American Kytkin..

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
NonSenCe
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 12:52 pm

American Kytkin..

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

Kytkin luistaa.. taas sen huomasi kun lämmitin autoa tänään parin viikon tauon jälkeen.. pizzan hakureissu sillä.. heh.. hyötyajoa.. säästä luontoa jne..



Pitäisi laittaa kai ensiviikolla talviteloille.. sitten täytyy alkaa miettiä korjaamista..



Halvalla..



Joten..



Mistäs tuohon saisi kytkin osia.. käsitin että jotkut laittaneet Amazonin tai 164 volvon kytkinlevyjä alkuperäisen tilalle?



Onko se kestänyt kutosen takana?



Volvon 164sessahan on 3.0l kutonen eli pitäisi olla parempi vaihtoehto?



Mikäli olen oikein ymmärtänyt Amazonin levy on selvästi pienempi kuin alkuperäinen (halk. 215mm eli 8 1/2") ja 164n pitäsi olla hieman suurempi halkaisijaltaan (241mm 9 1/2")?



Ja ´68 Ramblerin oma taitaa olla 9 1/8" (jos Rambler Dan:ia on uskominen..)



Sopiiko nämä kytkin levyt silti alkuperäiseen asetelmaan ongelmitta? Ei mitään virityksiä prikoilla tms siis? Jos on niin kertokaa..



Entä Volvojen asetelmat? Sopivatko ne Americanin alkuperäisen tilalle? Jos se onkin syypää eikä itse levy? Joku vaihtanut /kokeillut? Jos näes se sopiikin, niin samalla voisi senkin kai vaihtaa varmuuden vuoksi..



KKOSKINEN kertoili joskus että Moparin Slant Six koneissa käytetyn kytkimen asetelman pitäisi toimia.. pitääkö paikkansa? Se on varmasti helpommin ja halvemmalla saatava osa kuin AMCn jollei volvot sovi.



Lisäksi:

Näissä autoissa on myös käytetty suurin piirtein samaa kokoa olevaa kytkin levyä ja boorimääräkin sopii..

Peugeot 505 on myös 215mm ja 10 boorinen ja 2.3TD 235mm/10 booria

Mercedes 190 2.0l 1982-> on myös 215/10

Mercedes 280s 1979-1985 pitäisi olla 228/10

Mercedes 123 sarjalaisissa on myös 215/10 kytkintä

BMW 500 ja 300 sarjalaisissa useissa on 215/10, 228/10, 230/10 ja 240/10



Onko kukaan tutkinut niitä tarkemmin että sopiiko jokin tarkoitukseen?





Onko muita ohjeita ja neuvoja miten vaihto onnistuu helposti/helpommin?



Mitä pitää purkaa ja missä järjestyksessä? Mitä pitää varoa jne?



Vai täytyykö vain tehdä niinkuin tähänkin saakka.. pultti irti ja katotaan mitä irtoaa..



huom. ainakin 90% irtiotetuista pulteista, muttereista ja ruuveista on muuten laitettu takaisin jossain vaiheessa.. luulisin..


Tapani
Viestit: 365
Liittynyt: Su Huhti 22, 2007 12:51 pm

American Kytkin..

Viesti Kirjoittaja Tapani »

Minähän en tiedä näistäkään mitään :-/,mutta laita YV.tä yhteystietoineen, niin saat paluupostissa -64.n TSM.n valokopioita aiheesta.TSM kirja on kyllä aika ylimalkainen opus tällaiselle aloittelijalle,mutta parempi kuin ei mitään.
NonSenCe
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 12:52 pm

American Kytkin..

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

Jep kävin katsomassa tänään postit ja siellä oli epäilyttävän näköinen pulleahko ruskea kirjekuori..



hah.. sopranos/goodfellas osaston lahjukset tuli heti mieleen.. mutta ei, ei ollut rahaa täynnä vaan jotain muuta ehkä arvokasta.. kopioita kirjasesta.. Kiitokset Tapani.



Ei todellakaan ole ihan haynes osastoa mutta kai tuosta hyötyä on.. etenkin noiden etuakseliston kuvilla voi olla tarvetta.. castercamber jne pitäisi vähän tarkistella..
American67
Viestit: 894
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 11:26 am

American Kytkin..

Viesti Kirjoittaja American67 »

muistaakseni oman americanin nova-kytkinsetti makso us-partsilla sen vähä reilu kaks sataa...
NonSenCe
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 12:52 pm

American Kytkin..

