Ajotapa Jeepillä traileria vedettäessä

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
Enzo

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Välillä mietityttää, varsinkin painavampaa kärryä vedettäessä, kannattaako suurinta vaihdetta käyttää ollenkaan.

Auto on Jeep Comanche -89, 4.0L ruisku+autom.

Suurinta kärryn vetopainoa en tiedä, tosin ei sitä ole kukaan kysynytkään... ;)

Miten tunnistaa onko autossa ns. heavy-duty perä.

Tietääkseni valmistaja on ilmoittanut Comanchelle 6+autom.+heavy-duty -perä vetopainoksi 2200kg.

Jeeppini on lyhytlavainen malli.

Autossani on 215/70 R15C- renkaat trailerin vedossa ja ajaessani vaihdan kolmosen ja nelosen välillä maaston mukaan. Kärryjen painot vaihtelevat 180 ja 2000kg:n välillä. Olisiko vaihteistoa säästävämpää ajaa jatkuvasti kolmosvaihteella, ainakin isommilla kuormilla?

Tuntuu vain turhalta huudattamiselta, kun kone kiertää noin 2500-3000 kierr/min.

Toisaalta auton tankkaaminen verrattuna vaihteistoremonttiin on paljon houkuttelevampaa.

Kannattaako vaihteiston öljynsuodatin puhdistaa jokaisen öljynvaihdon yhteydessä?

Suositeltava vaihteistoöljyn vaihtoväli?

Vastausvuoro viisaammille. :)
JAMANT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JAMANT »

En ota kantaa muuhun kuin vaihteistosuodattimeen: Älä pese sitä, vaihda se uuteen!!! Kun peset sitä, saatat huomaamattasi suurentaa verkossa olevia reikiä, jolloin suodatuskyky huononee!!!

Uusi maksaa 60,- ja sisältää tiivarin!!

Ja vaihtoväli taisi olla Jeepin mukaan 40.000km, oma suositukseni on 50.000km. Valitse kumpi sopii itsellesi!!
Enzo

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Tomaattiöljyt olen vaihtanut 10-15 tuhannen välein.

Käytäntö on opittu Citroenin tomaateista, joihin jotkut vaihtavat öljyt jopa 5000 km välein.

En tiedä sitten, onko tiheästä vaihdosta saatava hyöty vaivan arvoinen. Citikan lootat kun on siitä huolimatta hajonneet mm. kovan pakkasen takia. (ZF- loota).

Takavetoisessa autossa automaattiloota on helpompi tehdä kestäväksi, kun käytettävissä on enemmän tilaa.

Olen myös huomannut automaattiöljyä vaihtaessa, että ne kannattaa jättää valumaan yön yli. Näin vaihtuva öljyn määrä on jopa kaksinkertainen.

Öljypohjan tiivisteenä olen käyttänyt korkkitiivistettä. Tosin Autokeskuksen varaosamyyjä kertoi, että tiivistykseen käytetään yleisesti massaa.

Mikä on ammattilaisen suosima tapa?
JAMANT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JAMANT »

Ei missään tapauksessa massaa!!!
hornex

Viesti Kirjoittaja hornex »

OD on hyvä/suositellaan kytkeä pois käytöstä, jos sellainen on, kun vedetään jotain perässä.
stidi

Viesti Kirjoittaja stidi »

Toi massan käyttö on kyl aika riskaabelia. Mut jos ehdottomasti ei voi / haluaa mokomaa käyttää, niin paree katsoo et se on RTV silikonia eikä pohjaa pidä mennä lätkäisemään hetmiten mössön levittämisen jälkeen kiinni, vaan odota noin 15 min.- puoli tuntia, että mössöstä on tullut kiinteää eikä enään juokse.

Juoksevat massat kun lähtevät kulkeutumaan kierron mukana ja tuloksena todennäköisesti uuden laatikon etsintä.

Moottoripuolella minkäänlaista silikonimassa ei voi käyttää öljypumpun läheisyydessä, sillä sieltä se pääsee liian helposti tukkimaan esim kampiakselin voitelukanavat tai vähintään suodattimen ja sitten on taas leikki kaukana. :-[
pekka

Viesti Kirjoittaja pekka »

Moottoripuolella minkäänlaista silikonimassa ei voi käyttää öljypumpun läheisyydessä, sillä sieltä se pääsee liian helposti tukkimaan esim kampiakselin voitelukanavat  tai vähintään suodattimen ja sitten on taas leikki kaukana.   :-[

Menee tarina vähän ohi, mut kerron kuitenkin... ;)

Haettiin meidän tallitölkkiin uus öljypumppu mätänetistä ja kysäisin et saiskos siihen tiivistettä, kun en laita silkkaria. Nooh poika kattoo koneelta ettei saa ja opastaa, et silikonit on tuossa hyllyssä... kiitos näkemiin... no heppu oli muutenkin varsin pätevän tuntuinen, pyysin vesiboxerin öljypumppua, heppu painui varaston puolelle ja palaa hetken kuluttua ja kysyy, niin siis alipainepumppu diisseliin? no, onneksi sain näytettyä pojalle monitorilta oikean osanumeron...

artsi

Viesti Kirjoittaja artsi »

meikä on yrittänyt pysyä erossa noista nykyajan silikoneista,kai niillekkin on oma asiakaskunta.tai onhan se jossain hyvän näköistäkin,naisilla "niissä" :D :D :D
karzi

Viesti Kirjoittaja karzi »

Eri mieltä olen ... niissä tykkään enemmän alkuperäisistä. Silikoonit vessan nurkkaan ja sinnekin saniteetti laatua. Mutta muitakin massoja on tiukkaan paikkaan. Mutta ei minnekkään missä on mahdollisuus luiskahtaa sisään....oho...tulihan tuo nyt yksimielisesti? 8)
hentpe

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Nyky öljyillä voi ajaa tosiaan tuon 40-50tkm komeasti. Tiheämmästä välistä ei ole juurikaan hyötyä. Olen itse käyttänyt automaatin korkkitiivisteessä Bostikkia, kun tuppaavat olemaan myyntilaatikossa aika solmussa eivätkä tahdo pysyä ruodussaan asennettaessa ilman minkäänlaista tököttiä.

Nämä nykyaikaiset tiivistemössöt on kyllä melkoisen asiallisia aineita. Nykyautoissa esim. öljypohjat, jakopään kotelot jne. asennetaan uudesta saakka pelkällä tiivistemassalla.

Olen ainakin itse tottunut käyttämään "mässyä" öljypohjan ja venttiilikoneiston tiivisteissä. Vanhat kopat tuntuvat olevan aina sen verran kieroja/kuhmuisia, et ilman "mässyä" ne ei pidä. Kahden hyvin koneistetun pinnan väliin tulevissa paperitiivisteissä ei mönjää kannata käyttää.

Aiheeseen.....olen omalla Cherollani ajellut power kytkin päällä ja OD:lla maantiellä, mut kuormituksen kasvaessa tai vauhdin pudotessa alle 80:in niin olen pudottanut kepistä 3:lle. Normaali olosuhteissakin ilman kärryä/kuormaa olen pudottanut 3:lle jos ajetaan pitempään alle 80:ä. Sama ohje taitaa koskea kaikkia automaatteja. Ainakin Hopan A4LD laatikot alkavat varmasti luistaa ennen aikojaan, jos kokoajan jurnuttaa OD:lla. Transitin dieseli kiertää sen verran vähän. Samaa askia löytää Sierrasta, Scorpiosta, Aerostarista, Rangerista, Bronco 2:sta, vanhemmasta Explorerista.

Vastaa Viestiin