FSJ:t Paanajärvellä syksyllä 2015

Tänne voit laittaa viestiä muistakin kuin kerhon omista tapahtumista.
JariJ
Viestit: 459
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 6:27 pm

FSJ:t Paanajärvellä syksyllä 2015

Viesti Kirjoittaja JariJ »

Tiedostoistani löytyi vuosi sitten tekemäni juttu reissustamme Paanajärvelle. Kirjoitin sen kerhon lehteen viime jouluna, mutta lehteä ei liene ilmestynyt tänä vuonna ?.

Laitan stoorin palstalaisten ihmeteltäväksi. Katsotaan miten siinä onnistun.



t.Jari
JariJ
Viestit: 459
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 6:27 pm

FSJ:t Paanajärvellä syksyllä 2015

Viesti Kirjoittaja JariJ »

Keväällä 2015 virisi idea jeeppimatkasta Venäjän Paanajärvelle. Paanajärvihän sijaitsee Suomen rajan tuntumassa, Sallan korkeudella Venäjän puolella. Työkaverini Mikko innostui asiasta ja niin aloimme suunnittelemaan reissua. Retkelle lähdettäisiin kahdella Jeepillä, minun -76 Wagoneerilla ja Mikon -79 Cherokeella. Matkalle mukaan houkuttelimme vielä Mikon tuttavan Miken Coloradosta. Päätimme reissun ajankohdaksi ”ruskaviikon” eli viikon 37.

  Kaikki ei aina mene niinkuin elokuvissa. Minun Jeeppini moottoriremontti venyi ja venyi ja hetken aikaa näytti siltä, että matka jää tekemättä. Onneksi sain moottorin kasaan pienten kommellusten jälkeen viikkoa ennen lähtöpäivää. - Koeajokin meni hyvin, joten olin valmis pakkaamaan auton ja lähtemään reissuun.







Lähtö Porvoon moottoritien ja Kulloontien risteyksessä olevan kahvilan parkkipaikalta.



Lähdön jälkeen suuntasimme Jeeppien keulat kohti Imatraa ja Svetogorskia.   Rajamuodollisuudet veivät normaalin ajan, paitsi että Venäjän rajamiehet olivat hyvin kiinnostuneita minun autostani löytyneestä  sotahistoriallisesta kirjasta. Hetken aikaa sain vakuutella, etten ole fasisti ja matkani tarkoituksena ei ole levittää fasismin siementä Venäjän varttuvan nuorison joukkoon.

Tankkauksen jälkeen matkamme jatkui kiertäen kohti Hiitolaa. - Tosin pitkälle rajalta emme päässeet, kun Jeeppini moottori sammui yhtenään suoraan ajosta. Vika paikallistui löysälle jääneeseen akkukenkään ja sen kiristettyämme ongelma poistui.

    Yöpaikaksi valitsimme hotelli Kauniksen Sortavalassa. Olimme yöpyneet siellä aiemminkin, joten tiesimme sen hyväksi hotelliksi ja tarjoavan rauhalliset yöunet.
JariJ
Viestit: 459
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 6:27 pm

FSJ:t Paanajärvellä syksyllä 2015

Viesti Kirjoittaja JariJ »

Sortavalan kuningas valtaistuimellaan...

JariJ
Viestit: 459
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 6:27 pm

FSJ:t Paanajärvellä syksyllä 2015

Viesti Kirjoittaja JariJ »

Mike halusi aivan välttämättä kuvaan yhdessä ravintolan kauniin tarjoilijan kanssa. Aamulla bongasimme hotellin ikkunasta Laatokalla kulkevan venäläisen kantosiipialuksen.











...jatkuu
JariJ
Viestit: 459
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 6:27 pm

FSJ:t Paanajärvellä syksyllä 2015

Viesti Kirjoittaja JariJ »





Mikon Cherokeen pakoputkenkannatin antautui ennen Sortavalaa ja se piti korvata rautalangalla ennen kuin jatkoimme matkaa.



Aamiaisen jälkeen tuttu kuoppainen tie johti meitä pakollisten sotamuistomerkkipysähdysten jälkeen kohti Kollaata. Pysähdyimme siellä ja keittelimme sateessa kahvit.











Ensimmäisen telttayön vietimme vanhan Suomen rajan tuntumassa Naistenjärven rannalla. Sadetta riitti läpi yön, mutta miehet pysyivät kuivina. Asiaa auttoi kaminan lämpö - ja uni maittoi.







