Sivu 1/1
Jarrut XJ / ZJ
Lähetetty: Ma Loka 12, 2009 6:23 am
Kirjoittaja A-V
Nuo meidän XJ:n ABS jarrut ovat ihan OK tehoiset. Pysää ja pistää 'melkein' lukkoonkin ihan kohtuullisesti.
Tästä huolimatta tekisi mieli kanittaa tuo *aska ABS alipainepumpputehostin systeemi metsään ja asennella kunnon tehostin jolloin jarruvoimaan voisi jotenkin luottaa ehkä paremmin... Tämä onkin suunnitelmissa kunhan tässä rahapuoli jotenkin järjestyy ehkä ens vuonna.
Jarrut XJ / ZJ
Lähetetty: Ti Loka 13, 2009 4:33 pm
Kirjoittaja hentpe
Eli kysymys olisi Jeepin jarruista.
Tai, niiden puutteesta. Sekä XJ -91 että ZJ -93 jotka ovat käytössäni olleet ovat jarruiltaan erittäin heikkotehoisia. Kumpikin on ABS-jarruilla ja jarrujen ohjaus logiikka toimii ok. Ainoastaan niiden pito on heikko. Jos meinaa saada ZJ jarrut kuivalla lukkiutumispisteeseen niin poljinta joutuu painamaan käsittämättömällä voimalla. Eikä ne silti pyri lukkiutumaan. Hidastuvuus on onneton. Sekä levyt että rummut takana on katsottu ja mekaniikka on ok. FSJ- Jeepin jarrut eivät vaadi minkäänlaista poljinvoimaa näihin uudempiin verrattuna. Onko tuttua?
Pitäiskö tähän heittää ihan v.....luna, et niiden ei kuulukkaan mennä lukkoon, kun on se ABS. :P
Mulla ainakin omassa 90:ssä oli mielestäni ihan ok jarrut. Mielestäni teho tai tuntuma ei juurikaan muuttunut kun heitin sen ABS:n mäkeen ja korvasin perinteisin osin. Sitä vielä ihmettelen, et Grandissa on huonot jarrut, kun siinä on jo levytkin takana. Ainakin kaikissa jenkki foorumeissa kehutaan, et XJ:hin saa paremmat hidastimet, kun korvaa rummut takana Grandin levyillä.
Sen verran vielä, että siinä vaiheessa, kun vaihdoin renkaat 30:sistä 32:iin niin jarrutusmatkat kasvoivat. Tietysti renkaan halkaisijasta johtuva vääntömomentti kasvoi tuossa kohtaa ja tuntuman/tehon muutos on siinä kohtaa ihan ymmärrettävää.
Jarrut XJ / ZJ
Lähetetty: Ti Loka 13, 2009 5:07 pm
Kirjoittaja hentpe
Jos poljin tuntuu vähän kumipallolta, niin vois hakea ongelmaa pääsylinteristä tai ehkä autoon huonosti sopivista tarvike kitkapinnoista. Voi olla kaukaa haettua. Tullut joskus vastaan sellainenkin, että satulan männän suojakumi osittain palan ja männän välissä. Aiheutti muuten aika merkilisen kumipallomaisen poljintuntuman.
Noista kitkapinnoista vielä. Faijalla on ollut tossa monta vuotta Sierra P100 avolava. Orkkiksena P100:een kuuluu ihan omat palat Sierraa suuremman kokonaispainon takia. Maksoivat vaan uutena huomattavasti Sierran paloja enemmän. Tietysti autoon laitettiin ne halvemmat palat. Pysähtyvyys parani huomattavasti mutta palojen kestoikä putosi puoleen. Kun auto vanheni, niin siirryttiin tarvikepaloihin. Mielestäni jotkut halvimmat Motonet palat eivät pitäneet kunnolla vaan takapää pyrki lukkiutumaan ennen etupäätä. Tätä ilmiötä ei alkuperäisillä paloilla koskaan ilmentynyt.