bensatankki

Tänne voit iskeä kysymykset kaikesta muusta autojen rakenteluun liittyvästä.
American67
Viestit: 894
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 11:26 am

bensatankki

Viesti Kirjoittaja American67 »

eli eli... tankeista asiaa. kokemuksia et millä kannattaa puhdistaa, onko joku firma joka hapottaa tankkeja... ja nii edespäin, americanin tankki pitäs putsata...
raipe
Viestit: 1502
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 6:52 pm

bensatankki

Viesti Kirjoittaja raipe »

riippuu mitä haluaa irti. biilteemasta kaustista soodaa eli lipeetä ni lähtee paskat irti. sitruunahappo syä ruostetta. molempien teho paranee kuumaa vettä käytettäessä.
stidi
Viestit: 324
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 9:58 am

bensatankki

Viesti Kirjoittaja stidi »

Mut sitruunahappoo tarttis semmoset määrät et saattaais äitiä ikävä tulla.

Laiskat immeiset ostaa Epirex 205sta ja maalla tankin sillä sisäpuolelta. Litra riittää ja syö että jumittaa korroosion tankin reunoihin. Mut vähä tarkempi ja huolellisempi työtäkaihtamaton kyllää pistää ekaks kourallisen muttereita bentsiinin kera sisään ja ravistaa irtopeet ulos. Olutta kannaatta toimenpiteeseen myös varata, sitä on mukava nauttia senjälkeen kun käsvarret on hellänä ja odottelee että p laskeutuu ulos. Tupakil ei ole välttämättä samaa tulosta...
American67
Viestit: 894
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 11:26 am

bensatankki

Viesti Kirjoittaja American67 »

joo voi olla et röökin kans joutuu olee aika kaukana jos meinaa bensalla putsata... nafta ja hiekotussora on kans kuulemma tehokas.



voi kyl olla et tossa tankissa on nii paljo paskaa et happokylpy olis kova sana... jäähdytinhuolto kinanen huutelis päälle kuuskymppiä happokylvystä...


audiq
Viestit: 182
Liittynyt: La Loka 08, 2005 9:19 am

bensatankki

Viesti Kirjoittaja audiq »

Löpö on bensaa huomattavasti turvallisempaa. Ja jos ei halua käsiään rääkätä, niin sitoo sen tankin betonimyllyyn kiinni, hiekat sisään ja mylly pyörimään.

En ole itse kokeillut, mutta pitäisi toimia. Tartunnat vaan vaatii myllyyn, että saa liinoilla kunnolla kiinni.
jamba
Viestit: 415
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 10:41 am

bensatankki

Viesti Kirjoittaja jamba »

Onkohan kukaan päässy minkäänlaiseen selvyyteen, minkä muun auton tankki menis amerikaanoon?
Avatar
A-V
Viestit: 7629
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

bensatankki

Viesti Kirjoittaja A-V »

En usko että minkään muun menee suoraan, mutta luulis että noita varaosa-autoja olis muutama jäljellä jossain mistä sais ehjän tankin...?
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Enzo
Viestit: 1241
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

bensatankki

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Bensatankkiin sisälle puhallushiekkaa tai nikkelikuonaa, aukot umpeen, liinoilla betonimyllyyn kiinni (sieltä myllyn siivistä kiinni) ja mylly pyörimään pariksi tunniksi. En ole itse kokeillut mutta kaveri on ja kuulemma puhdistuu. Imuputki ja mittarin anturi kannattaa myös poistaa ennen käsittelyä.
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1736
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

bensatankki

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Ambassadorin tankki työnalla.



Useamnasta kohtaa löytyi jotsin metallipakkelia.

Ja pakkeleiden alta joissakn kohti tinattu reikiä umpeen.

Joillain kohti ei ollut tinaa, mutta reikiä kyllä.



Alustamassaa tankkn pinnassa, jonka alta löytyi myös ruoste syöpymää, joillekin kohti tuli uusiakin huokosia reikiä massaa poistaessa.



Jos tinailisi reikiä umpeen ja sitten pinnoite sisälle.





Juttuja lueskelln, por-15 tankin pinnoitetta ei kaiketi helposti euroopan puolelta enään saa?

Inerta 51 A epoxia toiset suosittelee.

Tässä ketjussa mainitaan Epirex 205.



Onko porukalla pitkän ajan kokemuksia. Mikä olisi hyvää kamaa.

Pysyisi pinnassa kiinni, ettei lähde lohkeileen irti. Ja kestää bensan, ettei ajan kanssa liukene.



Kuivumis ajat? Esim. Inerta. Montako päivää/viikkoa on oikeasti hyvä antaa kuivua, ennen kuin bensan kanssa kosketuksissa.







Sitruunahappoa saa esim. Puuilo, IKH, Hankkija.

Myös fosforihappoa saa.



Sitruunahappo ei ilmeisesti tee suojaavaa kalvoa. Käsittelyn jälkeen pitäisi maalaus/pinnoitus tehdä pikaisesti tai alkaa ottaan pinta ruostetta.

Suositeltu käyttöliuos 10-20% riippuen ruosteisuudesta.

Lämmin vesi.

Prosessia voi nopeuttaa myös sähkön avulla, akkulaturin miinus puhdistettavaan kappaleeseen ja plussa johonkin metallin palaan, joka upotetaan samaan liuokseen.



Fosforihappo ilmeisesti tekee suojaavan pinnan.

Käsittelyn voi tehdä myynnissä olevilla 85% liuoksella raakana tai laimennettuna.

Ja tukkii jopa pieniä huokosia reikiäkin (n. 33% liuoksen antaa kuivua kohteeseen).

Pinnoituksella ei ole kiire.

Motonetissä olisi myös käyttövammista siveltävää fosforihappogeeliä, jolla ulkopinnan pystyisi käsitteleen.



Onko maalin kiinni pysymisestä kokemusta, kun tankkia ei sisältä olkein pysty hiomaan. Fosforissa mainitaan, että kuivaneen pinnan karhentamista suositellaan.

Sitruunan kohdalla ei karhennuksesta puhuta, mutta jäämät pitäis kaiketi saada mahdollisimman hyvin huuhdottua pois, ettei maali reagoi?



Pa-tankin upottaminen kerralla, vaatisi melko ison liuoksen, joten hapotus pitäisi kotioloissa tehdä osissa.
juhap
Viestit: 6797
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 7:14 am

bensatankki

Viesti Kirjoittaja juhap »

Jos tuota elektrolyysiä käyttää, niin se metallin pala ei saa olla muuta kuin tavallista rautaa. Rosterista ja muista liukenee vaarallisia yhdisteitä... Ja veteen kannattaa liuottaa ihan tavallista kidesoodaa. Ja elekrolyysi ei toimi tankin sisällä. Virran kulku nesteessä plussan ja miinuksen välillä pitää olla esteetön, muuten tulee "varjoalueita", joista ruoste ei poistu.



Sitruunahappoa elektrolyyttinä en ole kokeillut.
American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
Vastaa Viestiin