Wagoneer hyytyi (bensapuolella vikaa)

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
audiq
Viestit: 182
Liittynyt: La Loka 08, 2005 9:19 am

Wagoneer hyytyi (bensapuolella vikaa)

Viesti Kirjoittaja audiq »

Wagoneer hyytyi kesken lautan noston. Vähän kummastuttaa, että mikä siihen nyt tuli, kun eihän Jeepit hajoile. :( Ensin ajattelin, että siitä loppui bensa, kun perä oli ylämäkeen ja tankissa ei ollut bensaa kuin kymmenen litraa.



Tankkasin lisää, mutta bensa ei tunnu nousevan kaasuttimelle, vaikka sähköpumppu hurisee auton alla.



Irroitin bensaletkun kaasuttimelta ja kun painoin letkut pään muovipulloon, jossa oli bensaa, niin letkusta vaikutti tulevan ilmaa pumpun käydessä.



Seuraavaksi lainasin naapurilta veneen bensakannun letkuineen ja kun liitin venekannun bensaletkun bensapumppuun, niin bensaa alkoi tulemaan konehuoneen päästä letkua sähköpumpun pumppaamana. -Vähän vaisusti, mutta ei kai tuommoisesta sähköpumpusta nyt niin paljoa tule uutenakaan, kun ei mikään ruiskuauton pumppu ole kyseessä. Tuolla venekannu-virityksellä Jeepin pitäisi nyt toimia. En vain kerennyt enää kokeilemaan, kun pimeä yllätti.



Eli vika on nyt todennäköisesti paikallistettu bensatankkiin, sen lähtöön tai puolen metrin bensaletkun pätkään tankin ja pumpun välillä. Ulospäin kaikki näyttää olevan silmämääräisesti tarkasteltuna kunnossa.



Minua mietityttää se, että miksi auto lähtee monen kuukauden seisomisen jälkeen ensimmäisellä käyntiin ja vasta puolen tunnin ajon jälkeen alkaa horimaan ilmaa ja hyytyy.



Ja se mietityttää, että jos bensapumppu haukkaa ilmaa, kun bensa loppuu, niin jaksaako tankin päällä oleva pumppu imeä bensan tankista. -Ilmeisesti jaksaa, kun letkusta tuli kuitenkin ilmaa pumpun käydessä?



Missähän tuossa nyt sitten olisi todennäköisin vikapaikka? Itse veikkaisin tankin sisällä olevaa imuputkea, mutta kun en ole kurkannut koskaan Wagoneerin tankin sisälle, niin en tunne tarkemmin imuputken rakennetta, eikä Googletus oikein tällä yhteydellä onnistu.



Vinkkejä kyselen siitä syystä, että murtuneen kylkiluun kanssa tekee pahaa maata auton alla ja ajattelin, että jos jollain olisi kokemusta vastaavasta viasta, niin voisi päästä vähemmällä ryömimisellä. :)



Auton tiedoista sen verran, että -78, 360+TH400 tekniikka ja korin ja rungon välissä korotus, joka antaa hieman työskentelytilaa tankin ja korin väliin.
FA18
Viestit: 87
Liittynyt: Ke Syys 03, 2003 1:39 pm

Wagoneer hyytyi (bensapuolella vikaa)

Viesti Kirjoittaja FA18 »

ratkaisua en tiedä, mutta omassa samat oireet lievenpänä!



Kylmänä lähtee heti ja toimii hyvin, mutta lämpimänä pienen seisomisen jälkeen kun käynnistää ja lähtee niin alkaa nyhtää/tuntuu aivan bensapulalta. Samoin pitkän kiihdytyksen jälkeen tuntuu, että aine loppuu.



myös sähköpumppu, mutta konehuoneessa. Uudet suodattimet ja uusi pumppu(joiden vaihto ei vaikuttanut mitään)

Uusi alkuperäinen mekaaninen on myös ostettuna, mutta jotenkin tuntuu, että vika on polttoainelinjassa tai tankin sisällä imu tukossa..
Avatar
A-V
Viestit: 7632
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Wagoneer hyytyi (bensapuolella vikaa)

Viesti Kirjoittaja A-V »

Jos kaasarissa tai filtterissä ei ole roskia, niin mun veikkaus osuu tuohon sähköpumppuun. Mites se imuputki nyt yhtäkkiä taittuis niin ettei nosta bensaa?



