FSJ lämmityslaite..
FSJ lämmityslaite..
Talviolosuhteita varten kyselisin, millainen muilla se onkaan. Mua ihmetyttää kun se kenno aika suuri verrattuna nykyautoihin ja kone lämpiä sen mitä tarvii. Mutta mikä siinä on se syy miksi se tehottoman oloinen, onko kenno sisäisesti tukossa vai pyöriikö moottori tarpeeksi vähän. Luulisi niillä lämpärin kanavilla tulevan sitä lämmintä. Läpät on silti auki. Yleensä noihin jo uutena maahantuoja lisälämmittimiä pistänyt tavaratilaan. Ja se FSJ ilmastointilaite olisi peli sillä puhalluksella, kun vaan sais kennoon vesikierron taikka muuttaisi sen ilmastointi järjestelmän/ottaisi käyttöön. Kesällä tuo lämmmityslaite puhaltaa lämmintä vaikka kierto on ohi kennon ;D Kesällä en ole sitä käyttänyt koskaan, autossa kuumempi entisestään > pikkuikkuna raaollaan. Se siinä auttaisi kesällä hana vesiletkuun lisättynä mutta enemmän haittaa tuo talvikäyttö, Kun siellä justiinsa tarkenee kun 5-20 asteen pakkasessa kun pistää pahvin jäähdyttäjän eteen. Vaikka lämmöt silti ilman pahvia keskellä vihreää asteikkoa ja pahvin kera. Ainut siinä mikä auttoi kun oli paisuntasäiliö ja nestemäärä enempi järjestelmässä, huono painekorkki eli kun jäähdyttäjä oli jo täynnä kylmänä :-/
FSJ lämmityslaite..
Kyllä mulla tulee lämmintä vaikka kuinka. Oon miettiny et jos laittais ikkunan alalaitaan suuttimien reunoihin putket joilla vois saada hiukan puhallusta myös sivuikkunoille et ne pysyis paremmin auki kun ajelee leudommassa kelissä talvella. Paremmat oven tiivisteetkin vois olla ettei lämmin karkaa heti etuveräjästä pellolle :D
FSJ lämmityslaite..
Mulla kun oli se musta Wago (suora 6) pari talvee käyttöautona, (ennenkuin aloin rakenteleen sitä), niin kyllä hytissä tarkeni, ja ei ollut lisä lämmityksiä. Eikä tarvinnut pahvia keulassa.
Toisessa Wagossa, jossa oli se 3.5 Fiatin 50 NC:n dieseli, niin se ei lämmennyt niin hyvin, mutta pisemmällä matkaa kun sai vaan ensin lämpöä aikaiseksi, niin kyllä silläkin tarkeni. Mutta se varmasti johtui tuon moottorin ominaisuuksista, tää vaati pahvia keulaan.
Ja siihen asentelin etupenkkien taakse lisä lämppärin (oli 3 paikkanen paku, ei takapenkkejä).
Mutta kun sen takaluukun ja takaovien alareunoista paisto päivä läpi, niin sekin saattoi vaikuttaa lämmön pysymiseen.
Sitten kun Fiiatti nostettiin pois, ja tilalle laitettiin se Bedford, ja samalla kori vaihtui tiiviimpään, ja 3oviseen.
Niin sillä ei paljoakaan tarvinnut ajaa, kun oli hytti lämmin, (ihan verrattavissa tuohon bensa 6:seen). Ja tuohon en lisälämppäriä asentanut.
----
Sitä en yhtään pysty muistamaan mihin suuntaan mittarin viisari osoitti.
Toisessa Wagossa, jossa oli se 3.5 Fiatin 50 NC:n dieseli, niin se ei lämmennyt niin hyvin, mutta pisemmällä matkaa kun sai vaan ensin lämpöä aikaiseksi, niin kyllä silläkin tarkeni. Mutta se varmasti johtui tuon moottorin ominaisuuksista, tää vaati pahvia keulaan.
Ja siihen asentelin etupenkkien taakse lisä lämppärin (oli 3 paikkanen paku, ei takapenkkejä).
Mutta kun sen takaluukun ja takaovien alareunoista paisto päivä läpi, niin sekin saattoi vaikuttaa lämmön pysymiseen.
Sitten kun Fiiatti nostettiin pois, ja tilalle laitettiin se Bedford, ja samalla kori vaihtui tiiviimpään, ja 3oviseen.
Niin sillä ei paljoakaan tarvinnut ajaa, kun oli hytti lämmin, (ihan verrattavissa tuohon bensa 6:seen). Ja tuohon en lisälämppäriä asentanut.
----
Sitä en yhtään pysty muistamaan mihin suuntaan mittarin viisari osoitti.
FSJ lämmityslaite..
FSJ:ssähän on ennen kennoa ohitusläppä, joka ohjaa ilman kennon ohi tai kennon läpi. Jos toi falskaa, niin kesällä tulee kennosta kuumaa ja talvella kennon ohi viilemmpää. Ainaski -83: ssa oli näin. ::)
Mulla oli -83 / 258:lla myös termostaatin kanssa kylmyysongelmaa. Eli kone kävi hieman kylmänä. Termostaatin vaihdon jälkeen lämpeni, mutta suht pian ( alle vuosi) kone taas hiukan viileni samalle tasolle, mistä lähdettiin. Tais olla paska tarvike. :( En muista mistä ton ostin tai edes minkä merkkinen termostaatti oli.
