Sivu 1/2
Peruutusvalot
Lähetetty: Ti Maalis 23, 2010 10:50 pm
Kirjoittaja sunnuntaikuvaaja
Moi, valkoista ei pala takana kun laitan 3-nopeuksisen manuaalin pakkiasentoon 1970 Hornetissa... Uskoisin vian olevan lamppujen kytkennöissä (maapotentiaali, liitännät tms) mutta kaiken varalta: osaisiko joku neuvoa, millä tavalla vaihteenvalitsin kytkee peruutusvalot päälle? Ilmeisesti ohjauspylväässä on jokin kytkin?
Thanks.
Peruutusvalot
Lähetetty: Ke Maalis 24, 2010 3:59 pm
Kirjoittaja A-V
jep, ohjauspylväässä (itseasiassa sen päällä) on pakkivalo'kytkin'.
harvemmin näkee manuaaliautoissa toiminnassa tosin nuo peruutusvalot hornetissa on toimivanakin tehottomat... ja niitähän ei konttorilla tartte näin vanhoissa olla jos ei ite tartte.
Peruutusvalot
Lähetetty: To Maalis 25, 2010 8:43 am
Kirjoittaja sunnuntaikuvaaja
jep, ohjauspylväässä (itseasiassa sen päällä) on pakkivalo'kytkin'.
Ahaa, mielenkiinoista! Sori tyhmä kysymykseni, autokin on tallilla joten en pääse heti tarkistamaan, mutta missä siinä siis? Ohjauspylvään ulkopinnalla, sisäpuolella...? :-[
ja niitähän ei konttorilla tartte näin vanhoissa olla jos ei ite tartte.
Tääkin on mielenkiintoista! Kävin eduskunnan kirjastossa kopioimassa Moottoriajoneuvoasetuksen ja sen liitteet vuoteen 1970 saakka, sekä kyseisen asetuksen täytäntöönpano-ohjeet. Lisäksi mulla on nyt "katsastajan käsikirja" :) Noista olisi varmaan selvinnyt, ettei peruutusvalot oo mulle pakollisia mutta en oo ehtinyt vielä kahlata niitä läpi.
Kiitos neuvoista!
Peruutusvalot
Lähetetty: To Maalis 25, 2010 11:09 am
Kirjoittaja A-V
Tjuu, sellanen "erillinen" palikka putken päällä, on putkessa kiinni ja ymmärtääkseni kytkee virran läpi kun vaihdekeppi on tietyssä asennossa (eli pakki päällä). Jos sulla on jälkikäteen asenneltu lattiavalitsin niin tällöinhän pakkivalokytkin pitäs olla siinä.
automaateissa on lisäksi käynnistyksen esto (ei starttaa kun P tai N asennossa), joten sille voi olla paikka myös manuaaliputken päällä (tai ainakin sähköliittimet vapaana jossain lähettyvillä).
Peruutusvalot
Lähetetty: To Maalis 25, 2010 3:39 pm
Kirjoittaja American67
olettaisin et sulla on pakkivalokatkasin samanlainen ku americanissa on kolmelovisessa. se on semmone musta putikka mihi menee kaks johtoa, rattiputkessa kuskin paikalta katsottuna oikealla puolella.
katkasimessa pitäs olla muovinasta pystyssä, pakkivaihteen vivusto siin rattiputken sisällä nappaa siihe nastaa kii ja siirtää sen katkasijan sisäl olevan muovilevyn niiden johtonapojen päälle yhdistäen ne... jos se nasta on poikki, voit korjata sen ruuvaamalla siihen pienen ruuvin tilalle. se on siis purettavissa se katkasija
Peruutusvalot
Lähetetty: Ma Maalis 29, 2010 6:37 am
Kirjoittaja A-V
olettaisin et sulla on pakkivalokatkasin samanlainen ku americanissa on kolmelovisessa. se on semmone musta putikka mihi menee kaks johtoa, rattiputkessa kuskin paikalta katsottuna oikealla puolella.
katkasimessa pitäs olla muovinasta pystyssä, pakkivaihteen vivusto siin rattiputken sisällä nappaa siihe nastaa kii ja siirtää sen katkasijan sisäl olevan muovilevyn niiden johtonapojen päälle yhdistäen ne... jos se nasta on poikki, voit korjata sen ruuvaamalla siihen pienen ruuvin tilalle. se on siis purettavissa se katkasija
rattiputki on americanissa täysin eri kun Hornetissa.. ;) mutta konstruktio voi olla hyvinkin samantapainen.
Peruutusvalot
Lähetetty: Ma Maalis 29, 2010 3:59 pm
Kirjoittaja American67
katkasija on varmaa sama? tai hyvin lähellä... jännää, oisin olettanu et ne o käyttäny samaa putkee saman kokoluokan autoissa...
Peruutusvalot
Lähetetty: Ma Maalis 29, 2010 6:08 pm
Kirjoittaja juhap
Nuo Hornetissa (ja uudemmissa) olevat rattiputket ovat yhteensopivia GM:läisten kanssa. Jos haluaa tilttiä yms, niin Letukasta vaan uusi tolppa autoon. Taitaa sähkötkin mennä heittämällä... Avaimetkin voi säilyttää alkuperäisinä, kun jättää virtalukon vanhasta.
Peruutusvalot
Lähetetty: Ma Maalis 29, 2010 7:18 pm
Kirjoittaja A-V
kyl, syyhän rattipuken vaihdokseen hornetin kohalla oli lainsäädäntö ja turvallisuusajattelu. Tuohon uudempaan (kolarissa kasaanmenevään)rattiputkeen nimittäin ei voi enää seivästää itseään samaan tyyliin kun siihen rautakankeen minkä päässä vanhemmissa on ratti...
Peruutusvalot
Lähetetty: Ti Maalis 30, 2010 8:01 am
Kirjoittaja sunnuntaikuvaaja
Suurkiitos kaikille vastauksista, erityisesti A-V:lle siitä tiedosta, ettei valoja katsastuksessa tarvita! :D En nimittäin onnistunut paikallistamaan peruutusvalon kytkentää ja niinpä menin katsastukseen ilman niitä. Hyvin kävi, sen osalta siis, eli ei niitä todellakaan kysytty. Jarruvoima ei sen sijaan riitä yhdessä fillarissa, apusimpukka ja etuiskarit pitää vaihtaa.
En anna periksi vaan jatkan pakkivalojen troubleshoottausta kun nämä kiireellisemmät tekemiset antavat myöten.