Wagoneerin öljypainemittarin kytkentä
Lähetetty: Pe Touko 02, 2008 3:15 pm
Ylimääräistä tykytystä aiheutti Wagoneerin öljynpainemittari, kun ei käynnistyksen jälkeen paineet enää nousseetkaan.
Anturin löysin suodattimen vierestä ja yleismittarilla tutkin, että anturilta lähtevä signaalijohto olisi ehjä ja käynnistäessä muuttui vastus äärettömästä jonnekin kymmeniin ohmeihin.Tuon mittauksen tein kojetaulun takaa, öp-mittarilta irroitetusta liittimen keskimmäisestä johdosta.
Tämä siis luultavasti signaalijohto.
Seuraavaksi etsin maan, joka oli muistaakseni tummin johto (musta?) ja taisi olla lähimpänä rattiputkea.
Oranssi johto vaikutti virtajohdolle, mutta virrat päällä se oli mykkä. Ilman virtaa antoi äärettömän vastuksen maata vasten.
Tuntui, että oranssi johto lähtisi konehuoneeseen, mutta minne sinne. Laturille? Vai jännitteenalentimelle.
Vaikka en mitään järkevää saanut mitattua oranssista johdosta, niin kuitenkin aikani mittailtua ja töpselit takaisin laitettuani alkoi mittari taas näyttämään lukemia.
Lisäksi paineiden nousu on käynnistyksen jälkeen kestänyt yllättävän kauan. Mitatessani suoraan signaalijohdosta, näytti paineet nousevan normaalilla vauhdilla.
Eli jotain ongelmaa siellä mittaristossa, tai sen johdoissa on. Oisko vinkkejä, mistä lähtee etsimään sitä katoilevaa jännitettä ja onko nuo minun päätelmäni johtojärjestyksestä oikeita.
Kerrottakoon, että tuo mittarin täydellinen tiltti tapahtui pari päivää sisäpesun jälkeen, jossa ei vettä, eikä painetta säästelty.
Myös bensamittari näyttää vähän omiaan, mutta se taitaa olla enemmänkin ominaisuus ja se kyllä toimi, vaikka paineet näytti nollaa.
Anturin löysin suodattimen vierestä ja yleismittarilla tutkin, että anturilta lähtevä signaalijohto olisi ehjä ja käynnistäessä muuttui vastus äärettömästä jonnekin kymmeniin ohmeihin.Tuon mittauksen tein kojetaulun takaa, öp-mittarilta irroitetusta liittimen keskimmäisestä johdosta.
Tämä siis luultavasti signaalijohto.
Seuraavaksi etsin maan, joka oli muistaakseni tummin johto (musta?) ja taisi olla lähimpänä rattiputkea.
Oranssi johto vaikutti virtajohdolle, mutta virrat päällä se oli mykkä. Ilman virtaa antoi äärettömän vastuksen maata vasten.
Tuntui, että oranssi johto lähtisi konehuoneeseen, mutta minne sinne. Laturille? Vai jännitteenalentimelle.
Vaikka en mitään järkevää saanut mitattua oranssista johdosta, niin kuitenkin aikani mittailtua ja töpselit takaisin laitettuani alkoi mittari taas näyttämään lukemia.
Lisäksi paineiden nousu on käynnistyksen jälkeen kestänyt yllättävän kauan. Mitatessani suoraan signaalijohdosta, näytti paineet nousevan normaalilla vauhdilla.
Eli jotain ongelmaa siellä mittaristossa, tai sen johdoissa on. Oisko vinkkejä, mistä lähtee etsimään sitä katoilevaa jännitettä ja onko nuo minun päätelmäni johtojärjestyksestä oikeita.
Kerrottakoon, että tuo mittarin täydellinen tiltti tapahtui pari päivää sisäpesun jälkeen, jossa ei vettä, eikä painetta säästelty.
Myös bensamittari näyttää vähän omiaan, mutta se taitaa olla enemmänkin ominaisuus ja se kyllä toimi, vaikka paineet näytti nollaa.