Kojelaudan bensamittari
Kojelaudan bensamittari
Menikös se näin? Kojelaudan bensamittarille tulee toiseen nastaan jännite kun avaimesta virrat kytketty päälle,
ja toinen nasta; "maa" kytketään tankin anturille, eli mittarin maa-nasta seuraa anturin antamaa vastusta suhteessa maahan?
Ymmärsiköhän kukaan.. :P :-X
Kojelaudan bensamittari
Joo, periaatteessa noin se menee...
Kojelaudan bensamittari
No katohan, määki viä jotain ymmärrän ;D
Kojelaudan bensamittari
Ongelma siis että mittari ei toimi, näyttää koko ajan tyhjää tankkia.
Mutta pompsahtaa hienosti "täysille" kun laittaa suoraan mittarin nastoihin jännitteen ja maan.
Tankin anturi toimii - vastusmäärä nastassa vaihtuu anturin asennon mukaan.
Veikannen, että joko a) mittari ei saa jännitettä tai b) johto poikki anturilta mittarille
Tai molemmat.. huomenna jatkuu
Mutta pompsahtaa hienosti "täysille" kun laittaa suoraan mittarin nastoihin jännitteen ja maan.
Tankin anturi toimii - vastusmäärä nastassa vaihtuu anturin asennon mukaan.
Veikannen, että joko a) mittari ei saa jännitettä tai b) johto poikki anturilta mittarille
Tai molemmat.. huomenna jatkuu
Kojelaudan bensamittari
caanon bensamittari/lämpömittari toimii erillisen katkojareleen kautta. uudemmista ei oo hajua.
Kojelaudan bensamittari
Toi mittarille tuleva jännite pitäis olla ~5V.
Anturissa potentiometri?, jonka vastus muuttuu ja siten säätää läpi kulkevaa virtaa.
Mittari toimii vastuslangalla, joka lämmetessään lajenee ja liikuttaa viisaria.
Yleismittarilla helppo mitata tuleeko mittarille jännite/ löytyykö anturi-maa väliltä yhteyttä.
Anturissa potentiometri?, jonka vastus muuttuu ja siten säätää läpi kulkevaa virtaa.
Mittari toimii vastuslangalla, joka lämmetessään lajenee ja liikuttaa viisaria.
Yleismittarilla helppo mitata tuleeko mittarille jännite/ löytyykö anturi-maa väliltä yhteyttä.
Kojelaudan bensamittari
tsekkaa myös muuten että tankki on maadutettu! ;)
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Kojelaudan bensamittari
Tämän ihmettelyyn meni vähän turhan kauan aikaa, kun sähköjen toiminta niin epämääräistä tuossa autossa,
välillä kaikki hukkuu johonkin, välillä joihinkin kohtiin tulee jännite, välillä ei..
Nyt jälkeenpäin kytkentä on melko yksinkertanen.
Tein pienen kuvan joka hahmottaa asiaa ettei kenenkään muun tarvi tuhlata enää aikaa tän kans.. :P

Vihreällä nuolella merkittyyn nastaan tulee piuha suoraan tankin anturilta ja menee siis mittarin vihreällä nuolella
merkattuun kiinnitysruuviin.
Punaisen nuolen nastaan tulee jännite, joka menee ilmeisesti jonkinlaisen etuvastuksen (B) ja katkojareleen (A)
kautta mittarin toiseen kiinnitysruuviin.
Näin jälkeenpäin hyvinkin yksinkertaista siis :) Ei ollut siinä vaiheessa..
Kojelaudan bensamittari
Tuntuu tutulta tuo "välillä kaikki hukkuu johonkin"
Mulla tuon aiheuttaa 68:ssa sulakerasia, joka on hiukan kärsinyt vuosien saatossa. Mulla olis tuohon 68:siin kytkentäkaavio jos tarvit, kai se soveltuu myös 69:siin ?
Mulla tuon aiheuttaa 68:ssa sulakerasia, joka on hiukan kärsinyt vuosien saatossa. Mulla olis tuohon 68:siin kytkentäkaavio jos tarvit, kai se soveltuu myös 69:siin ?
Kojelaudan bensamittari
Tuosta kuvasta vois päätellä onko kaikki kuparin tinaukset kunnossa. Ja tutkit tuon B komponentin, jännitteentasain regulaattori, siinä voi olla käämilanka irti, kun juotettu niihin tappeihin minkä varassa se on. Tapit mittaristossa ja regulaattorissa naaraskosketin ja se irti käämilangasta. Juota uudestaan. Ja pura mittaristo tutkit mittarit ja kattelet kuntoa. Se voi olla rikkikin. Jos muut mittarit toimii mittaristossa on jännitettä.... Joku liitos nyt kiusaa... Tuosta katkoja releen ideasta en tiedä mutta samalta näyttää kuin jeepin mittarikin... Joku tinaus hapettunut ja irti....
Mutta jenkkisähköt on sellaiset ne häviä ja tulee välillä takaisin.... :)
Ps. ison pyöreän liittimen koskettimet huonosti kiinni, kun näkee kuvasta> juota ne suolahapon kanssa kunnolla tappien juuret, että ympäriinsä tinaa vai tuleeko >:( setä juottaan ne... ;D
Mutta jenkkisähköt on sellaiset ne häviä ja tulee välillä takaisin.... :)
Ps. ison pyöreän liittimen koskettimet huonosti kiinni, kun näkee kuvasta> juota ne suolahapon kanssa kunnolla tappien juuret, että ympäriinsä tinaa vai tuleeko >:( setä juottaan ne... ;D