Sähköpumput mun kokemuksella hurisee toimivat tai ei, niin ja siirtävät kyllä hiukan mutteivät tarpeeksi jos hajoavat. Niinjuu ja pumppujahan on imeviä ja työntäviä, kannattaa varmistaa että sulla on oikeanlainen oikeassa paikassa muuten kestävyys voi olla vain ehkä muutamia päiviä tai kuukausia.



Lähteekö käyntiin jos pistät hörppyä, vaikka pari korkillista bensaa kaasariin suoraan sisään ja sitten sisältä starttaamaan? Niin ja sammuuko korkillisten palattua vai jääkö käyntiin?
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
ScaliS
Viestit: 216
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 3:25 pm

Wagoneer hyytyi (bensapuolella vikaa)

Viesti Kirjoittaja ScaliS »

voi olla aika kaukana haetusta mutta minulla oli yhdessä kulkineessa oli samantapaisia ongelmia myös..teki myös pätkimistä kun rampissa antoi liikaa kaasua jyrkkään kääntyessä..vika selvisi tankin loiskelevyille menevän bensaletkun viaksi..se oli sieltä loiskelevyiltä irti ja se letku heilui hervottomasti siellä tankissa.. tasaisella toimi kun letku makasi tankin pohjalla paikallaa mutta mutkissa ja mäkilöissä vajaalla tankilla meinasi soppa loppua..
audiq
Viestit: 182
Liittynyt: La Loka 08, 2005 9:19 am

Wagoneer hyytyi (bensapuolella vikaa)

Viesti Kirjoittaja audiq »

Hyvää tietoa tullut. Kiitos!



Se jäi vielä sanomatta, että kiihdytyspumpulta ei tullut bensaa kurkkuihin, eikä myöskään bensaletkusta, kun sen irroitti kaasuttimesta.



Ja bensaa en kaatanut kurkkuihin, mutta kun kaasuläppiä käänteli ja veti ryypyn päälle, niin hörähti vielä kertaalleen. Eli kaasutin on hyvin todennäköisesti kuiva.



Tosiaan saattoi sen takia alkaa myös pumppu pumppaamaan, kun venekannuhan on takaluukussa ja näin ollen tankkia huomattavasti korkeammalla. Pumpun ei tarvitse siis imeä enää bensaa.



Tänään taitaa pimeys yllättää ennen kuin pääsen autoa tutkimaan, mutta huomenna sitten toivottavasti viisaampi.



Yön yli asiaa mietittyäni oivalsin, että minähän saan sillä veneen bensaletkussa olevalla pumpulla vielä tarkistettua pumpun ja tankin välisten letkujen ja putkien kunnon. Jos sillä saan tankista imettyä bensaa, niin eihän siinä ole sitten enää muita vikavaihtoehtoja kuin se pumppu.



Palaan asiaan, kun olen päässyt lisää tarkistuksia tekemään. :)
Avatar
pekka
Viestit: 4940
Liittynyt: To Tammi 23, 2003 6:59 pm
Paikkakunta: Parainen

Wagoneer hyytyi (bensapuolella vikaa)

Viesti Kirjoittaja pekka »

Lähtisin tossa ihan ekaksi hakemaan jerryllisen gasoa, että tankissa taatusti on tarpeeksi soppaa.  Pirustako sitä tietää miten tankkilaitteet siellä on ja mistä kohtaa imee soppaa.  
audiq
Viestit: 182
Liittynyt: La Loka 08, 2005 9:19 am

Wagoneer hyytyi (bensapuolella vikaa)

Viesti Kirjoittaja audiq »

Hyvä huomio. Mäki alkoi nousta siinä kohdin, missä Jeeppi hyytyi. Kyseessä on kuitenkin vielä tuossa kohdin hyvin loiva mäki.



Limited sammui kerran juuri samasta syystä, kun oli perä ylämäessä ja alkoi hörppimään ilmaa.

