Öljykysymys

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
JanneM
Viestit: 1465
Liittynyt: To Huhti 01, 2010 3:13 pm

Öljykysymys

Viesti Kirjoittaja JanneM »

Mikä olis hyvä öljy 360seen? synteettiset ei pitkään koneessa viihdy.
JariJ
Viestit: 459
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 6:27 pm

Öljykysymys

Viesti Kirjoittaja JariJ »

Mä olen käyttänyt 60-80-lukuisissa harrasteautoissani Motonetissä myytävää British Classic 20w-50w moottoriöljyä. Se on tarkoitettu vanhemmalle kalustolle.

Mulla ei ole pahaa sanottavaa siitä.

T. Jari
Avatar
pekka
Viestit: 4938
Liittynyt: To Tammi 23, 2003 6:59 pm
Paikkakunta: Parainen

Öljykysymys

Viesti Kirjoittaja pekka »

Mää käytän Teboil 10w-30 mineraalia.
Avatar
A-V
Viestit: 7629
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Öljykysymys

Viesti Kirjoittaja A-V »

Näitä öljyjuttuja on pohdittu foorumissa kauan ja varmaan hakukomennoilla löytyy yhtä sun toista mielipidettä.



Nykyisin mä käytän tossa Rebelin koneessa yleensä 5W50 tai 20W50 täyssynteettisiä öljyjä, kesällä yleensä paksummat ja syksyllä juoksevammat. Normisti vaihtelen öljyt(ja filtterin joka kerta) kerran vuodessa (mulla tulee vuodessa noin 12tkm harrasteauton mittariin kun sillä ajan joka päivä, periaatteessa voin vaihtaa kaksikin kertaa jos on pitempi reissu eessä tms). Oikeastaan merkin suhteen ei niin väliä, mutta olen yleensä suosinut noita jenkkiversioita (Kendall, Gulf, jne) tai ihan Mobil ykköstä, Valvoline MaxLifeä ja välillä noita Teboilinkin vastaavia. Ei ole ollut ongelmia (mullahan on toi kone läpikäyty kokonaan muutamia vuosia sitten).



Budjettisyistä oon monesti käyttänyt myös ihan mineraaliversioita mm. 10w30 ja 20w50 öljyistä, noin teoriassa kun ajelis vähemmän ja vaihtelis kerran vuodessa niin eipä kai sillä nykyisin paljoa väliä ole mitä modernia öljyä sinne laittaa. Kulumisenestolisäaineet (mm sinkki) ja kaikennäköset tiivisteiden suoja-aineet ovat ihan perusjuttuja kaikissa öljyissä nykyisin oli ne synteettisiä tai mineraalipohjaisia - kuitenkin oon aina pysynyt noissa merkkiöljyissä ihan vaan laadunvalvonnan paremmuuden vuoksi.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Avatar
pekka
Viestit: 4938
Liittynyt: To Tammi 23, 2003 6:59 pm
Paikkakunta: Parainen

Öljykysymys

Viesti Kirjoittaja pekka »

Tossa ihan mielenkiintoinen taulukko sinkistä jota siis useissa synteettisissä öljyssä on huomattavan vähän.



https://mobiloil.com/~/media/amer/us/pvl/files/pdfs/mobil-1-oil-product-specs-guide.pdf



Ja tähän vielä lontooksi mobilin edustajan lausunnosta lainaus:

The active ingredient that you are talking about is phosphorus that is added through a component called ZDDP. For products that meet the ILSAC GF-5 specification, the phosphorus levels for the oil must be less than 800 ppm phosphorus. The ILSAC level for phosphorus has been reduced to protect the catalytic converter and other emission protection equipment. The engine manufacturers are confident that this level of phosphorus will protect both new and older engines. However, there are Mobil 1™ synthetic oils that have a higher level of phosphorus (phos) and can be used in engines in racing or high-performance applications; see the attached table.



Aika monessa lähteessä pidetään 1000 "turvallisena" rajana laahaavalle nokalle.
kustom66
Viestit: 62
Liittynyt: To Touko 13, 2010 12:47 pm

Öljykysymys

Viesti Kirjoittaja kustom66 »

Itse taasen luottanut gulfiin.

https://www.jenkkiosat.com/gulf_classic_50w_5l


dart-66
Viestit: 63
Liittynyt: To Helmi 06, 2003 5:00 pm

Öljykysymys

Viesti Kirjoittaja dart-66 »

Pitäisin tuota Teboilin uutta kokeilemisen arvoisena tuotteena, siinä on kuitenkin jenkkiharrastajia taustalla... ;)



Gulfin öljyjä ei kannata mieltää ainakaan jenkkituotteeksi, intialaiset omistaa brandin ja Hollannista tulee tavara.


Avatar
A-V
Viestit: 7629
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Öljykysymys

Viesti Kirjoittaja A-V »

tossa on aika näppärästi otettu kantaa aika moneen legendaan, myös tohon sinkkipitoisuuteen:

http://teboildiamond.fi/myytteja-moottorioljysta/


'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
faikku66
Viestit: 323
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 6:45 pm

Öljykysymys

Viesti Kirjoittaja faikku66 »

tossa on aika näppärästi otettu kantaa aika moneen legendaan, myös tohon sinkkipitoisuuteen:

http://teboildiamond.fi/myytteja-moottorioljysta/




Joo,nykyään suorastaan vouhotetaan tuosta sinkistä.Itse käyttänyt noissa "maamoottoreissa" monenlaisia öljyjä ja sentään ajankin ihan oikeasti noilla autoilla,eikä ole ole minkäänlaisia ongelmia.Osasyy varmasti noihin moottoririkkoihin ja nokka ongelmiin löytyy kiinan poikain tekemistä osista.Aika heikkolaatuista kamaa osa.
Avatar
tl
Viestit: 4002
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 2:08 pm

Öljykysymys

Viesti Kirjoittaja tl »

Vakio jousipaineilla varmaan paljoo merkitystä, mutta virinokilla ja jäykillä jousilla kattoisin että sitä sinkkiä on. Toi öljyyhtiön ympäripyöreä vakuuttelu ei oikein vakuuta, kun ei edes mainita mitä käytetään tilalla. Jos olis jotain parempaa niin varmasti olis mainittu
Vastaa Viestiin