Sivu 1/2

Oikea öljy (360)?

Lähetetty: Pe Maalis 06, 2009 4:56 pm
Kirjoittaja taittopera
Mitähän öljyä kannattaisi käyttää 80-luvun 360:ssä?

Huomenna pitäisi ruveta niputtamaan ja olisi kiva voidella osat valmiiksi.

Oikea öljy (360)?

Lähetetty: Pe Maalis 06, 2009 6:00 pm
Kirjoittaja pekka
Maku asia sano koira kun...



Mutta jos kaikki tiivarit on uutta ja korkkia ei enää ole, niin sit pysyy syntisetkin hyvin sisällä.



Mineraaliöljy tai synteettinen kisa öljy takaa laahavalle nokalle riittävän voitelun.  Jos ajatellaan numeroina, niin 10W-40 on ok.



Joku toinen on taas toista mieltä.



Mulla pyörii javessa 360:ssä castrolin 10w-60, lähinnä öljynpaineiden takia (aattelin kyl vaihtaa teboil xtremeen), jokseenkin kaikissa muissa on xcel 10w-30 mineraalit, ja hyvin on molemmat öljyt toiminu.

Oikea öljy (360)?

Lähetetty: Ti Maalis 10, 2009 1:26 pm
Kirjoittaja A-V
pekalla hyviä pointteja.



Tämän hetken mielipiteeni on, että 20w50. Käytin viime 2 kesää 5w50 Hornetissa ja ilmeni pieniä lämpö/vuoto-ongelmia vaikka ajot oli vähissä ja synteettisille sopivat tiivarit. Oon hiljalleen sitä mieltä, että toleranssit on vaan jenkkikoneessa liian isot juoksevalle nykyöljylle. Vuotokohtia on mm. imusarja (etenkin nätisti suoraan koneen eestä), öljypohja (etenkin jos niitä korkkitiivisteitä on käyttänyt) ja filtterin kiinnityspaikka (etenkin jos sitä filtteriä ei ole kiristetty oikein märkänä ja pinnat putsaana ja tarpeeks).



Merkeistä on mielipiteitä varmasti runsaasti, ite hyödynnän noita jenkkimallin (kendall/gulf/penzoil) öljyjä mikä milloinkin osuu käteen, siis tosiaan näistä se ns. kalliimpi 20w50 "racing" öljy...



käytin myös aikanaan pienemmällä opiskelijabudjetilla onnistuneesti sitä Shellin 20w50 öljyä (valkonen pönikkä, punaset merkit), joka maksoi noin kolmasosan noista jenkkiöljyjen hinnasta. ei näyttänyt löytyvän shellin nettisivuilta enää, mutta ainakin lähishellillä näkyi hyllyssä pari viikkoa sitten.

Oikea öljy (360)?

Lähetetty: Ti Maalis 10, 2009 2:29 pm
Kirjoittaja hentpe
Tällä hetkellä Wagoneerissa Gulfin 15W-50 ja seuraavassa vaihdossa kaatuu koneeseen Motonetin 20W-50 mineraalit. Vaihtovälit kun on lyhyet niin edullisemmallakin öljyllä pärjää.

Oikea öljy (360)?

Lähetetty: Ke Maalis 11, 2009 6:32 am
Kirjoittaja A-V
tjooh, ite vaihtelen kerran tai 2 kesässä, riippuen hiukan ajomäärästä ja öljystä.

Oikea öljy (360)?

Lähetetty: Ke Maalis 11, 2009 1:43 pm
Kirjoittaja audiq




Tämän hetken mielipiteeni on, että 20w50. Käytin viime 2 kesää 5w50 Hornetissa ja ilmeni pieniä lämpö/vuoto-ongelmia vaikka ajot oli vähissä ja synteettisille sopivat tiivarit. Oon hiljalleen sitä mieltä, että toleranssit on vaan jenkkikoneessa liian isot juoksevalle nykyöljylle.



Minä en lähtisi voitelusta tinkimään sen takia, että koneessa ei muu kuin vaseliini pysy.

Öljyvuodot johtuu huonolaatuisista tai vanhoista tiivisteistä tai tiivisteiden väärästä asennuksesta ja silloin tiivisteitä pitää vaihtaa, eikä kompensoida ongelmaa sillä, että lyödään niin paksut rasvat sisään, ettei öljy enää "mahdu" valumaan koneesta ulos.

Oikea öljy (360)?

Lähetetty: Ke Maalis 11, 2009 4:32 pm
Kirjoittaja pekka
Ei taida A-V:n koneessa huonoja/vanhoja tiivareita olla...  ;)

Ja 20w-50 pelittää ihan hienosti menneiden aikojen koneessa kesällä. Ei niitä vaan oo tehty nykyöljyille...

Oikea öljy (360)?

Lähetetty: Ke Maalis 11, 2009 4:57 pm
Kirjoittaja audiq


Ja 20w-50 pelittää ihan hienosti menneiden aikojen koneessa kesällä. Ei niitä vaan oo tehty nykyöljyille...



Pelittäähän se aikansa. Muistaa vaan, että ennen oli paljon liikkeitä, jotka myivät peruskunnostettuja koneita. Ne liikkeet hävisivät synteettisten myötä.

Vanhan ajan öljyillä saa vanhan ajan murheet.  ;)



Oikea öljy (360)?

Lähetetty: Ke Maalis 11, 2009 5:03 pm
Kirjoittaja pekka
Ja nyky öljyillä vanhan ajan moottoriin ihan uudet murheet ;)

Oikea öljy (360)?

Lähetetty: Ke Maalis 11, 2009 5:18 pm
Kirjoittaja audiq
Ja nyky öljyillä vanhan ajan moottoriin ihan uudet murheet  ;)





Nykyöljythän on on perjaatteessa "siivilöityä" vanhan ajan öljyä. Laadukkaammasta perusöljystä vaan tehty.



Ja ei minulla ole koskaan ollut koneissa murheita, jotka olisi johtuneet öljystä.

Audissakin jo 517tkm takana ja niin se vaan mennä hurisee ja kahdeksaan vuoteen ei ole puristuspaineissakaan tapahtunut mitään muutosta, että tuskin se on kovin kelvottomilla öljyillä pyörinyt (mittaan paineet vuosihuollossa). Eikä muuten vuodakaan mistään.  ;)