eteenpäin. Näin ollen hän ei myöskään pystynyt kävelemään, muuten kuin kahden rajamiehen tukemana. Rajamiesten kehoituksesta hyppäsin auton rattiin akillesjänteensä katkaisseen miehen istuessa repsikan paikalle. Yksi suomalainen auto hinasi meidät lähimmälle huoltoasemalle ja ajoin auton tankki täynä takaisin tarkastuspisteeseen.
En tiedä miten loukkaantunut kaveri pääsi takasin Suomeen, mutta Mikko oli selvinnyt kuulusteluista. Saimme myös tietää, että kopteri pitää viedä takaisin Suomeen ja minun on käytävä rajamuodollisuudet uudestaan läpi tullessani takaisin.
Eipä siinä muu auttanut. Jeepin keula kohti Suomea ja mietin minne kopterin jättäisin. Keväällä olin yöpynyt hotelli Joessa ja soittaessani sinne, sain luvan viedä kopterin heille säilöön. Iso kiitos hotelli Joen ystävälliselle henkilökunnalle.
Jonot olivat prosessin aikana rajalta hävinneet ja pääsin rajamuodollisuuksista nyt nopeasti läpi. Mikko oli jo ajanut ensimmäiseen yöpymispaikkaamme hotelli Gardarikaan. Minä saavuin sinne n. klo 21 aikoihin. Päivä oli pulkassa ja muutaman oluen jouduimme juomaan kerratessamme päivän tapahtumia.
Seikkailu oli alkanut ;D.
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 5:38 pm
FSJ-papat lähtevät Venäjälle 8.9. - 18.9.2016
Hotel Gardarika Värtsilässä on melko edullinen ja laadukas paikka yöpyä, 2-hengen huone aamiaisella n. 3500 rbl eli 50 eur. Hotelli/lomakylä sijaitsee rajavyöhykkeellä, joten varaus on syytä tehdä etukäteen, niin saa hotellin kirjoittaman lippulapun, jolla sitten pääsee ennen kylää olevan tarkastuspisteen läpi ilman suurempia selittelyitä. Lisäetuna on, että tästä voi sitten jatkaa matkaa esim. Jänisjärven pohjoispuolitse pikkuteitä pitkin sinne jonnekin.

10.9.2016 Hotel Gardarika, Värtsilä
Aamulla matka jatkui sitten tihkusateisessa säässä Soanlahden ja Suistamon suuntaan.
(KLIKKAA VIDEOTA)
10.9.2016 Jeeppi on tehty kuoppaisille teille

10.9.2016 Tällaisia tukkirekankin kantavia tukevia siltoja oli kapealla Soanlahden tiellä useita
Eriarvoisia ja samanarvoisia teitä eroaa ja risteää siellä täällä, joten navigointia hyvä tehdä jollakin tapaa, jotta ei eksy liian pitkälle reitiltä; OziExplorer ja Venäjän armeijan topografikartat on todettu hyväksi ja halvaksi yhdistelmäksi.

10.9.2016 Ozi on kelpo kaveri navigointiin Venäjällä
Suistamolta löytyi jonkin verran elämää, kirkko lukittuine ovineen, kauppa ja sen tyly myyjätär, terveysasema ja tietenkin kaunis Suistamojärvi.

10.9.2016 Suistamon ortodoksinen kirkko vuodelta 1844, Jeepit vuodelta 1979 ja 1976

10.9.2016 Suistamojärvi on kaunis ankeassakin säässä
Seuraava kylä reitillä oli Alattu, jossa aika oli seisahtumassa.

10.9.2016 Alattun vanhassa suomalaiskylässä aika oli pysähtynyt, mutta ei vielä lopullisesti
Matka jatkui Läskelään ja edelleen vanhan Tarton rauhan aikaisen Suomen ja Neuvostoliiton välisen rajalinjan ylityksellä Kolatselkään, missä pysähdyttiin nauttimaan erilaisia piirakoita paikallisessa kahvilassa heti mäen päälle tultaessa; suosittelemme paikkaa, sillä kahvilaa pitää pirteä rouva, joka puhuu hyvin Suomeakin. Edelleen ajomatka etenee Prääsään, jossa oli tankkauspiste.

10.9.2016 Prääsästä aukeaa M18-valtaväylä Pietarista Murmanskiin
M18 -valtatie on osa Euroopan E105 -reittiä (kulkee Norjan Kirkkoniemen Hessengistä Krimin niemimaalle asti). Ainakin Pietarista Vienan Karjalan perille Louheen asti tie on parhaimmillaan erinomainen, parempi kuin Suomi-neidon valtatiet ja huonommillaankin normaalia Suomi-laatua.

10.9.2016 M18 -tien varsilta löytyy taitetta ja uskontoa rintarinnan
Päivä alkoi taittua iltaan ja seuraava majapaikka oli Karhumäessä; Malaya Metvezhka eli Pikku-Karhu -niminen lomakylä Äänisen rannalla. Kelohonkaiset laadukkaat mökit ovat todella hienoja ja hyvin varusteltuja; hintakin on korkea 6900 rbl ilman aamiaista, mutta sinne olisi samalla hinnalla mahtunut 10 henkilöä.

10.9.2016 Hintava kelomökki Karhumäessä oli vaihtoehto neukkuajan Hotelli Ääniselle
Mökkiin aloille asettumisen jälkeen oli vielä lähdettävä fiilistelemään Äänisen rantaan.

