Sivu 1/1

Auton pohjan suojaaminen

Lähetetty: Ke Syys 16, 2009 9:40 am
Kirjoittaja h3rn3
Vanhan auton pohjan ruosteelta suojaamisen on monenlaisia neuvoja/keskusteluja netissä.

Melkein yhtä monta tapaa on kuin tekijääkin.

Kerhossa ja tällä foorumilla on pitkän linjan autoharrastajia. Miten olette suojanneet omia autojanne?



Oman auton suojausta pitäisi miettiä tässä parin viikon sisällä. Uusiin hitsattuihin kohtiin ajattelin vetää POR15 maalin.

Paljonhan tuota POR15 maalia suositellaan ruosteen päällekkin vedettäväksi, mutta en jaksa nähdä vaivaa ensin

koko pohjan irtoruosteen putsaamiselle. Ihan öljyssähän se pohja on jo valmiiksi öljyvuotojen takia,

joten mitään suurempaa muutosta ei viitsisi tehdä. Kävisikö valmiiksi öljyiselle pohjalle öljystä

ja massasta tehty hyvin notkeaa "velli", jonka sivelisi koko pohjaan? Vai mikä neuvoksi?

Auton pohjan suojaaminen

Lähetetty: Ke Syys 16, 2009 10:03 am
Kirjoittaja stidi
Olen kuullu ja todennu et jäänmurtajamaali on paras suoja, todistettavasti pitäny alunperin hitsaillun rättisitikan pohjan yli 30 vuotta puhtaana. En tie voiks samanlaist myrkkyy enään mistään saada ja oks rättisitkan pohjas muuta kun jäänmurtajavärii ollukkaan, mut jos ei koskaan oo ollu peltii, ni väri on hoitanu hommansa ja ainakin pohja on ehjä.

Auton pohjan suojaaminen

Lähetetty: Ke Syys 16, 2009 11:52 am
Kirjoittaja pekka
Mää olen pinta kukkaan käyttäny puhtaita kotelo/alusta öljyjä ihan hyvällä menestyksellä, toinen mitä oon käyttäny on terva, kumpikaan käsittely ei ole ikuinen, eli aina syksyllä saa laitella lisää.



Sit jos on hitsailtu ja muutenkin otettu pellille, niin hyvä pohjamaali, sit  saumohin kori/sika/vastaava "kitti", sit maali ja siihen massa, joko kovettuva, tai pehmoisena pysyvä, paikasta riippuen.

Auton pohjan suojaaminen

Lähetetty: Ke Syys 16, 2009 12:40 pm
Kirjoittaja rebel70
Jeepin rungon ja pohjan rapsuttelin lämpöpuhaltimella ja kaapimella vanhan massan pois,joka irtos helposti. Sit hitsattuihin kopan pelteihin hiukan ruosteenestomaalia. Sit kotelosuoja-ainetta pohjat, runko ja kotelot. Pohjaan ja runkoon sit päälle massa päälle kun kotelosuoja oli hiukan jähmettynyt. Ei kuki ja on elastinen ja joustava eli kestää kiven ropinaa....

Auton pohjan suojaaminen

Lähetetty: Pe Syys 18, 2009 6:45 am
Kirjoittaja A-V
Jeepin rungon ja pohjan rapsuttelin lämpöpuhaltimella ja kaapimella vanhan massan pois,joka irtos helposti. Sit hitsattuihin kopan pelteihin hiukan ruosteenestomaalia. Sit kotelosuoja-ainetta pohjat, runko ja kotelot. Pohjaan ja runkoon sit päälle massa päälle kun kotelosuoja oli hiukan jähmettynyt. Ei kuki ja on elastinen ja joustava eli kestää kiven ropinaa....



jotakuinkin noin olen itekin asian hoitanut. tosin maalina käyttänyt mitä milloinkin, epoximaaleja useimmin.

