Sivu 1/3
Americanin jarruvalot
Lähetetty: Ti Tammi 05, 2010 2:21 pm
Kirjoittaja Oldis
Millään en jaksa enää muistaa, joten auttakaa, jarrruvalot ei toimi, mistä etsin vikaa, maadoitus, vai jarruvalokatkaisin? Missä muuten sijaitsee? Toi koko takavalo systeemi on pikkasen outo, kai liian yksinkertainen :P
Mikä olisi sopiva polttimo takavaloille?
Americanin jarruvalot
Lähetetty: Ti Tammi 05, 2010 2:57 pm
Kirjoittaja Jeep-Ukko
Riippuu miten sähköt on tehty, eli onko helposti alkuperäset ja sulakkeet pystyy tutkiin, vai onko seka sikiö johto lajitelma josta kukaan ei ota mitään tolkkua.
---------------
Yleisesti ottaen itse ainakin eka mittaisin valon kannasta, tuleeko sinne virtaa jarrua poljettaessa.
Siitä on jo helppo vetää johtopäätöksiä.
Jos virtaa tulee, niin maa vika.
Tosin takavalot (parkit), käyttää yleisesti ottaen samaa maata, eli jos ne toimii, niin tuskin silloin siellä vikaa??
------------
Jos ja kun sitä virtaa ei tule, niin katkaisin varmasti sijaitsee jarrupolkimen juuressa, jossain siellä kojetaulun alla.
Sitä rupeaisin seuraavaksi tutkia, tuleeko katkaisijalle virta, ja jatkuuko eteenpäin.
------
Ja sitten tottakai sulakkeet, jos sellaisia sattuu vielä jossain välissä olemaan.
Monesti huomannut sen ikävän puolen, että ajan saatossa "tee se itse miehet" vetää näihin rysiin uusia johtoja, ilman sulakkeita. Ja muutenkin sellainen johto viidakko, josta ei oikein tiedä sanoa mitään, kunnes mittailee ja tutkii, mikä menee mihinkin.
---------
Tietysti vielä sekin, että onko vilkut samassa kuin jarrut??.
Vaiko eri polttimot kokonaan?
Eli jos ovat samassa, niin vilkun releet voi jollain tavoin sotkea.
Mutta silti että molemmat olisi yhtä aikaa, (tietenkin hätä vilkut voi aiheutta molemmille).
Mutta sitten vielä se, että toimiiko vilkku normaalisti.
Americanin jarruvalot
Lähetetty: Ti Tammi 05, 2010 3:08 pm
Kirjoittaja pekka
Simppelihän se on, ellei ole tehty ropauksia.
Polttimo on ihan tavallinen 21/5w.
Mutta joo maadoitus tekee kaikkea jännää, eli vaikka tuntuis olevan ok, niin varmista erillisellä johdolla.
Vilkku käyttää samaa lankaa, eli vika voi löytyä myös sieltä.
Americanin jarruvalot
Lähetetty: Ti Tammi 05, 2010 3:11 pm
Kirjoittaja coronetti
Jarruvalon katkaisin voi olla myös jarrupääsylinterin alapuolella.
Americanin jarruvalot
Lähetetty: Ti Tammi 05, 2010 3:35 pm
Kirjoittaja American67
ainanki 66 wagnerin sylkässä on jarruvalokatkasija pohjassa. polttimonkanta maadottuu umpiosta, käsittääkseni...
orginal sulaketaulussa muistaaksee samassa osotteessa "park/stop"
Americanin jarruvalot
Lähetetty: Ti Tammi 05, 2010 7:57 pm
Kirjoittaja Oldis
Johdotusta on joskus uusittu taakse, maadoituksen laitoin uudelleen, siis takavalolla oikealla puolen on se maadoitus johto. American on vm 65.
Pitää taas alkaa tutkimaan ja mittaileen, kiitos paljon vinkeistä
Americanin jarruvalot
Lähetetty: Ti Tammi 05, 2010 8:10 pm
Kirjoittaja raipe
ittellä oli joskus rattiputken sisällä toi jarruvalo piuha poikki.
Americanin jarruvalot
Lähetetty: To Tammi 07, 2010 10:33 am
Kirjoittaja Oldis
Rattiputken sisällä`?? Mitä ihmettä se jarruvalo piuha siellä tekee?
Americanin jarruvalot
Lähetetty: To Tammi 07, 2010 8:32 pm
Kirjoittaja raipe
mun muistaakseni menee takavilkuille sitä kautta. täytys muistaa kirjasta tsuumata.
Americanin jarruvalot
Lähetetty: Pe Tammi 08, 2010 8:01 am
Kirjoittaja stidi
Juu, jarruvalokatkasija on pääsylinterin säiliön pohjassa. Paineen vaikutuksesta kuula maadottuu säiliön runkoon ja takatuikut syttyy.
Eli yksinkertasesti: Laita virta päälle ja sitten vilkku. Jos vilkuttaa takana niin polttiimo on kunnossa. Jos ei, niin vika on joko polttimossa taiko maadotuksessa, kokeilisin seuraavaks toista suuntaa seuraavaksi. Mutta jos vilkut pelaa niin irroita jarruanturin johto ja maadota se hyvin runkoon. Jos jarruvvalot syttyvät kun paat virran päälle niin feelu on anturissa tai liittimessä, luultavasti anturi on tukossa. Sitten joudut irroittamaan sen. Paina ja lukitse jarrupoljin pohjaan ja laita jarrusäiliön alle tai lahtee sisälokasuojasta väri. Irroita anturi ja hommaa kontaktispraytä että vähintään 5 cm pitkä 0,3mm tikku jolla rassaat anturin kuulan liikkeelle. Asenna takas paikoilleen, täytä säiliö ja vapauta poljin.
Jos jalluvalot ei syty johdon maadottamisen jälkeenkään on ongelma tod näk. sulakekannassa (joka pitäisi olla sama jarruille ja vilkuille) tai syöttöjohdossa anturilta vilkkukatkaisijalle (kts Raipen posti). Ei ole kyllä pakko vetää johtoa vilkkukytkimen kautta, mutta helpottaa vilkku- ja jarruvalon yhteiskäyttötoiminnan ymmärtämistä.