10.9.2016 Aurinko on laskenut Karhumäen kaupungin taakse
Oli aika kerätä voimia seuraavalle päivälle ja mennä nukkumaan.

10.9.2016 Hotel Gardarika, Värtsilä
Aamulla matka jatkui sitten tihkusateisessa säässä Soanlahden ja Suistamon suuntaan.
10.9.2016 Jeeppi on tehty kuoppaisille teille

10.9.2016 Tällaisia tukkirekankin kantavia tukevia siltoja oli kapealla Soanlahden tiellä useita
Eriarvoisia ja samanarvoisia teitä eroaa ja risteää siellä täällä, joten navigointia hyvä tehdä jollakin tapaa, jotta ei eksy liian pitkälle reitiltä; OziExplorer ja Venäjän armeijan topografikartat on todettu hyväksi ja halvaksi yhdistelmäksi.

10.9.2016 Ozi on kelpo kaveri navigointiin Venäjällä
Suistamolta löytyi jonkin verran elämää, kirkko lukittuine ovineen, kauppa ja sen tyly myyjätär, terveysasema ja tietenkin kaunis Suistamojärvi.

10.9.2016 Suistamon ortodoksinen kirkko vuodelta 1844, Jeepit vuodelta 1979 ja 1976

10.9.2016 Suistamojärvi on kaunis ankeassakin säässä
Seuraava kylä reitillä oli Alattu, jossa aika oli seisahtumassa.

10.9.2016 Alattun vanhassa suomalaiskylässä aika oli pysähtynyt, mutta ei vielä lopullisesti
Matka jatkui Läskelään ja edelleen vanhan Tarton rauhan aikaisen Suomen ja Neuvostoliiton välisen rajalinjan ylityksellä Kolatselkään, missä pysähdyttiin nauttimaan erilaisia piirakoita paikallisessa kahvilassa heti mäen päälle tultaessa; suosittelemme paikkaa, sillä kahvilaa pitää pirteä rouva, joka puhuu hyvin Suomeakin. Edelleen ajomatka etenee Prääsään, jossa oli tankkauspiste.

10.9.2016 Prääsästä aukeaa M18-valtaväylä Pietarista Murmanskiin
M18 -valtatie on osa Euroopan E105 -reittiä (kulkee Norjan Kirkkoniemen Hessengistä Krimin niemimaalle asti). Ainakin Pietarista Vienan Karjalan perille Louheen asti tie on parhaimmillaan erinomainen, parempi kuin Suomi-neidon valtatiet ja huonommillaankin normaalia Suomi-laatua.

10.9.2016 M18 -tien varsilta löytyy taitetta ja uskontoa rintarinnan
Päivä alkoi taittua iltaan ja seuraava majapaikka oli Karhumäessä; Malaya Metvezhka eli Pikku-Karhu -niminen lomakylä Äänisen rannalla. Kelohonkaiset laadukkaat mökit ovat todella hienoja ja hyvin varusteltuja; hintakin on korkea 6900 rbl ilman aamiaista, mutta sinne olisi samalla hinnalla mahtunut 10 henkilöä.

10.9.2016 Hintava kelomökki Karhumäessä oli vaihtoehto neukkuajan Hotelli Ääniselle
Mökkiin aloille asettumisen jälkeen oli vielä lähdettävä fiilistelemään Äänisen rantaan.

10.9.2016 Aurinko on laskenut Karhumäen kaupungin taakse
Oli aika kerätä voimia seuraavalle päivälle ja mennä nukkumaan.
FSJ-papat lähtevät Venäjälle 8.9. - 18.9.2016
Hieno ja mielenkiintoinen kertomus kuvineen...! [smiley=thumbsup.gif]
Kiitos!
Kiitos!
FSJ-papat lähtevät Venäjälle 8.9. - 18.9.2016
Komeeta settiä! Jälleen kerran.
FSJ-papat lähtevät Venäjälle 8.9. - 18.9.2016

Joku oli jättänyt "läjät" Suistamoon Jänisjärven itäpuolitse vievälle hiekkatielle.

Hieman ränsistynyt Suistamo-kyltti.
Karhumäessä näimme venäläisittäin rakennetun matkailuauton ;D.

Karhumäen rautatieasemarakennus näytti taasen elintasosiiven saanneelta muumitalolta.

Vuonna 1941 suomalaisten hyökkäys pysäytettiin Äänisen rantaan. Nimettiin kaupunkeja kuten Äänislinna ja Karhumäki. Karhumäkeä myös linnoitettiin venäläisten vastahyökkäyksen varalta. Rautatieaseman eteläpuolella sijaitsevalle kukkulalle kaivettiin runsas määrä luolia, pst- ja konekivääriasemia, taisteluhautoja jne.. Ne ovat vielä tänäkin päivänä matkailijoiden nähtävinä. Mikko laittaa kuvia niistä.
FSJ-papat lähtevät Venäjälle 8.9. - 18.9.2016
Hienoa settiä, karhunpaskat ja kaikki.
Melkein tekis mieli pitkästä aikaa hommata oma FSJ ja tulla mukaan noille reissuille.
Melkein tekis mieli pitkästä aikaa hommata oma FSJ ja tulla mukaan noille reissuille.
FSJ-papat lähtevät Venäjälle 8.9. - 18.9.2016
Moro !
Tervetuloa vaan mukaan ja ei muuta kuin hopihopi FSJ-kauppaan... ;)
t. Jari
Tervetuloa vaan mukaan ja ei muuta kuin hopihopi FSJ-kauppaan... ;)
t. Jari
FSJ-papat lähtevät Venäjälle 8.9. - 18.9.2016
Komee radio-gaz...tollasen vois tehdä vanhasta suomen armeijankin vehkeestä. Eroa ei taida olla muussa kuin rekkarikilvessä.
Ja ei kun seuraavaa osaa tarinasta odotellessa.
Ja ei kun seuraavaa osaa tarinasta odotellessa.