...jatkuu
JariJ
Viestit: 459
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 6:27 pm

FSJ:t Paanajärvellä syksyllä 2015

Viesti Kirjoittaja JariJ »

Kilometrit taittuivat kohti pohjoista. Tihkusadetta riitti, mutta onneksi välillä aurinkokin paistoi. Jeepit kehräsivät kuin kissat ja ongelmat loistivat poissaolollaan. Sateesta huolimatta fiilis oli korkealla. - Olimmehan viimeinkin päässeet reissuun, josta olimme kauan haaveilleet.





Mike Jeepin ohjaksissa.



Kahvitauot piti ajoittaa päivän kuiviin ja aurinkoisiin hetkiin. Kaasukeittimellä kahvit ja teet valmistuivat nopeasti ja matkalta ostamamme leivät, keksit ja pullat tekivät kauppansa nälkäisille miehille.





Kahvitauko joen yli menevän sillan kupeessa siellä jossain.
JariJ
Viestit: 459
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 6:27 pm

FSJ:t Paanajärvellä syksyllä 2015

Viesti Kirjoittaja JariJ »

Molemmat autot olivat pakattu täyteen. Olihan mukana telttavarustus saunoineen, vaatteineen, ruokineen, juomineen, työkaluineen ja varaosineen. Polttoainettakin oli varuiksi otettu kanistereihin 40 litraa autoa kohti, kun emme tieneet tankkauspaikoista etukäteen. - Varapolttoaine osoittautui sinänsä turhaksi, sillä bensiiniasemia oli matkan varrella sopivin välimatkoin.

    Sateen jatkuessa etsimme leiripaikan pienen järven tuntumasta. Iltapalan ja –juoman jälkeen matkan rasitukset vaativat veronsa ja matkalaiset vaipuivat sikeään uneen. Edes aivan lähellä kulkeneen maantien äänet eivät saaneet meitä hereille.

      Aamun sarastaessa tihkusade jatkui hieman hellittäneenä, mutta teltta jouduttiin kuitenkin pakkaamaan märkänä pussiinsa. Kotamallinen teltta kaminoineen on oiva varuste tämäntyyppisillä retkillä. Kaminan ansiosta sisällä on miellyttävän lämmintä, jos vaan jaksaa parin tunnin välein lisätä brikettejä pesään. Briketit olimme ostaneet mukaan jo Suomen puolelta. - Ne antavatkin kaminakäytössä hyvin lämpöä.





Toinen yö teltassa, sateen jatkuessa.





Kamina,briketit ja olut, - illanvieton oiva yhdistelmä.





Aamusufe.





Good Morning in American English.
rane
Viestit: 459
Liittynyt: Ti Joulu 06, 2011 4:05 pm

FSJ:t Paanajärvellä syksyllä 2015

Viesti Kirjoittaja rane »

Mukaansa tempaava teksti ja kuvat! :D

Ihan kuin olisin nähnyt tämän aiemmin, Jeep-, Offi-foorumissa, kerholehdessä...? :-?

-Ei silti kyllä mielellään katselee uudelleen.... ;)
JariJ
Viestit: 459
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 6:27 pm

FSJ:t Paanajärvellä syksyllä 2015

Viesti Kirjoittaja JariJ »

Oisko kerholehti ilmestynyt joulun 2015 jälkeen ? Jos on, niin posti on hukannut mun lehden.

Kirjuuttelen tarinan loppuun tässä viikon aikana.

T. Jari
JariJ
Viestit: 459
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 6:27 pm

FSJ:t Paanajärvellä syksyllä 2015

Viesti Kirjoittaja JariJ »

Kotateltta on Hellsportin tuote ja se tilattiin Saksasta kera kaminan ja pohjavaatteen. Pinta-alaa teltalla on n.16 m2 ja sisään mahtuu 3 miestä telttasänkyineen ja tavaroineen. Se on helppo ja nopea pystyttää. Ainoastaan kiristysnarujen kanssa joutuu joskus viettämään aikaa. Teltassa on hyvät tuuletusaukot ja sen korkeus on yli kolme metriä.

Kaminan yläpuolella on roikkuva rengas, johon saa kosteat tai märät vaatteet kuivumaan. Kuivuminen tapahtuu nopeasti kaminan lämpötehon ansiosta. Telttasänkyinä meillä oli teräs- alumiinirunkoiset sängyt. Kaksi kapeaa ja Mikolla leveämpi malli. Kun sängyn päälle laittoi vielä ohuen telttapatjan, mikä eristi alhaalta tulevan kylmän, niin makuupusseissa oli hyvä nukkua. - Joskus jopa liiankin kuuma.





Kenttäsängyssä saa hyvä unet.Se on äärimmäisen tärkeää, mikäli aikoo seuraavana päivänä jaksaa ajaa rytyytellä eteenpäin.

Vastaa Viestiin