ET lukua en tiedä, mutta back spacen mittailin.
Tulos ei ole tarkka, mutta antaa suuntaa, eli vakio vanne 100mm ja noi appliancet oli 80mm.
Kiitoksia Pekalle tästä. Oliko vakiovanne 5,5"? Jos oli, niin laskenko seuraavassa kovin paljon pieleen:
5,5" x 25,4mm = 139,7mm olisi vanteen leveys renkaan liepeiden välistä.
-> se jaetaan kahdella, jolloin keskikohta on 69,85mm vanteen reunasta
-> backspace 100mm eli takaa mitattuna 30,15mm yli keskikohdan
-> ET (saks. Einpresstief = puristussyvyys) tarkoittaa vanteen keskiöpinnan etäisyyttä keskikohdasta vanteen etupuolen suuntaan. Siten ET olisi luokkaa 30 jos vakiovanne 5,5"
Vanne, jossa ET 10, olisi keskikohdaltaan samassa paikassa orkkiksen kanssa jos välissä olisi 20mm adapteri. Vanne, jossa ET 20 sietäisi vain 10mm adapterin.
Miettikääs nyt viisammat, että menikö päättelyni oikein? :D
Seuraavaksi pitäisi sitten tietää orkkisrengaskoon ulkohalkaisija ja löytää sitä vastaava 16" rengaskoko. Mites helpoiten selvitetään lokasuojien ja pyöräntuentojen sietämä vanteen leveys ulko- ja sisäpuolelle 16" koossa?
Tulisi mieleen sellainen, että hankkii yhden jakoon sopivan vanteen 16"-koossa ja mahdollisimman lähellä vakioleveyttä 5,5", siihen rengas päälle ja sitten pyörittämään pyörää kun auto on nostettu tunkilla pyöräntuennan alta? 16x7 vanne lienee vielä kohtalaisen helppo löytää. Itsellä olisi jaolla 5x120 16x7,5 ET 20, mutta 10mm adapteria ei ole mahdollista toteuttaa. Tuossa 7,5" kombinaatiossa jos teoriassa adapteri olisi 10mm, olisi vannne 1" puoleltaan leveämpi.
Toinen hullu idea olisi leikata esim tukevasta vanerista ulkokehältään vaikkapa juurikin alkuperäisrengasta tai hieman suurempaa vastaava kiekko. Sihen sitten säteelle renkaan ulkohalkaisijan kohdalle eri puolille keskiötä reiät, joihin kiinnitetään tarkasti 90 asteen kulmaan pinnan tasoon nähden metallikappale, johon kierteistetty jengat. Levyn keskiöön auton pulttijako ja sitten levy pyöränpulteilla kiinni napaan. Kierteistettyihin reikiin kierrettäisiin sopivan mittaiset jenkatangon pätkät toinen sojattamaan taakse, toinen eteen. Tankojen syvyyksiä muuttamalla pitäisi selvitä ääriasennot, missä pyörä sillä halkaisijalla mahtuu pyörimään, eli kokonaisleveys ja suhteellisesti ulko-ja sisäleveys.
Ja taas: miettikääs nyt viisammat, että menikö päättelyni oikein? :D vai onko jollakin sitä kokemusperäistä tietoa 16" sopivuuksista Americaniin?
Koko homman pohtimisen idea on toisen harrastemerkin vuoksi nurkkiin kertyneet 5x120-jaolliset vanteet kokoluokissa 14"-17". Yhdet totaaliprojektikuntoiset 3-osaiset BBS RS oldschool-kulttivanteet olisi kunnostettaviksi ja heräsi ajatus uusia kehiä niihin hankkiessa, josko sovittaisi tulevat arvot vanteissa niin, että pyörisivät mahdollisesti Americaninkin koteloissa. Omaan mielikuvitukseen tuollainen RS voisi passata hyvinkin laatikkomallisen -69 Americanin alle.
Tuolla hieman tietoa old school BBS-vanteista:
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=44049&highlight=bbs Kuka tekisi photoshopin mulle 16" BBS RS plus American -69? Tuolta saisi hyvän sivukuvan autosta:
http://www.amccf.com/mainokset/69AMC_36_Rambler_4D.jpg