Auton talvisäilytyksestä

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
Gunner
Viestit: 153
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 12:15 pm

Auton talvisäilytyksestä

Viesti Kirjoittaja Gunner »

Kuinkas auton talvisäilytys tehdään oikeaoppisesti...tjsp... Netistä löytyy monenlaisia toisistaan poikkeavia neuvoja, mutta mikä on teidän näkemyksenne.

Öljynvaihto kannattanee? Syylari tyhjäksi? Ostin jotain myrkkyjä joita pitäisi laittaa bensan sekaan ja toista jota tulisi suihkuttaa pyttyihin.

Säilytysolosuhteet: kylmä pressutalli lumelta ja vedeltä suojassa.
Avatar
pekka
Viestit: 4938
Liittynyt: To Tammi 23, 2003 6:59 pm
Paikkakunta: Parainen

Auton talvisäilytyksestä

Viesti Kirjoittaja pekka »

Nykybensalla tankki mahdollisimman tyhjäksi, pyttyihin voi laittaa pikkuisen öljytilkan jos haluaa, jäähdytysnesteet kuntoon ja uudet öljyt koneeseen. Akku kannattanee ottaa lämpimään ja ladata vaikka kerran kuukaudessa. Sisälle autoon kannattaa laittaa joku kosteudenkerääjä joka tyhjennetään aika ajoin.
Pasi_Laihosola
Viestit: 27
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 6:38 pm

Auton talvisäilytyksestä

Viesti Kirjoittaja Pasi_Laihosola »

Minä olen säilytellyt autoa talven yli yksinkertaisesti niin, että auto seisoo lämpimässä tallissa ja olen käyttänyt sitä ainakin pari kertaa kuukaudessa lämpimäksi. Jos autossa on ilmastointi, kannattaa ilmastointia käyttää, ettei freonit karkaa järjestelmästä. Jos auto seisoo kylmässä, kannattaa noudattaa Pekan neuvoja, unohtamatta tuota ilmastointia.
ruuska
Viestit: 81
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 2:33 pm

Auton talvisäilytyksestä

Viesti Kirjoittaja ruuska »

Pahin juttu mielestäni, noissa säilytyksissä on kohokammiosta haihtuva bensa joka jotenkin aina tukkii pienimmät suuttimet ja kanavat. Olenkin aina käytellyt tai edes "yrittänyt" käynnistää välillä että litku kammioissa vaihtuisi....(autot, kelkat, perämoottorit, ruohonleikkurit ym härvelit), hyvä aine on myös bensan sekaan laitettava liemi joka "säilyttää" mehun seuraavaan kesään.



Säilytyksestä vielä sellainen kommentti että ennemmin vaikka taivasalla kuin pressu päällä ulkona (siis pressu kirjaimellisesti auton suojana), seuraavana keväänä saa nimittäin matkustella ilman maalipintaa ja verhoukset täynnä tatteja.....



Itselläni ollut vuosia tuollainen pakulle tarkoitettu pressuteltta käytössä, toimii hyvin kunhan pitää alaliepeet auki että pääsee ilma kiertämään ja POISTAA katolle kertyvän lumen ajoissa pois...... ja ai niin kunnon perusta teltalle ettei lähde taivaan tuuliin koko helahoito. (Itsellä ratapölkyistä, toimii loistavasti)
Avatar
karzi
Viestit: 578
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 1:46 pm

Auton talvisäilytyksestä

Viesti Kirjoittaja karzi »

Ratapölkkyä meilläkin naulattuna sivuhelmoihin (teltan).

Totesin että tuolle mustille oli parasta päästä pois meiltä :'( Säilyy talven yli lämpimässä tallissa.
stidi
Viestit: 324
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 9:58 am

Auton talvisäilytyksestä

Viesti Kirjoittaja stidi »

Niin, akku kyl säilyy parhaiten kylmässä, mut sen on ensin oltava täyteen ladattu. Mitä kylmempi säilytystila, sitä hitaammin purkautuu. Mut jos ei ole täyteen latautunut, ei kennojen happo ole sekoitttunut veteen ja pelkkä vesihän ei jäätymäti paljon pakkasta kestä. Mut jos joutuu säilyttää lämpimäs ni sit ei auta ku latailla välillä, esim. kerran parissa kuukaudessa.
Gunner
Viestit: 153
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 12:15 pm

Auton talvisäilytyksestä

Viesti Kirjoittaja Gunner »

OK, eli toimin seuraavasti:

- öljynvaihto

- jäähdytysneesteen vaihto (varmuudeksi)

- bensan sekaan säilytysmyrkkyä

- pyttyihin säilytysmyrkkyä

- akku varmuudeksi sisälle lämpimään

- ikkunat vähän rakoselleen tuuletuksen vuoksi

- renkaisiin lisää painetta

- ei kässäriä päälle

- auto ilmavan pressutallin suojaan



Järki ainakin sanoisi, ettei tankkia kannata jättää kovin tyhjäksi, koska tankin sisäpintaan kondensoituu vettä...
Avatar
pekka
Viestit: 4938
Liittynyt: To Tammi 23, 2003 6:59 pm
Paikkakunta: Parainen

Auton talvisäilytyksestä

Viesti Kirjoittaja pekka »

Juu, toi tankkihomma on aikas ongelmallinen nykyään... Kevätkäynnistyksen kannalta on pare mitä enemmän on tuoretta soppaa, mutta talven kannalta kondenssivesi on ongelma. Tai siis ei ole jos on kunnon talvi, mutta kun asut vyohykkeellä missä keli heiluu nollan molemmin puolin, niin...
Gunner
Viestit: 153
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 12:15 pm

Auton talvisäilytyksestä

Viesti Kirjoittaja Gunner »

mutta kun asut vyohykkeellä missä keli heiluu nollan molemmin puolin, niin...

Niinpä, tästä on n. 45km rannikolle ja lohjanharju pitää tämän seudun leutona ja märkänä...nimim. työhuoneeni ikkunasta näkyy vihreä pelto... :o

Ziisus, marraskuun kahdeksas...

Noh, onpahan sopivan lämpöistä öljynvaihtoa ajatelle, nyt ei edes sada.
Avatar
A-V
Viestit: 7629
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Auton talvisäilytyksestä

Viesti Kirjoittaja A-V »

lämmin talli. ainoa oikea säilytystapa vanhalle autolle. tästä johtuen toimintaproseduurit on pikkasen erityyppiset kun tässä jo luetellut.



öljyt vaihdan vasta keväällä, pikkulenkit talvella ja talvikruisinkitkin menneet ihan ok noilla 5w50 synteettisillä öljyillä. ;)



bensaa mulla on aina niin vähän, etten ole huomannut mitään vanhenemisreaktioita.



pyttyihin en ole suihkutellut yhtään mitään, käynnistelen kuitenkin kesäfiiliksiä hakien vähintään kerran parissa viikossa.



syylärissä mulla on muutenkin -30 kestävät sekotukset (estää samalla myös ruostumista koneen sisällä vesitiloissa), joten sitä en ole vaihdellut kuin ehkä joka toinen vuosi.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Vastaa Viestiin