Sivu 1/1

Lämppärinmoottori

Lähetetty: To Marras 25, 2010 6:42 am
Kirjoittaja JanneM
Onko kukaan asentanut Mazdan lämppärinmoottoria ramikkaansa ja onnistuiko asennus?

Lämppärinmoottori

Lähetetty: To Marras 25, 2010 7:58 am
Kirjoittaja A-V
Aihettahan käsitellään:

http://www.amccf.com/tech/f_heatermotor.html



Johtuen orkkiksien lämppärinmoottoreiden melko huonosta saatavuudesta aiemmin niin melko moni on joutunut käyttämään muiden merkkien osia (nämähän on orkkiksenakin tarvikevalmistajilta). Tällöin korvaajamoottorissa tarvii olla suurinpiirtein samankokonen akseli jos meinaa käyttää alkuperäistä vipperää.



Joskus vuosia sitten kokeilin tota Mazda 323 osaa sen aikaiseen käyttisHornettiin ja se sopi paikoilleen melkein suoraan ilman sen kummempia värkkäyksiä. Toimi hyvin ja oli tehokkaampi kuin alkuperäinen - varmaan paikoillaan vieläkin nykyisellä omistajallaan. Ellen ihan väärin muista niin taisin tehä tuon swapin myös siihen '67 Rebeliin joka sitten meni Sillun kautta seuraavalle omistajalleen. Vissiin toimii sielläkin vielä.



Kiinnitys kannattaa tehdä kunnolla, ettei moottori pääse 'huojumaan' joka lyhentää käyttöikää ja tekee puhaltimesta äänekkään.



Toinen vaihtoehto on toki korjata vanha. Tuohon kolmiväriseen Hornettiin löysin pari rikkinäistä orkkista jossa toisessa käämi ehjä ja toisessa hiilet joten sain niistä yhdisteltyä ehjän toimivan. Se mistä pidän noissa vanhoissa sähkömoottoreissa on, että ne on purettavissa ja korjattavissa - kun taas nämä modernit ovat kertakäyttökamaa. Tosin tällä kolmivärisellä en ole talviajoa harrastanut, eli käyttö onkin lähinnä sateella huurunpoistossa - ei niinkään talvilämmityksessä - eli pärjää pienemmällä puhallinteholla.

Lämppärinmoottori

Lähetetty: To Marras 25, 2010 8:27 am
Kirjoittaja h3rn3
Tälleen kylmillä ilmoilla kun käynistää Concorden puhaltimen, niin se ulisee(ulvoo) ~10 sekuntia. Laakeri? Lopun alkua?



Kannattaako edes yrittää etsiä alkuperäiseen varaosia vai alkaako suosiolla kyselemään '86-'89 Mazda 323:n moottoria varalle?

Lämppärinmoottori

Lähetetty: To Marras 25, 2010 10:58 am
Kirjoittaja stidi
Olletikin siinä on messinkilaakeri joka on kyllä osasyynä ulvontaan mutta vaihtaminen ei välttämäti auta. Syynä nimittäin enempi tod. näk. on kulunu tai hiiltä täynnä oleva kolektori ja/ tai jumittavat hiilet. Eli ilman varaosia keikasta selviää eikä motori viimesiään huuda, kovimmilla sen kanssa on korvat. Ja sitten kun kesä tulee ja mokomaan hommaan on riittävän lämmintä alkaa touihua niin kitinäki on kadonnu eikä palaa ennenkuin seuraavana talvena jolloin on liian kylmä tehä mitään ja ja ja....

Lämppärinmoottori

Lähetetty: To Marras 25, 2010 1:18 pm
Kirjoittaja juhap
Mulla oli aikoinaan Audi satkussa kiljuva puhallin hiilivian vuoksi. No sitten se lakkasi pyörimästä. Uudet hiilet auttoi... Tosin moottoria ei oltu tarkoitettu avattavaksi...

Lämppärinmoottori

Lähetetty: Pe Marras 26, 2010 7:09 am
Kirjoittaja A-V
Mulla hiljeni käyttiksen kiljuva puhallin niin että pistin paineilmaa pirusti moottorin sisään ja kun pölinä lakkasi niin perään CRC:tä kunnon annos. Toimi sujuvasti silloinkin kun myin auton noin vuosi tämän jälkeen.

Lämppärinmoottori

Lähetetty: Pe Marras 26, 2010 7:47 am
Kirjoittaja JAMANT
pistin paineilmaa pirusti moottorin sisään

Hengityssuojain sitten naamalle ennenkuin ton tekee (tai tekee pihalla), on muuten hienoa pölyä, kun sieltä tulee, ahistaa vieläkin ;)

Lämppärinmoottori

Lähetetty: Pe Marras 26, 2010 9:11 am
Kirjoittaja A-V
pistin paineilmaa pirusti moottorin sisään

Hengityssuojain sitten naamalle ennenkuin ton tekee (tai tekee pihalla), on muuten hienoa pölyä, kun sieltä tulee, ahistaa vieläkin  ;)



ihan hyvä huomio ;) tosiaan melkonen tusaus mustaa tomua tuli.