Dana 44:en kitkalukko eteen
Dana 44:en kitkalukko eteen
Tuli vaan mieleen tuossa, että mullahan on pihalla parikin Cheroa joissa Danan 44 perät ja niissä kitkalukko. Saako sen lukollisen tasauspyörästön sopimaan etupäähän?? Lautaspyörähän pitää ottaa etuakselista mutta meinaan pelkää tasauspyörästön/lautaspyörän kannatinta. Sais halvalla lukon eteen tohon Wagoon.
Dana 44:en kitkalukko eteen
Käy suoraan.
Mutta kitkalukosta ei edessä ole suoranaista hyötyä, enempikin haittaa....
Kytkettävä on/off lukko eteen.
Varsinkin jos kyseessä on hyvä kitka, joka nappaa heti kiinni, ja ei luista.
Metsässä tai missä tahansa muuallakin, kun käännät pyöriä, niin nopeus eron muuttuessa kitka ottaa kiinni, ja auto alkaa vain puskea.
Maantie ajossa, napalukot tietysti auttaa asiaan, mutta maastossa olis hyvä olla navat kiinni, jotta nelivedosta olisi hyötyä.
Joten kääntymisen takia olisi syytä olla mahdollisuus kytkeä pois päältä.
----
Itse yhteen etuperään kitkan asensi, mutta perä ei kerinnyt olla kertaakaan autossa kiinni.
Kaikki "asiantuntijat" tyrmäsivät idean heti. Ja offipalsatlla joskus oli useampikin topiikki liittyen aiheesta, joissa enempi tai vähempi loppu tulos tuntuu olevan sama.
Mutta kitkalukosta ei edessä ole suoranaista hyötyä, enempikin haittaa....
Kytkettävä on/off lukko eteen.
Varsinkin jos kyseessä on hyvä kitka, joka nappaa heti kiinni, ja ei luista.
Metsässä tai missä tahansa muuallakin, kun käännät pyöriä, niin nopeus eron muuttuessa kitka ottaa kiinni, ja auto alkaa vain puskea.
Maantie ajossa, napalukot tietysti auttaa asiaan, mutta maastossa olis hyvä olla navat kiinni, jotta nelivedosta olisi hyötyä.
Joten kääntymisen takia olisi syytä olla mahdollisuus kytkeä pois päältä.
----
Itse yhteen etuperään kitkan asensi, mutta perä ei kerinnyt olla kertaakaan autossa kiinni.
Kaikki "asiantuntijat" tyrmäsivät idean heti. Ja offipalsatlla joskus oli useampikin topiikki liittyen aiheesta, joissa enempi tai vähempi loppu tulos tuntuu olevan sama.
Dana 44:en kitkalukko eteen
Kyllä se käy ja serkullakin letukassa pikkarissa jeepin kitkalukko takaa. Ja kyllä auttaa mutta sullahan on siinä keskitasauspyörästö jakoaskissa ja muuttaa tilannetta. Muutenkin jo hankalempi sitten kun kytket lukon päälle.... Ei tahdo kääntyä> parantaisi kun olis kääntö/ohjausjarrut offityylisesti :) Kuiteskin muuten, lukoista ei oo haittaa. Chieffikin on mulla aika kiva akselit lukottomia, helposti jää kiinni ;D ;D Sitten voi huutaa PRKELE >:(
Dana 44:en kitkalukko eteen
Muistaakseni myös serkulla oli oman metsäjeepin edessä ja takana lukot. Takana oli hitsattu tasauspyörästö ja edessä kitkalukko> se oli kovilla. Sillä autolla hypitty 2 metrin korkuisia loikkia> että akselit oli saanut runtua ja traktorin etupyörät alla 14.00 20 vanteilla< sama on mogissa. Vetoakseleita mennyt poikki kymmeniä, ja saattanyt tasauspyörästökin haljeta. Kummiskin siinä auttoi etulukko hyvinkin ja ja traktorin lapiopyörän pito uskomaton. Varsinkin kun vetoakseli meni poikki, pystyi ajamaan vielä jonkin aikaa, että pääsi vaihtaa vetarin. Ne murheet loppui kun pisti mogin portaalit alle. Mutta sitten alkoi ohjauslaitteet tenaamaan ja voima loppumaan 258 koneesta... Pahinta akselille se kun pyörän pito häviää ja sitten saa uudestaan pitoa. Varsinkin tulee ylös-alainen liike joustaessa< niin sanotusti 3 voiman yhtälö, voimasiirrosta tuleva voima/vääntö ja auton painosta tuleva isku... Eli kun veto päällä, pito häviää < pyörä irtoa maasta ja pyörä iskeytyy takaisin, sitä ei kestä isoilla pyörillä...
Dana 44:en kitkalukko eteen
Kun en mitään rankempaa rymistelyä harrasta niin tähän saakka on pärjätty vinssin ja maastotunkin avulla jos pito on loppunut. Tämä oli vaan sellanen idea miten sais lukon eteen HALVALLA. ARB tai OX-lockeri olis hieno varuste, mut maksavat sen verran, ettei meikäläisen kukkarolla sellaista hommata.
Dana 44:en kitkalukko eteen
No en minä sitä tarkoittanut ja en tarkoittanut että sun tapauksessa tulee sellaista ;). Se sitten tulee se tilanne kun autolla päästetään viimeisillä mitä lähtee ja renkaat 35 suuremmat. Siinä hommassa mitä monet tekee ei musta mitään järkeä ja vielä kun auton upottaa että turpeet ikkunan aukosta tulee naamaan. Varsinkin kun tarvii 3 autoa olla vähintään vinssaamassa omat vinssin vaijerit menee kolmesta kohtaa poikki... ;D ;D ;D Sitä on nähty kaikenlaista mutta hyvä vaan pistää lukkoja akseleihin ja voi säästää monta homma jatkossa :)... Loppujen lopuksi dana 44 kilpaileviin akseleihin verrattuna vahva muut on niin köpöjä sen rinnalla....
Dana 44:en kitkalukko eteen
Ja hyvä ne oman tallin nurkat tutkia> löytää kaikenlaista joskus, rakentaa ja säästää paljon ;)...