Auton pohjan suojaaminen

Lähetetty: Pe Syys 18, 2009 7:14 pm
Kirjoittaja Enzo
Jos on näkyvää pintaruostetta, olen jeepin pohjaa hionut kuitulaikalla pellille. Tämä konsti jättää pohjaruostetta, eikä ole oikeaoppinen, mutta helppo ja nopea. Pellille spray kotelonsuoja-ainetta ja sen päälle spray alustamassaa. Jos massan sivelee, on vaarana, että kotelonsuoja-aine ei pysy paikallaan.



Jos pohja on öljyinen, niin ei se varmaan ruosteessa ole.

Auton pohjan suojaaminen

Lähetetty: La Syys 19, 2009 4:06 pm
Kirjoittaja h3rn3
Jos pohja on öljyinen, niin ei se varmaan ruosteessa ole.
Kun ei ole ollut öljyinen uudesta asti, niin on se ruoste kerennyt pesiytymään jo pohjaan. Öljyinen pohja taitaa aika hyvin hidastaa ruosteen lisääntymistä, koska metalli ei ole suoraan yhteydessä veden ja hapen kanssa. Kai tämä ruosteenesto juuri perustuu sitten siihen, että  muodostetaan metallin päälle sellainen kalvo, ettei rauta-atomien hapettumista pääse tapahtumaan. Kalvon pitäisi olla aika elastinen, tiivis ja kestävä. Yksi keino on metallin päällystämisellä suojaavalla ja helpommin hapettuvalla metallilla, sinkillä. Onko kellään kokemuksia ruosteisen pellin maalaamisella sinkkimaalilla?

Auton pohjan suojaaminen

Lähetetty: Su Syys 20, 2009 7:00 am
Kirjoittaja KK
Mä olen noita kylmäsinkkimaaleja käyttänyt paljonkin ja jos vaan maalattavasta kohteesta saa irtoruosteen pois, niin hyvä sinkkimaali pitää pintansa jonkun vuoden ympärivuotisessa käytössäkin. Jarrurumpuja varsinkin olen noin maalaillut. Ja muinoin Wagoneerin pohjaa ja helmoja.

Auton pohjan suojaaminen

Lähetetty: Su Syys 20, 2009 7:53 pm
Kirjoittaja Pitu
Ruosteen päälle vedettynä tosta sinkkimaalista ei oikeen iloa oo. Niinkun ei mistään maalista. Muodostaa vain ruostetta suojaavan kalvon. Sit ton sinkkimaalin (ainaskaan spray pullosta) päällä ei tahdo muut maalit pysyä.



Toi Por15:n ruosteen päälle maalaus perustunee sen Metal ready pohjusteeseen, mikä pitää vetää Porrin alle. On ymmärtääkseni Fosforihappoa, mikä kemiallisesti pelkistää ruosteen. Joku kai korjaa, mikäli oon väärässä. Itellä ei Porrista kokemusta.



Takavuosina tuli reenattua käyttisten kanssa. Ensin yritettiin poistaa ruoste teräsharjalla. (Lähtee vain irtoruoste) Sitte päälle Ferreksiä (juu ei ollu silloinkaan enää lyijymönjää, vaikka purkissa niin luki) ja alustamassa päälle. Ei ollu pitkäikänen ratkaisu.  :(



Suosittelisin pohjan huolellista pesua ja kuivausta. Sen jälkeen pohjaan kotelomassa. (sisältää ruostesuoja-aineita) kotelosuojan päälle alustamassa. Alustamassa antaa tietääkseni vain mekaanisen suojan ja kotelosuojan mekaaninen kestävyys, ei oo paras mahdollinen.





Auton pohjan suojaaminen

Lähetetty: Ma Syys 21, 2009 9:11 am
Kirjoittaja Enzo
Se sinkkipohjamaali on aika tyyristä verrattuna tavalliseen.

Hiljattain ostin Motonetistä: Sinkkispray 9,90. Tavallinen 3,90

vasta pari päivää sitten vetelin J20:sen ruostekohtiin, kun ensin hioin kuitulaikalla. Oli vähän sellainen hälläväliä ruostumisen hidastus homma.