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

Okeh. selvinnyt vähän asioita.. joten laitetaan muidenkin tietoon jokka joskus tulevaisuudessa voivat asiaa tarvita tietoonsa..



bmweet, peugeotit ja mersut jne hubi on 1 1/8 tai vielä isompi.. eikä tuo 1" mikä mun amcssä pitäis olla.



eri kytkin valmistajien sivustoja tutkittuani (perfectionclutch.com esimerkiksi omaa aika hyvät ja kattavat valikoimat pdf tiedostona moniin autoihin) olen toteamassa että sopivaa kytkyä ei olekkaan ollut muussa kuin amazooneihin kuuluneessa laatikossa ja amcn laatikossa. amazon 8 1/2" halkaisijaltaan mutta muuten tuntuu sopivan.



paineasetelma: perfectionclutches ainakin myy samaa osanumeroa amc kutoseen kuin slantti 6 koneeseen 70luvun loppuun saakka. makes sense: kkoskinen sanoikin että us parts myi hänellekin dartin paineasetelmaa.



american67: onko sulla vielä jäljellä paketteja jäljellä tms josta näkyisi tilaus koodi.. parts number ois kätevä olla että saa samanlaisia kysyttyä.. tosin ei tunnu us parts tykkäävän palvella ihmisiä sähköpostitse.. pari kk jo odottanut vastausta mailiin.



lisä omaa kivaa/huvia mitä huomannut..

MasseyFerguson traktoreissa kytkimet ovat ainakin mitoiltaan lähellä monia jenkkiautojen kytkimiä..

esim Massey Ferguson MF135, MF150 10-1/2", 1-1/8" Hub, 10 Spline, Single clutch

-eikös tuo ole uudemmissa amc laatikoissa olevan kytkimen mittoja? 70´s jeepit jne?
American67
Viestit: 894
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 11:26 am

American Kytkin..

Viesti Kirjoittaja American67 »

hmm, oon tainnu tehä siitä paketista jo jotai hyödyllisempää... levy oli muistaakseen nova- merkkinen, asetelma oli valkosessa laatikossa... ellen ihan väärin muista. veikkaanpa et on tehokkainta soittaa us partsii tai sit jos on mahollisuutta ni käydä siel...
JAMANT
Viestit: 1564
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2003 7:45 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

American Kytkin..

Viesti Kirjoittaja JAMANT »

Asetelmaa hyllyssä (jos tuo sopii: http://www.jamant.fi/product_info.php?products_id=620 ) ja viimeks kun piti kytkin tehä Rambleriin, ei levyä löytynyt mistään, pinnoitettiin vanha!!!
Avatar
A-V
Viestit: 7629
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

American Kytkin..

Viesti Kirjoittaja A-V »

eikö löydy sopivaa tältäkään listalta...?

http://www.americanpartsdepot.com/ClutchPage2.htm
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
NonSenCe
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 12:52 pm

American Kytkin..

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

Jooh toi jamantin paineasetelma on kai oikea.. kovin suolaine hinta minun kukkarolle.. tai ainakin pitää säästää monta kuukautta vielä.. onneksi kesään on aikaa.. ja jos sen dartin vinonkuutosen asetelma sopii paikoilleen niin se asetelma on varmasti halvempi.. käytetyn sellaisen voisin löytää kaverin romukasastakin..



ja sitä PressurePlate/clutch cover taitaa löytyä tuolta apd sivustolta kanssa mutta se levy onkin vaikeempi..

en näe ensi näkemältä adpllä olevan oikeeta..



voi olla hieman epätarkka/ylimalkainen ilmoittelu syynä mutta tää on kai lähinnä oikeeta:



62-64 American, Classic w/E-Stick N317 2869 9" clutch 75usd.



mutta mainittu vain vuosimallit 62-64?





Edit: uusi paikka nyt tiedossa.. ainakin minulle uusi siis.. www.Kennedyamerican.com



PP: 59$

Clutch 55$ (remanufactured)



Erittäin fixut sivut.. entenkin tuo "tee oma katalogisi" juttu.. veryttäin smarttia!



Odottelen vastausta mailiin että mitä postikulut maksutavat jne ovat..





Lisää edittiä: millais semmonen kytkinlevy uudelleen päällytetään? mistä kitkapintaa saa? liimataanko ne palat vaan jollai erikois liimalla ja keitetään uunissa kovaksi vai mitä? vai onko se pultattuja/niitattuja levyjä? liimataanko niitatutkin levyt? (jotain jostain vanhejen automiesten jutuista on jäänyt päähän mutta suurin osa on jääny surinaksi)



Extra edit: hmm voi ol kai järkevämpi eka pultata auki laatikko ja kattoo tarviiko paineasetelmaa.. se kun on niin painava osa että voi yksistään nostaa postikulut koviksi esim jenkeistä tilatessa..
karpuraattori
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 11:58 am

American Kytkin..

Viesti Kirjoittaja karpuraattori »





Odottelen vastausta mailiin että mitä postikulut maksutavat jne ovat..



Kerroppa sitten mitä vastaavat, on aika kattava osaluettelo...
Vastaa Viestiin