Sivu 1/3

Moottorin vaihto, AMC ---> GM

Lähetetty: Pe Tammi 29, 2010 9:36 pm
Kirjoittaja sunnuntaikuvaaja
Terve!



Olen ihan uusi AMC-omistaja ja kartoitan mielessäni vaihtoehtoja, mitä auton parissa harrastaisin. Näitä sivuja selaillessa olen ymmärtänyt, että vaihto halvempien kompoenttien GM:n on mahdollinen...



Aihetta on varmaan käsitelty täällä aikaisemminkin, mutten ihan helposti hakutoiminnolla paikallistanut threadeja.



Jaksaisivatko asiasta tietävät vihjata, että onko vaihto katsastuksen näkökulmasta vaikea temppu? Moottorin kiinnikkeisiin ja ilmeisesti vaihteiston kannakkeisiin tarvitaan jonkinlaiset adapterit... Menisin 232cid ---> 305cid.



Kiitos jo etukäteen! :)

Moottorin vaihto, AMC ---> GM

Lähetetty: Pe Tammi 29, 2010 10:51 pm
Kirjoittaja juhap
Kyllähän tuonne pellin alle on mahdollista vaihtaa moinen kone. Hornettia on saanut 360 koneella, joten kuutiot eivät rajoita.



Toinen asia onkin se homman kannattavuus...



Vain kahden lisäsylinterin vuoksi hyvän 232:n vaihto hengettömään 305:seen, onko se kaiken sen vaivan arvoinen homma? Jarrut,perä ym ym vie aikaa rahaa ja hermoja... Jos poppia haluaa, pikku viritys tai sitten 258 kutonen Jeepistä 4.0 kutosen kannella (tämmöinen on tulossa itelle). Ei aiheuta kovin radikaaleja sovitushommia. Ja tämä AMC:n kutvonen on kone noiden muiden kutvosten joukossa... 7 petilaakeria ja muuta hyvää



Ja jos voimaa haluaa, niin kasi pellin alle, mutta onko se sitten enää 305? AMC:n omat koneet menee "helposti", mutta koneet ja osat ovat kalliimpia kuin Gambia Motorsiin...



BTW: Onkos tämä pikku kuvassa näkyvä se punainen valkoisella sisustalla, joka oli Hesassa myytävänä...

Moottorin vaihto, AMC ---> GM

Lähetetty: Pe Tammi 29, 2010 11:07 pm
Kirjoittaja sunnuntaikuvaaja
Moi!



Joo, sen olen selvitellyt itse, että kuutiotuumat eivät ole ongelmana. Mutta entäpä se kiinnitys, mitä katsastuskonttorilla vaaditaan siihen liittyen kun se ei ole alkuperäinen? Piirrustuksia? Lujuuslaskelmia? Tietysti selvitän perinpohjaisesti, ennen kuin alan tekemään mutta tämä "foorumikierros" on ensimmäinen askel :)



Minulla oli jo 305 rakenteilla ennen auton hankintaa, se selittänee ajatukseni...



Kyllä, kuvan auto on se joka oli Nettiautossa myytävänä.

Moottorin vaihto, AMC ---> GM

Lähetetty: La Tammi 30, 2010 6:21 am
Kirjoittaja juhap
Tuota punaista katselin moneen otteeseen, mutta... kaikki liikenevä valuutta valuu tuohon autotalliin.... >:(

Moottorin vaihto, AMC ---> GM

Lähetetty: La Tammi 30, 2010 8:24 am
Kirjoittaja pekka
Jos aatellaan ihan vaatimus pohjalta tota svappia kasiin, niin;

Levyt eteen, kasimallin jouset, koneen korvat pitää olla auton päässä tehdastekoiset, perä tarvii vaihtaa ja samalla 10" rummut.  Näin äkkiseltään muistista kaivettuna.



Tosin sopivan vuotisena tollanen 305 ei paperilla juurikaan ylitä 232 tehoja, eli periaatteessa vois saada kikkailtua kutosen jarruilla, mutta ihan helposti et konttoria löydä mikä moiseen temppuun lähtee mukaan.



Onhan noita tehty, esim koskisen Horna oli leimattu yleismoottorilla.  Tietty oman merkin sisällä svappi on helpompi koska sopivat osat saa hommattua suoraan.  Ja niistä löytyy oikein mallikkaita esimerkkejä, kuten A-V:n tai Gunnerin hornat.



Itse tosin en lähtis missään tapauksessa toimivaa kutos autoa kasiksi muuttamaan, kasilla ei koskaan pääse lähellekkään kutosen fiilistä.  8-)



Mutta älähän toki heti puritanistiksi tuomitse, on mullakin hyllyssä kaikenlaista hulluttelu kilkettä, jopa geeeämmäläistä...



Onks toi Horna niin hieno ku kuvissa näytti?  Vaikutti meinaan hyvältä hankinnalta.

Moottorin vaihto, AMC ---> GM

Lähetetty: La Tammi 30, 2010 9:05 am
Kirjoittaja sunnuntaikuvaaja
Kiitos neuvoista!



Mitä tarkoitat kirjoittamalla, että "koneen korvat pitää olla auton päässä tehdastekoiset"?



Ei ole vertailukohdetta, joten en osaa sanoa onko auto "niin hieno kuin kuvissa näytti"... Sorry!

Moottorin vaihto, AMC ---> GM

Lähetetty: La Tammi 30, 2010 9:29 am
Kirjoittaja pekka
Olipa huonosti muotoiltu lause multa...



Autossa koneen korvan kiinnityspisteen täytyy olla alkuperäinen. Eli periaatteessa palkkia ei saa mennä muuttamaan, vaan koneen korvat täytyy muokata sopiviksi.



Nykysäännöillä en tiedä vaativatko lujuuslaskelmia, vai riittääkö että korvat on uskottavan näköiset. Kaikenmoista on vaadittu luvanvaraisiin vaihtoihin, mutta tämmönenhän on ihan muutoskatsastus juttu, eli tuskin on ihan niin pilkunnussimista.



Tulipa mieleen, ihme jos jollain tarvikevalmistajalla ei ole valmiita sovituspaloja.



Mites Lucifer noi kiinnikkeet javessaan hoisi?

Moottorin vaihto, AMC ---> GM

Lähetetty: La Tammi 30, 2010 9:31 am
Kirjoittaja pekka
Autolla vaan johonkin tapahtumaan, niin sittenhän se nähdään ;D



Tänä kesänä tarjolla ainakin Himos, Pick-Nick ja Norjan reissu!

Moottorin vaihto, AMC ---> GM

Lähetetty: La Tammi 30, 2010 9:49 am
Kirjoittaja sunnuntaikuvaaja
Thanks! :)

Moottorin vaihto, AMC ---> GM

Lähetetty: La Tammi 30, 2010 10:47 am
Kirjoittaja Uba
Bulltearilla on kasi kutosen palkkiin kiinnikkeet. AMC:n kasille tosin, mutta idea ei ole tämän kummempi:





http://www.bulltear.com/catalog/product_info.php?cPath=21_35&products_id=189