Sivu 1/1

Cheron mittaristo

Lähetetty: La Helmi 14, 2009 8:13 pm
Kirjoittaja rebel70
Bentsiini-, lämpö- ja öljynpaine mittarit pätkii. Mikä/mitkä langat on virran syötölle? Maadotushan tapahtuu antureissa vai?Väliin toimii ja sit sopivassa montussa häviää.Kitoos!

Cheron mittaristo

Lähetetty: La Helmi 14, 2009 10:58 pm
Kirjoittaja -Epeli
Sama juttu mullakin, maadotusvika jossain? :o

Cheron mittaristo

Lähetetty: Su Helmi 15, 2009 10:00 pm
Kirjoittaja hentpe
Oliskohan vika siinä perinteisessä paikassa eli mittariston liittimessä ja kaiken lisäksi niiden mittariston puoleisten pinnien kiinnityksessä mittariston piirilevyyn. Eikös ainakin A-V oo tapellu näiden kanssa ja nähtävästi aika moni muukin.

Cheron mittaristo

Lähetetty: Ma Helmi 16, 2009 7:13 am
Kirjoittaja A-V
tota tota, oman kokemuksen mukaan näin: Hornetissa kaikki piirilevyyn tulevat liittimet ovat orkkiksena sellasia alle 2mm paksuja (onttoja) ja n. 20mm pitkiä tikkuja jotka tulee piirilevyn läpi (hornassa 2 riviä tikkuja, muistaakseni FSJ:ssä 1 rivi ja yks ympyrä). Kestävät ikäänsä nähden varmaankin 10 irrotus/kiinnityskertaa ennenkä alkavat kärsiä tärinästä/yms. Näitä VOI yrittää kolvata paremmin kiinni, mutta käytännössä jos heiluvat niin ovat historiaa - nimittäin kolvauksesta on hyötyä vaan sen tapin puolella, ja jos siltä puolelta kolvaat niin liitin ei mene enää kunnolla kiinni, sekä yleensä toi levy on niin 'hapettunut' että kolvatessa metallijuova 'palaa' läpi eli kolvauksessa saa ihan oikeasti käyttää mielikuvitusta. Firman puolesta ongelma oli vissiin jo havaittu aika aikaisessa, koska tosiaan tuo FSJ:n piirilevy on ikäänkuin 'parannettu' malli Hornetin vastaavasta, siinä kun tuo pitempi lattaliitin on korvattu pyöreällä liittimellä jossa on tukena reikä keskellä (ja liittimessä tappi joka kantaa siitä). Mutta.. niin aika tekee tehtävänsä.



"Korjausta" voi yrittää myös kääntämällä liittimet esim abikoiksi (näin yhen sellasen jossa oli porattu reiät levyyn ja O-latoilla ruuvin alle piuhat yks kerrallaan - sinne tänne levyä...toimihan tuo mut oli aika 'karu') tai vaihtamalla tapit rautanauloiksi (ite tein tän, toimi ihan ok pari vuotta jolloinka alkuperäinen ongelma jatkui) tai etsimällä toisen pohjalevyn missä ovat ehjiä.



Mun ehdotus olisi että joku asian haltsaava värkkäis uuden pohjalevyn, jossa nykyaikaiset liittimet sähköille, ja tekis ko. lautoja parikymmentä. kysyntää luulis olevan.



Sama levy sopii jotakuinkin FSJ:t, Hornetit, Gremlinit. (ihan sama se ei ole, mutta sovitettavissa ja tällöin pikkukoppaset hlöt saa pari lisämittaria siihen kellon/kiekan paikalle.) ja multa löytyy molemmista esimerkkejä puolisen tusinaa... (risoja eri tavoilla). Olisko sähköntaitavaa levyn tekijää...?

Cheron mittaristo

Lähetetty: Ma Helmi 16, 2009 7:51 am
Kirjoittaja RamiS
Americaanissa (pyöreillä mittareilla) pyöreä liitin ja juuri tuollaiset piikit piirilevyssä, mulla juotokset kesti 8 vuotta ja 200tkm ilman ongelmia, sitte piirilevy vaihtui kun luulin vian olevan siinä, mutta se olikin sulakerasiassa.



Piikien juuret täytyy hioa noin 600-800 karkeuden hiomapaperilla.



RS

Cheron mittaristo

Lähetetty: Ma Helmi 16, 2009 8:03 am
Kirjoittaja A-V
Americaanissa (pyöreillä mittareilla) pyöreä liitin ja juuri tuollaiset piikit piirilevyssä, mulla juotokset kesti 8 vuotta ja 200tkm ilman ongelmia, sitte piirilevy vaihtui kun luulin vian olevan siinä, mutta se olikin sulakerasiassa.



Piikien juuret täytyy hioa noin 600-800 karkeuden hiomapaperilla.




se voipi olla että mä en vaan yksinkertaisesti osaa juottaa ;) no oli miten oli mutta mulle kelpais ainakin uus piirilevy jossa kunnon liittimet...

Cheron mittaristo

Lähetetty: Ma Helmi 16, 2009 5:51 pm
Kirjoittaja hentpe
Onnistuin ainakin itse juotoksissa aikoinaan Jeepin ja Hornan mittareita yhdistellessä, enkä ainakaan omana aikanani huomannut, et olis oireillu. Käytin muistaakseni vanhaa Escortin lämppärin taustavalojen kortin korjauskikkaa apuna, eli juotetaan hapantuneen piirilevyn luiskan tilalle muutamia karvoja johdosta. Toimii!

Cheron mittaristo

Lähetetty: Ti Helmi 17, 2009 7:56 am
Kirjoittaja stidi
Tossa piirilevyjuottamisessa kaksi asiaa on hyvä pitää mielessä. 1) älä käytä tinaa jonka lyijyprosentti on yli 20 äläkä varsinkaan ja eritoten tätä modernia, lyijytöntä tinaa. molempien sulamispiste on huomattavasti korkeampi kuin piirilevyn kuparifolion liiman josta johtuen siinä vaiheessa kun tina alkaa sulamaan, on folio jo irronnut pohjasta. Jos näin kehnosti on päässyt käymään, niin yks keino korjata tilanne on ensin vaihtaa sopivaan tinaan tai hommata kunnon fluksia, pujottaa kuparilanka piikkien sisään (siis takapuolelta), raapia folion maski sopivasta kohtaa paljaaksi ja kolvata johdonpätkä siihen. Mikäli piikin heilunta äryttää, voi sen näppärä kaveri nyt liimata vaikka epoksilla pohjaan kiinni.

Cheron mittaristo

Lähetetty: Ke Helmi 18, 2009 4:56 pm
Kirjoittaja rebel70
Otin mittarin hiukan irti että mahtu nitkutteleen sitä liitintä. Alkuun ei heränny mut sit tapahtu. Mittaria takas laittaessa taas kuoli. Mutta uudelleen nitkuttelu herätti taas henkiin ja nyt menestyksekkäästi jo päivän hyvin palvelleena.

Cheron mittaristo

Lähetetty: To Helmi 19, 2009 7:58 am
Kirjoittaja A-V
jeh, just tota tekee mullakin. ja aattelin jos liitos on huono niin se kerää lämpöä ja lämpöä ja muovia yhessä on yleensä savua. joten mulla on piuhat irti mielummin.