Kiisseli Grandin pa-suodatin
Kiisseli Grandin pa-suodatin
Eli tapaus 2002 Grand Cherokee 2,7 CRD ja pa-suodatimen vaihto, josta jo tuolla whatsapissa kirjoittelinkin.
Eli vaihdoin huollossa naapurin rouvan grandiin pa-suodattimen. Ilmaus alipaineella suodattimen tankille menevästä paluuliitoksesta ja siinä venakopan vieressä olevasta liitoksesta. Tätä ennen täytin vielä suodattimen diesel puhdistusaineella. Ihmettelin jo alkuun heikkoa ilmaantumista mutta muistelin ettei tämä viimeksikään ollut ihan helppoa. Auto lähti kuitenkin käymään, käyttelin hetken vähän isommilla kierroksilla ja jätin käymään tyhjää. Hetken päästä auto sammui eikä lähde käyntiin. Uusi ilmaus ja sama homma. Mid vid??? Ei kun tutkimaan, että kaikki asennukset tuli tehtyä niin kuin kuuluu. Jo alkuun oli tiedossa, että suodattimelta siirtopumpulle menevästä putkesta on kynnet poikki jotka pitää sen kiinni siinä suodattimessa. Hyvin oli kuitenkin pari vuotta siinä pysynyt. Kaikki näytti olevan ok mutta ilmaa vaan muodostuu.
Selvittelin uutta putkea ja O-renkaita. Putki tilaukseen Jamantilta ja AD:lta kokeiluun 3x8mm O-rengas (ei toimi, pitää olla 2,5x8mm).
Otin sit vielä seuraavana iltana koko suodattimen irti ja tutkittiin sitä kaverin kanssa oikein suurennuslasilla. Tyhjennystulpan reijän pohjalla näkyi joku liikkuva purse mikä lähti pois. Mutta puhalluskokeessa siitä meni silti ilma läpi vaikka kuinka kiristi. Liimasin koko reijän tukkoon minkä jälkeen se lakkasi vuotamasta. Silti ei ilman tulo loppunut. Vaihdoin sit kokeilun vuoksi vanhan suodattimen takaisin. Jo paluuliitäntää asentaessa huomasi, että tämä vanha on paljon jämptimpi kuin uusi. Samoin se lähtöputken liitos. Nyt ilmaaminen onnistui saman tien ja auto kävi vartissa.
Eli jätä se Hengst merkkinen säilyketölkin reinkarnaatio sinne vauhtioputkan hyllyyn ja käytä alkuperäistä tai WIX:iä.
Suodattimen myynyt tukkuri kait hyvittää sen suodattimen mut mitään korvausta työstä ei saa kun ei oo asiakaslaskutustakaan. >:(
Eli vaihdoin huollossa naapurin rouvan grandiin pa-suodattimen. Ilmaus alipaineella suodattimen tankille menevästä paluuliitoksesta ja siinä venakopan vieressä olevasta liitoksesta. Tätä ennen täytin vielä suodattimen diesel puhdistusaineella. Ihmettelin jo alkuun heikkoa ilmaantumista mutta muistelin ettei tämä viimeksikään ollut ihan helppoa. Auto lähti kuitenkin käymään, käyttelin hetken vähän isommilla kierroksilla ja jätin käymään tyhjää. Hetken päästä auto sammui eikä lähde käyntiin. Uusi ilmaus ja sama homma. Mid vid??? Ei kun tutkimaan, että kaikki asennukset tuli tehtyä niin kuin kuuluu. Jo alkuun oli tiedossa, että suodattimelta siirtopumpulle menevästä putkesta on kynnet poikki jotka pitää sen kiinni siinä suodattimessa. Hyvin oli kuitenkin pari vuotta siinä pysynyt. Kaikki näytti olevan ok mutta ilmaa vaan muodostuu.
Selvittelin uutta putkea ja O-renkaita. Putki tilaukseen Jamantilta ja AD:lta kokeiluun 3x8mm O-rengas (ei toimi, pitää olla 2,5x8mm).
Otin sit vielä seuraavana iltana koko suodattimen irti ja tutkittiin sitä kaverin kanssa oikein suurennuslasilla. Tyhjennystulpan reijän pohjalla näkyi joku liikkuva purse mikä lähti pois. Mutta puhalluskokeessa siitä meni silti ilma läpi vaikka kuinka kiristi. Liimasin koko reijän tukkoon minkä jälkeen se lakkasi vuotamasta. Silti ei ilman tulo loppunut. Vaihdoin sit kokeilun vuoksi vanhan suodattimen takaisin. Jo paluuliitäntää asentaessa huomasi, että tämä vanha on paljon jämptimpi kuin uusi. Samoin se lähtöputken liitos. Nyt ilmaaminen onnistui saman tien ja auto kävi vartissa.
Eli jätä se Hengst merkkinen säilyketölkin reinkarnaatio sinne vauhtioputkan hyllyyn ja käytä alkuperäistä tai WIX:iä.
Suodattimen myynyt tukkuri kait hyvittää sen suodattimen mut mitään korvausta työstä ei saa kun ei oo asiakaslaskutustakaan. >:(
Kiisseli Grandin pa-suodatin
Niitä putkia on hyllyssä nyt se Hentpen yksi ja lisää tulee alkuviikosta, niissä on ne sopivat oikeat o-renkaat paikoillaan, eli ei tarvitse metsästää niitä. Muutenkin hauskasti hinnoiteltu, jos joku tarvii pelkkää o-rengasta, niin otan putkesta molemmat ja myyn ne ja laitan putken roskiin, o-renkaat irrallaan käsittämättömät 25.00 euroo kappale, kun putki, jossa on molemmat o-renkaat maksaa 39.00/kpl, tuossa: http://jamant.fi/fi/tuote/16847984-putki-wj-crd-mop5080482ab
Ja sanoitko Hentpe, että noita ei enää saa Jeepiltäkään?? Taidan siis tilata ne kaikki mitä tukkurilla on...