Bensamittari ei toiminut ja kun tankki oli tankattu noin 50km aiemmin täyteen, niin en heti meinannut uskoa, että olikin niin maistuvaa bensaa ollut. Talvisäilytys kyllä oli tankkauksen ja bensan loppumisen välissä. :)



Mutta aiheeseen takaisin, niin tankkasin heti auton sammuttua reilu kymmenen litraa bensaa lisää. Ja ennestäänkin siellä oli tankissa bensaa. Mittarin mukaan noin kymmenen litraa ja muistan myös tankanneeni autoa viimeksi, kun Jeepillä ajoin ja aiemman tankkauksen jälkeen Jeepillä ei ole ajettu kuin pieni pyrähdys, joten mittarin näyttämä ajoon lähtiessä oli uskottava.



Sekin unohtui aiemmin mainita, että bensalinjan ja tankin tarkistin alhaalta päin ja vuotoja ei näkynyt. Eikä myöskään bensa haissut.



Täytyy tehdäkin huomenna niin, että jos tankin linjasta ei saa käsipumpulla imettyä bensaa, niin käännän keulan ylämäkeen ja kokeilen uudelleen.

Tänään on kylkikin ollut parempi, niin voi olla huomenna helpompaa se auton alla konttaaminen. :)
audiq
Viestit: 182
Liittynyt: La Loka 08, 2005 9:19 am

Wagoneer hyytyi (bensapuolella vikaa)

Viesti Kirjoittaja audiq »

Ilmaa hörii tankin lähdöstä. Tankissa on nyt noin 20 litraa bensaa. Venekannulla käy ja kulkee normaalisti.

Kokeilin myös tankkiin painaa bensaa tankin lähdöstä ja missään ei näkynyt vuotoa. -Tankin päälle näkee hyvin.



Eli tankin sisällä on nyt jotain ongelmaa.
Avatar
rebel70
Viestit: 4184
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 6:49 pm

Wagoneer hyytyi (bensapuolella vikaa)

Viesti Kirjoittaja rebel70 »

Ilmaa hörii tankin lähdöstä. Tankissa on nyt noin 20 litraa bensaa. Venekannulla käy ja kulkee normaalisti.

Kokeilin myös tankkiin painaa bensaa tankin lähdöstä ja missään ei näkynyt vuotoa. -Tankin päälle näkee hyvin.



Eli tankin sisällä on nyt jotain ongelmaa.



Pikainen veikkaus on se että imuputki on ruostunut poikki sieltä sisältä. Itellä oli omassa autossa tankki aika hyvin ruostunut ulkoapäinkin. Pahin oli reikä siellä yläpoulella missä tankki laajenee ylöspäin. Siinä seisoo lika aika hyvin. Imuputki oli aivan ruostunut puolestavälistä, koska ollut varmaan puolella tankilla pidemmän aikaa, koska vuoti jos tankkasi yli puolen tankin.

Ota irti ja varmista samalla kun vaihdat sen imuputken.

Ps. Niin ja just muistin että se paluuputkikin oli ihan haperoa siinä mun tankissa, sekä se paluuputken läpivienti.
😁
audiq
Viestit: 182
Liittynyt: La Loka 08, 2005 9:19 am

Wagoneer hyytyi (bensapuolella vikaa)

Viesti Kirjoittaja audiq »

Miten sen meno-paluu-linjan saa auki? Ilmeisesti jokin käännettävä systeemi?



Tosiaan se 10cm on tankin päällä tilaa. Mahtaakohan olla riittävästi.



Tässä mallissa näyttäisi olevan linjalähdöt ja bensamittari eri kansien alla. Jamantin sivuilta en löytänyt muuta kuin uudemman mallin kuvan, jossa samassa kaikki.



Tuo venekannukin oikeastaan aika kätevä, kun ei tarvitse seinään tankata jerrykannun kanssa, niin kuin alkuperäiseen tankkiin tankatessa joutuu tekemään.

Mutta kyllä tuo bensalinjan vuoto pitäisi joka tapauksessa korjata.



Ai niin, edellinen omistaja kertoi vaihtaneensa tankin. Ei se kovin hyvän näköinen ole, mutta tuskin sinne on ihan läpimätää vaihdettu kuitenkaan. Yhden ruostekohdan tankista löysin, kun auton alla könysin. -Ei vuoda, mutta jotain ruostesuojausta voisi siihen kohtaan tehdä. Muuten tankissa on jonkinlainen massaus päällä.

rebel70:n kirjoituksen perusteella voi sitten odottaa ylempänäkin olevan ruostepesiä.



Kiitos taas vinkeistä!
Vastaa Viestiin