Harmillisin ominaisuus tavikäyttössä oli ilman suuntaus alipaineläpällä: puhalsi joko alas tai tuulilasiin, mutta ei molempiin yhtä aikaa. Suunnittelin tohon muutosta vaijerikäyttöiseksi, mutten kerenny toteuttamaan..
Mulla oli -83 / 258:lla myös termostaatin kanssa kylmyysongelmaa. Eli kone kävi hieman kylmänä. Termostaatin vaihdon jälkeen lämpeni, mutta suht pian ( alle vuosi) kone taas hiukan viileni samalle tasolle, mistä lähdettiin. Tais olla paska tarvike. :( En muista mistä ton ostin tai edes minkä merkkinen termostaatti oli.
Harmillisin ominaisuus tavikäyttössä oli ilman suuntaus alipaineläpällä: puhalsi joko alas tai tuulilasiin, mutta ei molempiin yhtä aikaa. Suunnittelin tohon muutosta vaijerikäyttöiseksi, mutten kerenny toteuttamaan..
FSJ lämmityslaite..
Mulla oli toi tuulilasiin ja jalkoihin toteutettu siten, et alipaineletku oli raakasti haaroitettu jolloin alipainetta meni molemille läpille ja ilmaa tuli niin ylös kuin alaskin. Ongelma oli se, että näin tehtynä ei enää ollut säätöä. Muutin takaisin, niin kuin kuuluukin.
Vähän samaa ongelmaa oli mullakin siinä punaisessa. Jos ajeli hissukseen metässä niin ei juuri ongelmaa, kun koneen lämmöt nousivat hieman korkeammiksi eikä ajoviima jäähdyttänyt. Ajossa sit ei lämmintä riittänyt ihan samaan malliin. No ei sinne jäätynyt niin kuin joskus yhteen 69 lauluauto rekorttiin.
Lämpötilan säätö oli ainakin 78 Wagossa hanalla. Orkkis vaijeri tai säädin oli antautunut ja siihen oli laitettu tarvike ryypyn nuppi ja vaijeri systeemi. Periaatteessa se oli on/off systeemi. Eli kun tuli kylmä niin nupista hana auki, siis lämmöt täysille. Ja jos tarkeni ilman niin hana kiinni.
Vähän samaa ongelmaa oli mullakin siinä punaisessa. Jos ajeli hissukseen metässä niin ei juuri ongelmaa, kun koneen lämmöt nousivat hieman korkeammiksi eikä ajoviima jäähdyttänyt. Ajossa sit ei lämmintä riittänyt ihan samaan malliin. No ei sinne jäätynyt niin kuin joskus yhteen 69 lauluauto rekorttiin.
Lämpötilan säätö oli ainakin 78 Wagossa hanalla. Orkkis vaijeri tai säädin oli antautunut ja siihen oli laitettu tarvike ryypyn nuppi ja vaijeri systeemi. Periaatteessa se oli on/off systeemi. Eli kun tuli kylmä niin nupista hana auki, siis lämmöt täysille. Ja jos tarkeni ilman niin hana kiinni.
FSJ lämmityslaite..
Joo, Rekordi oli klassisen kylmä peli. Monta talvea aina lasit jäässä. Vieläkin paleltaa kun ajattelee. Mutta lähti hyvin käyntiin. Kahtena aamuna jätti starttaamatta (v 84 tai 85), pakkasta oli 42 astetta! Mutta lasit oli yhtä jäässä, vaikka pakkasta oli 5 tai 35 astetta.
American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
FSJ lämmityslaite..
Lämpötilan säätö oli ainakin 78 Wagossa hanalla. Orkkis vaijeri tai säädin oli antautunut ja siihen oli laitettu tarvike ryypyn nuppi ja vaijeri systeemi. Periaatteessa se oli on/off systeemi. Eli kun tuli kylmä niin nupista hana auki, siis lämmöt täysille. Ja jos tarkeni ilman niin hana kiinni.
Voisin kyllä väittää että
-75 ja -76 jotka oli ajo autoina.
Ja kaikki muutkin -75-82 jotka purkuautona.
Olivat läpällä.
Tai sitten muisti tekee todella tepposen.
(en kyllä ihan sata varma ole :-/ )
----
Hanat on jälkiasennuksia.
Järjestäen vois sanoa, että lähes tulkoon kaikki jenkit taitaa olla läppä ohjattuja???
FSJ lämmityslaite..
Minähän ajelin aikanaan kymmenisen vuotta -75 Wagolla käyttiksenä. Kennotin uusiksi jäähdyttäjän ja lämppärin kennot, jossa oli ilman ohjaus läpällä ja alipaineella, tietty uusin kaikki letkut sun muut termostaatit ja se oli kyllä lämmin auto ja toimi moitteitta ilman pahveja tai muita ylimääräisiä virityksiä. Ja kasikone hyrskähti tulille aina yhtä nätisti Hollikan hienosti toimineen sähköisen automaattiryypyn ansiosta. Oli se peli, vaikka aika vähän kultaisikin muistoja.
FSJ lämmityslaite..
Kaikki FSJ:t 62-91 lämmönsäätö on tehtaan jäljiltä läpällä ja suuntaukset alipaineella!! Hanat on joku jälkikäteen laittanut...
FSJ lämmityslaite..
Voi olla, et muistan väärin.....yritin löytää jonkun kuvankin muistin tueksi, mutta en onnistunut.