Sivu 1/3

AMC/Rambler moottorien virranjakajat

Lähetetty: Ma Elo 04, 2008 5:28 am
Kirjoittaja A-V
Kyselyjä tulee vähän väliä, joten tässä se mitä on itelle tullut jakajista vastaan, muut voivat täydentää. Nämä pätevät noin yleisesti kaikkiin AMC:n moottoreihin, vuosiluvut ovat arvioita ja niitä voi tarkentaa jos on tarkempaa tietoa...



DELCO:
196x-1974

Alipainekello pyöreä normaali ja metallia, kansi musta. ei boksia. Käytännössä kaikkein yleisin jakaja AMC:n koneessa ja toimivuus on yhtä hyvä kuin jakajan ja kärkien kunto. Osien saanti hyvä johtuen letukan sukulaisuudesta.









PRESTOLITE: 1974-77?

alipainekello muovia, kansi yleensä ruskea/beige tai musta. Sytkäboksissa lukee yleensä Prestolite ja on kullanvärinen. Tähän ei sovi mikään 'aftermarket' boxi koska jakajan sähkötys on erilainen kun muissa ja alkuperäisen boxin elinikä voi olla hyvinkin lyhyt sen kestäessä huonosti kosteutta. Tämä lienee huonoin vaihtoehto jos olet päivittämässä omaasi, sillä osat kalliita jos löydät ja toimivuus mm. boxin ja jakajassa olevan muovin käytöstä johtuen hiukan mitä sattuu.









MOTORCRAFT DURASPARK:
1978->1991

Alipainekello metallia, joka päästään kantikas (sellanen niinkun mutteri). kansi sininen tai musta. Bokseja useita erilaisia, kaikissa lukee Motorcraft. Olikohan tämä Duraspark II Fordin katalogeissa. Yksi parhaista jakajista AMC:n koneeseen, varaosia saatavilla hyvin.









MALLORY DUAL-POINT - Aftermarket

Alipainekello pyöreä (tai kantikas) ja metallia, Kansi punaruskea tai punainen ja kannen alla oleva metalliosa huomattavasti korkeampi kuin muissa jakajissa. Malloryn tuplakärkijakaja oli melko suosittu aftermarket viri-osa 1970-1980 luvulla kun kärjetön sytkä oli vielä harvinainen. Kärkien säätelyssä oma tuskansa, mutta ehjänä ihan toimiva ratkaisu. Kärjellisenä jakajana ei tarvitse erillistä boksia.









HEI / DUI - Aftermarket

High Energy Ignition (HEI) ja David Unified Ignition (DUI) ovat viriosa settejä joissa kärjetön sytkä ja virranjakajan kannessa puola sekä sytkäboksi. Ulkonäöltään helppo erottaa kaikista muista vaihtoehdoista massiivisen kokoisen virranjakajan kannen vuoksi. Helpon asennuksen ja kunnon kipinän vuoksi etenkin veekaseissa yleisiä. Huomattavaa on, että HEI jakajaa löytyy myös 'normi'jakajan näköisenä (litteähköllä kannella) jossa erillinen sytkäboksi/puola yhdistelmä. Valmistajia on monia, itsellä hyviä kokemuksia Proformin tuotteista.











Ignitor / Crane Fireball / jne - Aftermarket

Ovat normaalin Delcon kärkijakajan sisään asennettavia paketteja, joissa yleensä mukana kärjet korvaava haistelija (sekä toisissa erillinen sytkäboksi). Toimivuus on hyvä jos vanhassa jakajassa ei ole klappia ja ratas kunnossa. Jos vanha jakaja on väljä niin ei pakosti ole toimiva korjaus. Hyviä puolia on vakio ulkonäkö ja kärjettömän sytytyksen vahvempi kipinä ja vakaampi toiminta.







Mainittakoon vielä lopuksi, että kaikkin muihin jakajiin käy perusmallin tulpanjohdot ristiin, mutta HEI/DUI jakajiin on omat tulpanjohtonsa erilaisten jakajn päällä olevien kiinnityskipsujen vuoksi.

AMC/Rambler moottorien virranjakajat

Lähetetty: Ma Elo 04, 2008 6:55 am
Kirjoittaja RamiS
Tossa Delcon jakajaan laitettu Cranen osia ja poistettu alipaine-ennakon osat:



http://img.photobucket.com/albums/v638/rsalmela/Rambler/Crane1.jpg



Tosta vielä tärähtänyt kuva tuosta jakajan "pöydästä", jossa järjettömän sytytyksen vaatimat osat:



http://img.photobucket.com/albums/v638/rsalmela/Rambler/Crane3.jpg



(Unohtu sitten toi kuvakoon muokkaus)



RS

AMC/Rambler moottorien virranjakajat

Lähetetty: Ma Elo 04, 2008 7:05 am
Kirjoittaja ScaliS
Tossa Delcon jakajaan laitettu Cranen osia ja poistettu alipaineennakon osat:







Tosta vielä tärähtänyt kuva tuosta jakajan "pöydästä", jossa järjettömän sytytyksen vaatimat osat:





(Unohtu sitten toi kuvakoon muokkaus)



RS





ja alimmasta kuvasta Macro kuvaus :D :D :P ;)

AMC/Rambler moottorien virranjakajat

Lähetetty: Ma Elo 04, 2008 9:20 am
Kirjoittaja A-V
tjoo, tosiaan noita ignitoreja on jokasella valmistajalla omansa, mutta kaikki vaativat sen että vanha jakaja on rungonltaan, akseliltaan ja rattaaltaan ehjä ja väljyyttä ei ole.



lisäsin kuvan tosta perstolitesta... ;)

AMC/Rambler moottorien virranjakajat

Lähetetty: Ke Elo 12, 2009 7:09 pm
Kirjoittaja Jago
Prestolitea en omien kokemuksien perusteella uskalla suositella kenellekään. Kun muistelee niitä ongelmia Hornetissa, huhhuh...

AMC/Rambler moottorien virranjakajat

Lähetetty: To Elo 13, 2009 10:01 am
Kirjoittaja RamiS
Olisko tuo cranen fireball hyvä vaihtoehto delcon jakajaan?? On ollut vähän  ::) ongelmia kärkien kaa.



Mulla toiminut mainiosti.

Pitää vaan olla tekijämies, jotta saa toimimaan. Ei ole ihan bolt on asennus. Voin tarvittaessa konsultoida = saa soittaa tarvittasessa.



RS

Numero alla.

AMC/Rambler moottorien virranjakajat

Lähetetty: To Elo 13, 2009 7:35 pm
Kirjoittaja hentpe
Crane toiminut Wagossakin moitteetta. Itse en asentanut vaan oli jo valmiina.

AMC/Rambler moottorien virranjakajat

Lähetetty: To Elo 20, 2009 12:25 pm
Kirjoittaja A-V
Noi orkkisjakajan sisälle asennettavat hässäkät (Ignitor, Crane Fireball..) yleensä toimivat vain jos jakaja itsessään on kunnossa (eli ei klappia ja ratas kondiksessa). Yli jos vanha jakaja on väljä niin ei pakosti ole toimiva korjaus.