Ja sanoitko Hentpe, että noita ei enää saa Jeepiltäkään?? Taidan siis tilata ne kaikki mitä tukkurilla on...
Kiisseli Grandin pa-suodatin
Nyt niitä putkia on monta hyllyssä...
Kiisseli Grandin pa-suodatin
Juu, Vaunulan mopsi huolto ainakin näin väitti. Mersulta saa kun vaan tietää minkä mallisessa mesessä on samanlainen. Vastaavaa suodatinta on kuulemma käytetty Sprintterissä, joten putkikin varmaan löytyy samasta tötteröstä. En tilannut kun en ollut pommin varma eikä Raision Veholla ollut valmiiksi varastossa, et olis voinut verrata.
Kiisseli Grandin pa-suodatin
No mulla on nyt noita useita, että ei ne tällä menekillä heti lopu ;) ;)
Kiisseli Grandin pa-suodatin
Olitko sen sunnuntainkin 11.2.18 reissussa?? Siirty kustom kulture käynti siihen päivään.
Kiisseli Grandin pa-suodatin
Olitko sen sunnuntainkin 11.2.18 reissussa?? Siirty kustom kulture käynti siihen päivään.
Joo, tai kai sitä jossain vaiheessa päivää/iltaa kotiudutaan...
Kiisseli Grandin pa-suodatin
Soittelen kun ollaan ajelemassa kotia kohti.
Kiisseli Grandin pa-suodatin
Tämä toimi näköjään kuukauden päivät. Naapurin täti soitteli tuossa männäviikolla, et ei lähde käymään. Olivat jo akukin vaihtaneet. Sammunut joutokäynniltä minkä jälkeen ei lähtenyt kuin sairaan kauan sahaamalla.
Auto talliin ja se Jamantilta tullut uusi pa-putki ja vastaava MANN suodatin paikalleen kuin on ennenkin ollut (se toimiva MANN WK 842/19). Ei apua. Tekee taas ilmaa. Kirosin mielessäni, et miks näissä ei tuu tyhjennys tulppaa tai sen tiivistettä ja vesianturin tiivistettä mukana vaan pitää laittaa vanhoilla kiinni. Ei siis oo varmuutta pitääkö ne vai ei.
Tänään tuossa aikani asiaa selviteltyäni päädyin kokeilemaan Sprintterin suodatinta (MANN WK 842/13) jossa ei oo tulppaa kyljessä eikä pohjassa mutta liitännät ja koko vastaava kuin tuossa alkuperäisessä. Jos sen jälkeen vielä horii ilmaa jostain, niin sit on piru merrassa.
Auto talliin ja se Jamantilta tullut uusi pa-putki ja vastaava MANN suodatin paikalleen kuin on ennenkin ollut (se toimiva MANN WK 842/19). Ei apua. Tekee taas ilmaa. Kirosin mielessäni, et miks näissä ei tuu tyhjennys tulppaa tai sen tiivistettä ja vesianturin tiivistettä mukana vaan pitää laittaa vanhoilla kiinni. Ei siis oo varmuutta pitääkö ne vai ei.
Tänään tuossa aikani asiaa selviteltyäni päädyin kokeilemaan Sprintterin suodatinta (MANN WK 842/13) jossa ei oo tulppaa kyljessä eikä pohjassa mutta liitännät ja koko vastaava kuin tuossa alkuperäisessä. Jos sen jälkeen vielä horii ilmaa jostain, niin sit on piru merrassa.
Kiisseli Grandin pa-suodatin
Tänään taas tapeltu tämän kanssa ja saavutettiin alustava voitto.
Se suodatin ei sitten sopinutkaan vaikka paperilla näin piti olla. Siinä suodattimen pumpulle menevän putken liitoksessa 0,3mm kokoeroa, joten se Jeepin putki ei mahdu eikä sovi siihen. No oli onneks halpa kokeilu.
Vihdoin vielä sen suodattimelle tulevan letkun pätkänkin varmuudeksi.
Kun sain sen käymään ja ilmaa vaan menee putkessa niin kiinnityin huomiota, et hitto sen pari vuotta sitten vaihdetun siirtopumpun ja painepumpun välisen putken yks haarasauma kastuu pikkuhiljaa. Siitä haarasta lähtee putki ilmausliittimelle. Siinä on semmoinen musta haaroitus johon ne läpinäkyvät putket kiinnittyy. Putken ja sen mustan muovihaaran välistä tihkuu löpöä.
No onneks ei tarvii enää jahdata haamuja. Ja ei kun taas tilausta Jamantille vetämään.
Se suodatin ei sitten sopinutkaan vaikka paperilla näin piti olla. Siinä suodattimen pumpulle menevän putken liitoksessa 0,3mm kokoeroa, joten se Jeepin putki ei mahdu eikä sovi siihen. No oli onneks halpa kokeilu.
Vihdoin vielä sen suodattimelle tulevan letkun pätkänkin varmuudeksi.
Kun sain sen käymään ja ilmaa vaan menee putkessa niin kiinnityin huomiota, et hitto sen pari vuotta sitten vaihdetun siirtopumpun ja painepumpun välisen putken yks haarasauma kastuu pikkuhiljaa. Siitä haarasta lähtee putki ilmausliittimelle. Siinä on semmoinen musta haaroitus johon ne läpinäkyvät putket kiinnittyy. Putken ja sen mustan muovihaaran välistä tihkuu löpöä.
No onneks ei tarvii enää jahdata haamuja. Ja ei kun taas tilausta Jamantille vetämään.