Sivu 1/1

258 käyntivaivaa

Lähetetty: Ti Loka 21, 2008 5:09 pm
Kirjoittaja Slapa
Kertokaas enemmän tietävät, mistä kaikesta moinen oireilu voi johtua:

Kun käynnistän Jeepin aamulla kylmänä, ei mitään ongelmaa. Kerrasta hörähtää käyntiin. Ensimmäisen minuutin aikana pikku hiljaa kierrokset alkaa tippuun, vähän pärskähtää välillä ja sitten sammuu. Tämän jälkeen tyhjäkäyntiä ei löydy, eli jos nostat jalan polkimelta niin sammuu liikkeessäkin. Lähtee kuitenkin heti käyntiin kun starttaa. Ajaa voi, kun vaan painaa kaasua koko ajan hiukan. Kun moottori lämpenee tarpeeksi, tyhjäkäynti löytyy taas.

Vanha ilmanputsari oli ihan öljyn kyllästämä, sen kanssa ei jaksanut käydä ollenkaan, eli ilmeisesti tukehtui hapenpuutteeseen. Ilman ilmanputsaria kävi mallikkaasti. Nyt olen laittanut toisesta Jeepistä melko vanhan, mutta kuivan putsarin.

Ryyppyvaijeri (manuaali) on vähän jumissa, eli konehuoneesta joutuu käydä säätämässä. Olen nyt ymmärtääkseni kytkenyt ryypyn pois, kun ryypyn läppä on kokonaan auki, eli sojottaa pystysuoraan ylös kaasarista...? Silti tuntuu, että käy rikkaalla. Ajoittain nenään tuoksuu bensiini. En tunne tuota kaasaria vielä ollenkaan, eli pitääkö sieltä sitten löytää seosruuvi, että pääsee vauhtiin, kunhan tietty ensin vaihtaa uuden ilmanputsarin. Myöskään en ole vielä vaihtanut virranjakajan kantta enkä pyörijää enkä tulppia, mutta kun se toisaalta käy ihan nätisti sitten kun lämpenee...

258 käyntivaivaa

Lähetetty: Ti Loka 21, 2008 6:37 pm
Kirjoittaja hentpe
Jos nyt ymmärsin oikein, niin lähtee hyvin käyntiin ilman ryyppyä ja hiukan lämmittyään ei sitten enää pysy käynnissä????

Yleensä tollasen saa kyllä käyntiin ilman huikkaa, kun polkasee muutaman kerran kiihdytyspumpusta bensaa kanavaan valmiiksi. Kun tuo rikastus on palanut pois ruvetaan tarvitsemaan sitä ryyppyä. Ryyppy vivustossa on yleensä myös säätö ruuvi, joka kasvattaa joutokäyntiä (avaa kaasuläppää) sitä enemmän mitä ryyppy on päällä. Eli pistäisin ensin tuon ryyppy systeemin kuntoon. Se bensan haju saattaa johtua juuri siitä, että pumppaat kaasua pitääksesi auton käynnissä, jolloin kiihdytys pumppu ruikkii kokoajan ainetta imukanavaan.



Seos säätö kannattaa tehdä jos tuntuu siltä, että käy rikkaalla joutokäyntiä lämpimänä ilman ryyppyä.



Voivathan nuo ongelmat johtua siitäkin, että kaasarin läppäakseli on väljä (vuotaa hiukan ilmaa), tiivisteet korppua ja säädöt pielessä (tulvii) tai jotain vastaavaa.