Sivu 1/1
Cherokeen jarrurumpu jumissa
Lähetetty: Pe Huhti 18, 2008 3:53 pm
Kirjoittaja saatsi
Nyt olis hyvät neuvot tarpeen! Miten saa parhaiten jarrurummut irti? Ähelsin tunnin, rumpu liikkuu vähän edestakaisin muttei irtoa. Siinä kolistessa sain vielä kenkien sokat tippumaan rummun välistä. Säätöpyörä takana niin hankalassa paikassa ja ruosteessa, ettei saa liikkumaan rikkomatta paikkoja.
Pääseekö jotain toista kautta kenkiä hölläämään, vai pitääkö voimalla runnoa rumpu irti?
Cherokeen jarrurumpu jumissa
Lähetetty: La Huhti 19, 2008 12:06 pm
Kirjoittaja A-V
öö. jos ei meinaa lähteä ihan normaalisti niin...
1. alta kattellen jarrukilven takaa kurkistusrei'istä säädät kengät niin kauas rummusta kun mahdollista. tähän käy litteähkö normaali ruuvimeisseli, mä vedin rukariin siihen talttaan keskelle pienen vekin joka helpotti tota säätörullaan kiinni saamista/pysymistä...
2. kopautat kunnolla esim pikkulekalla rumpua ulkoapäin molemmilta puolilta ja säädät kengät vielä kauemmas rummusta.
3. kun rumpu pyörii ympäri hankaamatta kenkiin ollenkaan niin sitten koputtelemaan ulospäin. kyllä se tulee kun otat tasasesti vuorotellen molemmilta puolilta. ite muistaakseni käytin myös paria isoa rukaria varmistamaan ettei 'naksahda' takas paikalleen ja niillä saa myös jäkitettyä kenkiä lähemmäs jarrukilpeä sitten kun rakoa alkaa näkyä.
käytännössä jos rumpu on niin kulunut että kengät on syöny sen sisälle jättäen kontaktipintaan kunnon uran joka estää rummun irrottamisen niin voi olla tosiaan v-mäinen homma. yhen amc:n pikkuperän rummut jouduin joskus irrottamaan takakautta jarrusylinteri/putki irti ja ne kenkien kiinnikekepukat katki. käsijarruvaijerin toki joutu irrottamaan kun koko paska oli käsillä. tuli investoitua siihen katiskaan uudet sylkyt+kiinnitys/jousisarja jokatapauksessa niin ei ollut niin merkitystä...
Cherokeen jarrurumpu jumissa
Lähetetty: Su Huhti 20, 2008 3:22 pm
Kirjoittaja saatsi
Ongelmana oli aluksi nimenomaan kiinniruostunut säätöpyörä, jolla jarrukenkien etäisyyttä rummusta voi säätää. Kun CRC-kylpy ja monen erilaisen ruuvarin ja kirosanan yhdistelmä ei auttanut, siirryin suoraan toimintaan: isompi leka ja sorkkarauta kehiin! Sain rumpua liikkumaan pari senttiä, mutta tässä vaiheessa jarrukenkiä paikallaan pitävien tappien lukitusprikat pettivät. Keräilin lattialta pudonneet osat ja luettelin varmuuden vuoksi vielä uudelleen kaikki suomalaiset väkisanat. Nyt ongelmia olikin jo enemmän kun kengät rumpua ulosvetäessä pyrkivät kallistumaan. Suihkuttelin vielä kerran säätöpyörään CRC:tä ja päätin painua yöpuulle.
Aamulla yritin vielä kerran säätöpyörää, tällä kertaa rummun ja kilven väliin syntyneestä raosta isolla ruuvimeisselillä sorkkarautaan tukien: se pyörähti! Nyt ongelmana oli enää irtonaiset jarrukengät rummun sisällä...
Nyt rumpu liikkui jo kolme senttiä ulospäin, muttei suostunut kokonaan irtoamaan. Mitä enemmän voimaa käytti, sitä tiukempaan kengät rummun jumittivat. Pyörittelin rumpua ympäri ja yritin nykäistä aina eri kohdasta sen irti. Lopulta, noin tunnin sinnikkään yrittämisen jälkeen se yhtäkkiä irtosi!
Jarrukengät oli ihan ok (tämän tarkistus oli koko projektin ideana) pintaa n. 4 mm. Rummun ulkoreunassa oli pari milliä korkea reunus, joka esti sen irrotuksen. Veistelin rälläkällä reunuksen tasaiseksi ja putsasin ja rasvasin ja kasasin koko paketin. Onneksi kenkien lukitussokkia oli kaksi per tappi niin pelkästään niiden paikkaa vaihtamalla selvisin tulleista vaurioista.
Kokeilin samaa myös toisella puolella autoa, mutta säätöpyörä myös jumissa siellä. Tyydyin antamaan pelkästään öljykylvyn, jos kokeilee irrotusta joskus myöhemmin. Melko suurella todennäköisyydellä kaikki kengät on kuitenkin vaihdettu samaan aikaan. Varsinkaan kun jarruissa ei mitään vikaa ole.
Mitä tästä vuorokauden mittaisesta "taistelusta" sitten opin? No ehkä sen mitä joku viisas sanoi myös offipalstalla: ÄLÄ KOSKE MIHINKÄÄN MIKÄ TOIMII!
