Perän U-pulttien irrotus
Perän U-pulttien irrotus
Olis ohjelmassa pitkään pusikossa seisseen hornetin taka-akselin kiinnityspulttien mutterien aukivääntäminen. U-pultit on sellaista ylhäältä litteää mallia ja taitaa olla kokolailla mahdottomia löytää maailmalta. uudemmassa Hatchbackissä on pyöreät pultit.
Lämpöö ei kai voi paljoa antaa, ettei löijjäänny?
Kuinka helposti napsahtaa poikki?
Yhteen mutteriin annoin kevyesti lämpöä pienellä pillillä (ei punoittanut kuin mun niska). Lenkkiavaimella vääntäen ei inahtanutkaan (ihan täysiä momentteja en uskaltanut ranteesta ottaa).
Tänään ostin pitkän 19mm hylsyn ja pitkällä varrella väänsin sitä lämmitettyä mutteria kylmänä, ja tuntui kääntyvän. En uskaltanut paljoa kääntää. Ei oikein huvittaisi särkeä muttereitakaan.
Ajattelin seuraavaa reseptiä: Kevyesti lämmittäen, vääntäen ja jäähdyttäen ja taas suhaus ruosteenirroitusöljyä. Ja taas myöhemmin sama uusiksi.
Lämpöö ei kai voi paljoa antaa, ettei löijjäänny?
Kuinka helposti napsahtaa poikki?
Yhteen mutteriin annoin kevyesti lämpöä pienellä pillillä (ei punoittanut kuin mun niska). Lenkkiavaimella vääntäen ei inahtanutkaan (ihan täysiä momentteja en uskaltanut ranteesta ottaa).
Tänään ostin pitkän 19mm hylsyn ja pitkällä varrella väänsin sitä lämmitettyä mutteria kylmänä, ja tuntui kääntyvän. En uskaltanut paljoa kääntää. Ei oikein huvittaisi särkeä muttereitakaan.
Ajattelin seuraavaa reseptiä: Kevyesti lämmittäen, vääntäen ja jäähdyttäen ja taas suhaus ruosteenirroitusöljyä. Ja taas myöhemmin sama uusiksi.
Perän U-pulttien irrotus
Just irrotin ed mainitulla menetelmällä. Aikaa otti, mutta osat lähti ehjänä. Mutterien jengat kyllä mälvääntyi ruosteisen pultin pään takia. Olis voinut kyllä ottaa mutterin murtajalla...
American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
Perän U-pulttien irrotus
Kyllä niitä kulmikkaita saa tilaamalla, ota mitat niin katsotaan, mitä saadaan....
Perän U-pulttien irrotus
Tuo lämpö on se millä aukeaa, oon yhet saanut auki ilmankin CRC:llä ja eestaas liikettä käyttämällä - tästä huolimatta kummallakaan tapaa en ole saanut 'toista kertaa käytettävää' settiä. Eli en käyttäis noita vanhoja U-pultteja enää jokatapauksessa. Lämmityksen jälkeen metalli kun ei ole enää samaa kun ennen lämmitystä ja umpiruostumisen jälkeen avaaminen rikkoo jengat joko mutterista tai pultista ja/tai heikentää pulttia esim hieman vääntäen sitä mutterin mukana...
ihan pakko kysyä.. mitä merkitystä sillä on onko U-pultit litteitä vai pyöreitä päältä? Se iskukumihan osuu niiden väliin ja ovat käytännössä sellaisessa paikassa jossa niitä ei kukaan näe ellei sitten mene katsomaan millaiset U-pultit ovat... Niin ja molemmat mallit kelpaavat MR katsastuksessa.
Oma mielipiteeni on, että tässä on kyse kuitenkin sen verran tärkeästä osasta alustaa - eli suuntaisin kauppaan oli vanhat irrotettu sitten rälläkällä poikki tai 10h nitkutellen hiljalleen... Uudet pyöreät maksoivat muistaakseni jotain 50e luokkaa.
ihan pakko kysyä.. mitä merkitystä sillä on onko U-pultit litteitä vai pyöreitä päältä? Se iskukumihan osuu niiden väliin ja ovat käytännössä sellaisessa paikassa jossa niitä ei kukaan näe ellei sitten mene katsomaan millaiset U-pultit ovat... Niin ja molemmat mallit kelpaavat MR katsastuksessa.
Oma mielipiteeni on, että tässä on kyse kuitenkin sen verran tärkeästä osasta alustaa - eli suuntaisin kauppaan oli vanhat irrotettu sitten rälläkällä poikki tai 10h nitkutellen hiljalleen... Uudet pyöreät maksoivat muistaakseni jotain 50e luokkaa.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Perän U-pulttien irrotus
Kesäkuulla tilattiin Vallilan takomosta mittatilaus U-pultit...jäivät maksamaan 16€/kpl muttereineen . Us-partsilta ei löytyny ja dealeriliike tilaustavarana 42€/kpl! . Pyöreät nuo on , ja vakuuttavan jämäkät.
Perän U-pulttien irrotus
U-pultteja saa, uudet vaan. turvallisuuskysymyskin..
Perän U-pulttien irrotus
Sopivan terävä päisellä taltalla isku mutterin kylkeen.
Mutteri hivenen venyy, lähtee auki, ja kierteet pysyy ehjänä.
Mutterinkin pystyy vielä uudelleen käyttämään, kun ei liikaa venäytä.
-----
Mutta uusi on aina uusi.....
Mutteri hivenen venyy, lähtee auki, ja kierteet pysyy ehjänä.
Mutterinkin pystyy vielä uudelleen käyttämään, kun ei liikaa venäytä.
-----
Mutta uusi on aina uusi.....
Perän U-pulttien irrotus
Kesäkuulla tilattiin Vallilan takomosta mittatilaus U-pultit...jäivät maksamaan 16€/kpl muttereineen . Us-partsilta ei löytyny ja dealeriliike tilaustavarana 42€/kpl! . Pyöreät nuo on , ja vakuuttavan jämäkät.
mulle tuli muistaakseni www.jegs.com kautta (en muista tosin varmaksi). Hinta näyttäs olevan vieläkin tuo 30taalaa/setti. Vissiin kans lähestulkoon jokasella jenkkivalmistajalla on oma settinsä...
http://www.jegs.com/p/JEGS/753280/10002/-1
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Perän U-pulttien irrotus
Mutteri punaiseksi vaan ... kyllä lähtee.
Melkein joka päivä otan tuolla taktiikalla töissä irti, tosin "hiukan"isompia- mutta yhtään ei ole vielä poikki mennyt sen takia että mutterin on vetänyt pillillä punaiseksi ja vetänyt pulttipyssyllä irti.
Jos menee poikki -niin ei niitä olisi alle kannattanut laittaakkaan.
:-?
Melkein joka päivä otan tuolla taktiikalla töissä irti, tosin "hiukan"isompia- mutta yhtään ei ole vielä poikki mennyt sen takia että mutterin on vetänyt pillillä punaiseksi ja vetänyt pulttipyssyllä irti.
Jos menee poikki -niin ei niitä olisi alle kannattanut laittaakkaan.
:-?
Perän U-pulttien irrotus
itse tein aikonaan rosterista :o ensin sopivaa pyöreetä tankoa,katkaisu sopivaksi tai vähän pitkäksi(aina voi lyhentää) sorvilla kierteet,ja sitten vaan vääntään( on kyllä kovaa)menee kyllä jos hyvät adapterit jolla vääntää ,kerrasta oikeaan kokoon ;) ;) ja kylmänä :-X on vielä kestäny :)