Öljykysymys
Öljykysymys
Mikä olis hyvä öljy 360seen? synteettiset ei pitkään koneessa viihdy.
Öljykysymys
Mä olen käyttänyt 60-80-lukuisissa harrasteautoissani Motonetissä myytävää British Classic 20w-50w moottoriöljyä. Se on tarkoitettu vanhemmalle kalustolle.
Mulla ei ole pahaa sanottavaa siitä.
T. Jari
Mulla ei ole pahaa sanottavaa siitä.
T. Jari
Öljykysymys
Mää käytän Teboil 10w-30 mineraalia.
Öljykysymys
Näitä öljyjuttuja on pohdittu foorumissa kauan ja varmaan hakukomennoilla löytyy yhtä sun toista mielipidettä.
Nykyisin mä käytän tossa Rebelin koneessa yleensä 5W50 tai 20W50 täyssynteettisiä öljyjä, kesällä yleensä paksummat ja syksyllä juoksevammat. Normisti vaihtelen öljyt(ja filtterin joka kerta) kerran vuodessa (mulla tulee vuodessa noin 12tkm harrasteauton mittariin kun sillä ajan joka päivä, periaatteessa voin vaihtaa kaksikin kertaa jos on pitempi reissu eessä tms). Oikeastaan merkin suhteen ei niin väliä, mutta olen yleensä suosinut noita jenkkiversioita (Kendall, Gulf, jne) tai ihan Mobil ykköstä, Valvoline MaxLifeä ja välillä noita Teboilinkin vastaavia. Ei ole ollut ongelmia (mullahan on toi kone läpikäyty kokonaan muutamia vuosia sitten).
Budjettisyistä oon monesti käyttänyt myös ihan mineraaliversioita mm. 10w30 ja 20w50 öljyistä, noin teoriassa kun ajelis vähemmän ja vaihtelis kerran vuodessa niin eipä kai sillä nykyisin paljoa väliä ole mitä modernia öljyä sinne laittaa. Kulumisenestolisäaineet (mm sinkki) ja kaikennäköset tiivisteiden suoja-aineet ovat ihan perusjuttuja kaikissa öljyissä nykyisin oli ne synteettisiä tai mineraalipohjaisia - kuitenkin oon aina pysynyt noissa merkkiöljyissä ihan vaan laadunvalvonnan paremmuuden vuoksi.
Nykyisin mä käytän tossa Rebelin koneessa yleensä 5W50 tai 20W50 täyssynteettisiä öljyjä, kesällä yleensä paksummat ja syksyllä juoksevammat. Normisti vaihtelen öljyt(ja filtterin joka kerta) kerran vuodessa (mulla tulee vuodessa noin 12tkm harrasteauton mittariin kun sillä ajan joka päivä, periaatteessa voin vaihtaa kaksikin kertaa jos on pitempi reissu eessä tms). Oikeastaan merkin suhteen ei niin väliä, mutta olen yleensä suosinut noita jenkkiversioita (Kendall, Gulf, jne) tai ihan Mobil ykköstä, Valvoline MaxLifeä ja välillä noita Teboilinkin vastaavia. Ei ole ollut ongelmia (mullahan on toi kone läpikäyty kokonaan muutamia vuosia sitten).
Budjettisyistä oon monesti käyttänyt myös ihan mineraaliversioita mm. 10w30 ja 20w50 öljyistä, noin teoriassa kun ajelis vähemmän ja vaihtelis kerran vuodessa niin eipä kai sillä nykyisin paljoa väliä ole mitä modernia öljyä sinne laittaa. Kulumisenestolisäaineet (mm sinkki) ja kaikennäköset tiivisteiden suoja-aineet ovat ihan perusjuttuja kaikissa öljyissä nykyisin oli ne synteettisiä tai mineraalipohjaisia - kuitenkin oon aina pysynyt noissa merkkiöljyissä ihan vaan laadunvalvonnan paremmuuden vuoksi.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Öljykysymys
Tossa ihan mielenkiintoinen taulukko sinkistä jota siis useissa synteettisissä öljyssä on huomattavan vähän.
https://mobiloil.com/~/media/amer/us/pvl/files/pdfs/mobil-1-oil-product-specs-guide.pdf
Ja tähän vielä lontooksi mobilin edustajan lausunnosta lainaus:
The active ingredient that you are talking about is phosphorus that is added through a component called ZDDP. For products that meet the ILSAC GF-5 specification, the phosphorus levels for the oil must be less than 800 ppm phosphorus. The ILSAC level for phosphorus has been reduced to protect the catalytic converter and other emission protection equipment. The engine manufacturers are confident that this level of phosphorus will protect both new and older engines. However, there are Mobil 1™ synthetic oils that have a higher level of phosphorus (phos) and can be used in engines in racing or high-performance applications; see the attached table.
Aika monessa lähteessä pidetään 1000 "turvallisena" rajana laahaavalle nokalle.
https://mobiloil.com/~/media/amer/us/pvl/files/pdfs/mobil-1-oil-product-specs-guide.pdf
Ja tähän vielä lontooksi mobilin edustajan lausunnosta lainaus:
The active ingredient that you are talking about is phosphorus that is added through a component called ZDDP. For products that meet the ILSAC GF-5 specification, the phosphorus levels for the oil must be less than 800 ppm phosphorus. The ILSAC level for phosphorus has been reduced to protect the catalytic converter and other emission protection equipment. The engine manufacturers are confident that this level of phosphorus will protect both new and older engines. However, there are Mobil 1™ synthetic oils that have a higher level of phosphorus (phos) and can be used in engines in racing or high-performance applications; see the attached table.
Aika monessa lähteessä pidetään 1000 "turvallisena" rajana laahaavalle nokalle.
Öljykysymys
Pitäisin tuota Teboilin uutta kokeilemisen arvoisena tuotteena, siinä on kuitenkin jenkkiharrastajia taustalla... ;)
Gulfin öljyjä ei kannata mieltää ainakaan jenkkituotteeksi, intialaiset omistaa brandin ja Hollannista tulee tavara.
Gulfin öljyjä ei kannata mieltää ainakaan jenkkituotteeksi, intialaiset omistaa brandin ja Hollannista tulee tavara.
Öljykysymys
tossa on aika näppärästi otettu kantaa aika moneen legendaan, myös tohon sinkkipitoisuuteen:
http://teboildiamond.fi/myytteja-moottorioljysta/
http://teboildiamond.fi/myytteja-moottorioljysta/
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Öljykysymys
tossa on aika näppärästi otettu kantaa aika moneen legendaan, myös tohon sinkkipitoisuuteen:
http://teboildiamond.fi/myytteja-moottorioljysta/
Joo,nykyään suorastaan vouhotetaan tuosta sinkistä.Itse käyttänyt noissa "maamoottoreissa" monenlaisia öljyjä ja sentään ajankin ihan oikeasti noilla autoilla,eikä ole ole minkäänlaisia ongelmia.Osasyy varmasti noihin moottoririkkoihin ja nokka ongelmiin löytyy kiinan poikain tekemistä osista.Aika heikkolaatuista kamaa osa.
Öljykysymys
Vakio jousipaineilla varmaan paljoo merkitystä, mutta virinokilla ja jäykillä jousilla kattoisin että sitä sinkkiä on. Toi öljyyhtiön ympäripyöreä vakuuttelu ei oikein vakuuta, kun ei edes mainita mitä käytetään tilalla. Jos olis jotain parempaa niin varmasti olis mainittu