Takajouset alkaa olla aika kuoleentuneet, kannattanee unohtaa lisälehdet ja panostaa uusiin pakkoihin? Mutta jos haluaa säilyttää auton suht vakiona niin kannattanee hankkia tavalliset jouset?
Meinaan kun esim JAMANTILLA on hd-jousia mitkä korottaa pari tuumaa, niin jääkö keula silloin liian alas? Emäntä kuiteski kuskaa noita hevosia usein ja takapää on kovilla. Kaikki suosittelee tietysti korotussettiä, mutta siinä on liikaa hintaa ja liikaa työtä (kai)?
Cherokeen jarrurumpu jumissa
Lähetetty: Su Huhti 20, 2008 4:54 pm
Kirjoittaja hentpe
Nuo veltostuneet jouset voi korjauttaa jousipajalla esim. Punkka tai Vuola. Lisä lehtien laittaminen velttoon pakkaan ei korjaa ongelmaa pitkäksi aikaa. Sinun sijassasi kiikuttaisin pakat korjaamolle ja, kun pakat on ensin kunnostettu, niin sen jälkeen yksi lisälehti avittamaan vaunun tuomaan lisäkuormitukseen.
Cherokeen jarrurumpu jumissa
Lähetetty: Su Huhti 20, 2008 8:29 pm
Kirjoittaja A-V
noniin, soot oikeen kantapäänkautta ihastunut nyt jarruremontteihin. on ehkä kaikkein vittumaisin homma mitä autolle voi tehdä.. ;D
Mä melkein investoisin niihin orkkiskokosiin takalehtipakkoihin. Olikohan jotain tyyliin 150e/puoli kun kattelin niitä paikallisen mopar (Dart Center, Hiljanen) myyjän hyllyllä... olikohan vielä tosin että niihin piti hankkia puslat vielä erihintaan...
En mä kannata korotusta käyttöautoon, huonontaa ajo-ominaisuuksia tiellä (missä mun ajoista noin 99.995% tapahtuu).... ;)
Cherokeen jarrurumpu jumissa
Lähetetty: Ma Huhti 21, 2008 7:31 am
Kirjoittaja hentpe
En mä kannata korotusta käyttöautoon, huonontaa ajo-ominaisuuksia tiellä (missä mun ajoista noin 99.995% tapahtuu).... ;)
Mutta kaiken voi uhrata ulkonäön takia!!! :) :)
Cherokeen jarrurumpu jumissa
Lähetetty: Ma Huhti 21, 2008 6:21 pm
Kirjoittaja Zonta
Jostain täytyy tinkiä, Yleensä käytännöllisyydestä! ;D
Cherokeen jarrurumpu jumissa
Lähetetty: Su Heinä 06, 2008 6:42 am
Kirjoittaja saatsi
Nostin tuossa kesälomien alussa Cheron pukeille kun selvittiin yhdellä autolla ja aloitin uudestaan sen toisen takarummun liotushoidon. Parin viikon liotuksen ja nytkytyksen jälkeen se kiinniruostunut säätöpyörä AUKESI! Eli jälleen sinnikkyys palkittiin. Jarrukengät oli hyvässä kunnossa, putsailin paikat ja rälläköin rummun reunasta vallin (n. 3 mm) pois.
Siinä pukeilla ollessa päätin kokeilla myös takajousien irrotusta, samalla kun olin liottanut jarruujen säätöpyörää, liottelin jousien pultteja ja muttereita. Välillä aina kokeilin avata. Tiukassa olivat! Lopputuloksena sain auki vain u-pulttien mutterit, riipukkeiden alapultit rälläköin poikki. Riipukkeiden yläpultteja ja jousien etupultteja en liotuksesta ja sinnikkäästäkä yrittämisestä huolimatta saanut auki. Liiallista voimankäyttöä välttelin pulttien katkeamisen pelossa.
No, sain kuitenkin jousipakat purettua (ylin jousi jäi etupultista kiinni runkoon) ja analysoitua tilanteen. Lehdet kuoleentuneet, ruostuneet ja liukupalat häipyneet olemattomiin lehtien päistä. Kiikutin lehdet puhaltamoon ja tilasin J.HALMEELTA lisälehdet. Kylmätaoin vanhat lehdet lisälehtien kaarevuuteen, maalasin, voitelin lehdet ympäriinsä vaseliinilla ja kokosin pakat. Tämä oli tietysti normaalia vaikeampaa ylimmän lehden ollessa koko ajan kiinni autossa.
Lopputuloksena auton perä nousi 3 tuumaa ja jämäkkyyttä tuli huomattavasti lisää. Etupää on nyt 1,5 tuumaa alempana, mutta kuormattuna ja varsinkin hevoskoppi perässä auto ui suorassa.
Cherokeen jarrurumpu jumissa
Lähetetty: La Touko 09, 2009 2:50 pm
Kirjoittaja saatsi
Keväällä renkaanvaihdon yhteydessä totesin kuinka helppoa on nyt tarkistaa takajarrut kun rumpu lähtee pois niinkuin on tarkoitus! Ne säätöpyörätkin kannattaa näköjään rasvata silloin tällöin.